خبرگزاری کار ایران

جواد امام در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایلنا:

با گفتاردرمانی پاسخ انتظارها داده نمی‌شود/ دولت هزینه افرادی را می‌دهد که از گذشته باقی مانده‌اند

عضو مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با بیان اینکه با گفتاردرمانی پاسخ انتظارها داده نمی‌شود، گفت: دولت هزینه افرادی را می‌دهد که از گذشته باقی مانده‌اند.

جواد امام در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به مسئله فیش‌های حقوقی و با بیان اینکه چنین حقوق‌هایی از سوی هر کسی و منسوب به هر جریان سیاسی که باشد، قابل دفاع نیست، عنوان داشت: نوع برخی برخوردها با این موضوع و نوع نحوه پیگیری ماجرا نشان از هدف‌دار بودن آن دارد.

حقوق‌های نجومی با توجه به عرف جامعه پذیرفته شده نیست

او با تاکید بر اینکه اصل موضوع دریافت حقوق‌های نجومی قابل دفاع نیست، تاکید کرد: حتی اگر بگوییم این دریافت‌ها بر اساس قانون و مصوبه هیات مدیره و مجامع عمومی بوده است، با توجه به عرف جامعه پذیرفته قابل دفاع نیست.

مردم از شمارش صفرهای اختلاس‌های صورت گرفته ابراز ناتوانی می‌کردند

عضو هیات موسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب تاکید کرد: چنین پرداخت‌هایی میراث بجامانده دولت قبل برای دولت روحانی بوده است. با این حال به خاطر آنکه از نظر مردم تفاوت این ارقام و در مقایسه با درآمدها و دریافت‌هایشان قابل لمس بوده و با توجه به وضعیت معیشتی جامعه، تاثیر منفی زیادی بر روی افکار عمومی داشته است. مردم در فسادهای کلان فقط صفر‌ها را می‌شمارند، کما اینکه در سال‌های گذشته حتی بعضا از شمارش صفرهای اختلاس‌های صورت گرفته ابراز ناتوانی می‌کردند، اما این بار هم کارگرانی که یکی دو میلیون حقوق می‌گیرند و هم مدیرانی که ۵-۶ میلیون حقوق می‌گیرند، نسبت به این میزان تفاوت حساس شده‌اند.

هیچ مدیری شایسته چنین پاداش‌هایی نیستند

او تصریح کرد: ممکن است یک جایی تخصصی به افراد خاص برای کار منحصر به فرد حقوق بالایی پرداخت کند، اما اینکه در همه بانک و شرکت‌های مالی و اعتباری یا شرکت‌های خصولتی (خصوصی-دولتی) و شترمرغ گاو پلنگی که نظارتی روی آن‌ها نیست، شایسته چنین پاداش‌هایی باشند، قطعا نیست.

نگاه بدنه دولت، متفاوت با رئیس دولت است

عضو ارشد بنیاد باران افزود: یک بخش این مسئله ناشی از کوتاهی و تعلل بدنه خود دولت است، به دلیل اینکه اکثریت بدنه دولت، نگاهش با رئیس دولت متفاوت هست و اعتقادی به برنامه‌های دولت ندارد، چنانچه بعد از انتخابات سال ۹۲ تغییرات لازم و متناسب با برنامه‌ها و اهداف رئیس جمهور و خاستگاه اکثریت رای‌دهنگان (مردم) به وجود نیامد و دولت قرار بود گزارش دقیقی از آنچه تحویل گرفته، به همراه نتایج بررسی‌های دقیق در تمامی ابعاد و حوزه‌ها در اختیار مردم قرار دهد که قطعا بخشی از آن، همین تبعیض‌های ناروا و هرج مرج ایجاد شده در نظام پرداخت حقوق و دستمزد می‌توانست باشد.

او اضافه کرد: امروز گفته می‌شود چند هزار نفر افراد حقوق بالا دریافت می‌کنند و بعضا مسئولان مربوطه مدعی هستند که این وضعیت در سایر دستگاه های غیردولتی و قوای دیگر نیز وجود دارد، ضمن اینکه در عین حالی که نسبت متخلفان دولتی به سایر متخلفان بالا نیست، بازهم به نوعی به تعلل خود دولت هم بازمی‌گردد.

ابعاد گسترده فیش‌های حقوقی هنوز مشخص نشده است

جواد امام خاطرنشان کرد: دولت به دلیل ضعف تیم رسانه‌ای و همچنین  عدم برخورداری از انسجام تیم اقتصادی، از این فرصت پیگیری افکار عمومی و خوداستفاده نکرد و بدون پرداختن به ریشه و علل و عوامل این پدیده زشت، برخورد را صرفاً به عزل و قبول استعفای دریافت‌کنندگان فیش‌های حقوقی  محدود کرد. آن هم تعدادی که بر اثر فشارهای رسانه‌ای و هیاهوی مخالفان دولت، اسامی‌شان آنها مطرح شده بود. عزل این افراد بدون پرداختن به سابقه پرداخت حقوق‌های بالا و روشن کردن ابعاد گسترده آن در سایر حوزه‌ها بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: باید با کسانی که احساسات و افکار عمومی را برافروخته کردند، برخورد شود. عدم اشتغال جوانان، گرانی و رکود اقتصادی مردم را نسبت به این اخبار حساس کرده است. دولت بهترین فرصت را داشت که به مشکلات و موانع پیش روی خود و مردم و این نابسامانی‌ها اشاره کند و بگوید بسیاری از این مسائل هیچ ربطی به امروز ندارد.

دولت به جای مماشات، گزارش شفاف به مردم بدهد

او با انتقاد از شیوه موضع‌گیری دولت در برابر این فسادها گفت: دولت باید مسائل را برای مردم تشریح می‌کرد اما مشخص نیست چرا دولت مماشات می‌کند و به مردم گزارش شفاف نمی‌دهد. نه تنها این دولت وارث وضعیت نابسامان بجامانده از دولت گذشته است، بلکه اکثر دریافت‌کنندگان همین حقوق‌های نجومی در حال حاضر در دستگاه‌های مختلف، نیروهای مخالف باقی مانده از دولت قبل هستند و باید روشن شود چرا تا کنون آنها  جابجا نشد‌ه‌اند تا نیروهای همراه و همگام با برنامه دولت وارد میدان شوند.

دولت هزینه افرادی را می‌دهد که از گذشته در سیستم باقی مانده‌اند

جواد امام افزود: این درست نیست دولت هزینه افرادی را بدهد که از گذشته در سیستم باقی ماندند و نه تنها هیچ اعتقادی به دولت و برنامه‌های آن ندارند، بلکه هر روز به دنبال چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیز هستند.

هر شخصی که منافع شخصی یا حتی گروهی خود مقدم بر منافع کشور بداند، اصلاح‌طلب نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: گیرندگان حقوق‌های نجومی هر تعدادی که هستند، باید نسبت آن‌ها با این دولت و جریان‌های سیاسی مشخص شود تا مردم تعداد واقعی آن‌ها را بدانند  و مشخص شود چند نفر در این دولت روی کار آمدند و چه تعدادی از دولت سابق حضور داشته‌اند. هرشخصی که منافع شخصی یا حتی گروهی خود را به هر قیمتی مقدم بر منافع مردم و کشور بداند، اصلاح‌طلب نیست.

نیروهای کثیری از اصلاح‌طلبان بدون سابقه محکومیت از خدمت به کشور محروم شده‌اند

جواد امام گفت: متاسفانه در همین دولت به جهت اظهارنظرهای ناصواب و سلیقه‌ای دستگاهای نظارتی که حتی وابسته و زیر نظر مستقیم دولت هستند، تعداد کثیری از نیروهای کارآمد و مدیران خدوم و با تجربه به صرف داشتن افکار اصلاح‌طلبی و حتی بدون داشتن کوچک‌ترین سابقه‌ای و محکومیتی از خدمت به کشور محروم شده‌اند.

اصلاح‌طلبان علیرغم بی‌مهری‌ها برای نجات کشور فعالیت می‌کنند

عضو مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب افزود: علیرغم اینکه اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان کماکان موردبی مهری هستند و خارج از دولت و مناصب دولتی و حکومتی قرار دارند، اما با تمام توان برای نجات کشور برای خروج از بحران‌های پیش روی کشور و متوقف کردن خسارت‌ها و تحریم‌های ناروا به کشور و مردم با تمام توان در انتخابات شرکت کردند و از آقای روحانی و لیست‌های ائتلافی حمایت کردند که حاصل این حمایت‌ها دستاوردهایی است که در برجام حاصل شده است.

او تاکید کرد: حتی وقتی ساز ناهماهنگ برخی از کارگزاران دولت پس از انتخابات مجلس نواخته شد، اصلاح‌طلبان همواره بر پشتیبانی و حمایت از دولت اهتمام داشتند که این پشتیبانی ادامه خواهد داشت.

چرا دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درون دولت از تخلف‌ها غافل بوده‌اند؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به موضع دکتر عارف در انتقاد از عملکرد سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور گفت: علاوه بر آن وزیر اقتصاد نیز به عنوان رئیس مجمع تعدادی از بانک‌ها باید نسبت خود را با پرداخت‌ها و اطلاع از آنها و امضای مصوبات نیز مشخص کند؛ در ثانی مشخص شود چرا واحدهای حراست و بازرسی و روابط عمومی‌ها و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بیرون و درون دولت از این اتفاقات غافل بوده‌اند!

دولت در شیوه گزینش مدیران عالی و میانی خود تجدید نظر کند

او تصریح کرد: نمی‌توانیم از این رفتار‌ها دفاع کنیم و مقابل مردم قرار بگیریم. دولت هم باید ضمن عذرخواهی از مردم، در شیوه گزینش مدیران عالی و میانی خود تجدید نظر کند.

آیا سیستم امنیتی که مانع بکار گیری نیروهای قابل هستند، وظایف مهمتر دیگری هم داشته‌اند؟

جواد امام با طرح این پرسش که آیا سیستم امنیتی دولت و وزارت اطلاعات که مانع جدی بکار گیری نیروهای قابل در دولت هستند، وظایف مهمتردیگری هم داشته‌اند! متذکر شد: چرا قانون حاکم نیست؟ کدام قانون وضع شده که مانع بکارگیری چهره‌های توانمند، سالم و مومن به نظام و انقلاب و پایبند به قانون اساسی به بدنه مدیریتی کشور شده است.

اصلاح‌طلبی جرم شده است!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رسیدگی به فیش‌های حقوقی یکی از بهترین فرصت‌هاست و ما از آن برای جمع شدن تبعیض ناروا استقبال کرده و از هیچ شخصی نیز دفاع نمی‌کنیم و امیدواریم که این فرصتی برای اصلاح امور باشد نه اینکه خدای نخواسته محدود به زدن دولت و مطرح شدن شائبه‌های تسویه حساب‌های شخصی و گروهی شود.

مجید انصاری به درستی به ضعف اطلاع‌رسانی دولت اشاره ‌کرد

عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتقاد از ضعف سیستم اطلاع‌رسانی دولت گفت باید خیلی شفاف‌تر با این افراد برخورد می‌شد و به مردم نیز گزارشی ارائه می‌شد. کما اینکه آقای مجید انصاری به درستی به ضعف اطلاع‌رسانی دولت اشاره ‌کرده بود و اگر دوستان مسئول در حوزه اطلاع‌رسانی دولت عملکرد قابل دفاعی داشتند، لااقل خود اعضای دولت نسبت به نقاط قوت آنها مطلع بودند و مورد نقد و اعتراض حداقلی آنها قرار نمی‌گرفتند، اما خودشان هم می‌دانند دولت امکان بکارگیری نیروهای قابل را نداشته است و در این زمینه کاملا دستشان بسته بوده و کوتاهی‌هایشان مشهوداست!

جواد امام افزود: بنده ضمن محکوم کردن این بدعت ناروا و تبعیض‌آمیز در خصوص دریافت حقوق‌های کلان توسط هر شخص به سخنان واکنشی آقای نوبخت در دفاع از مسئولیت تعطیل شده دولت و حمله به منتقدان اعتراض دارم و معتقد مهمتر است آقای نهاوندیان که مسئولیت شورای اطلاع‌رسانی را عهده‌دار هستند، حداقل پاسخگوی وظایف انجام نداده‌شان می‌شدند و در طول این ۳ سال اعلام می‌کردند کدام اقدام موثر را به نتیجه رساندند و کدام نشست مشترکی را با اصحاب رسانه داشته‌اند؟

عضو مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب به صحبت‌های یکی از اعضای شورای اطلاع رسانی دولت اشاره و تصریح کرد: چرا با توجه به بی‌قانونی‌های که صورت می‌گیرد، لب فروبسته‌اند تا بدون هرگونه محاکمه‌ای و تشکیل دادگاهی و بدون روشن شدن مسئله و اجازه دفاع افراد توسط مسئولان با آبروی آن‌ها بازی شود؟

چرا تکلیف بانیان فسادهای کلان مشخص نمی‌شود؟

او افزود: امروز که به بهانه فیش‌های نجومی توسط مقام‌های رسمی و غیررسمی و درج در سانه‌های میلی و مکتوب و غیرمکتوب، مجازی و... آبروی افراد به سخره گرفته شد. چرا تکلیف بانیان و مرتبطان و شرکای مختلسان ۳۰۰۰میلیاردی و ۱۲۰۰۰میلیاردی و ۷۰۰۰میلیاردی و دکل گمشده و اتفاق‌های سایپا و شرکت مس و سازمان تامین اجتماعی و افراد مسئول در دولت سابق که مجوز اعتباری فروش نفت را داده‌اند، مشخص نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مردم نه فیش‌های نجومی حقوق را فراموش می‌کند، نه ماجرای امیرمنصور آریا و بابک زنجانی و سایر تخلفات دیگر را. علیرغم اینکه دریافت‌کنندگان فیش‌های نجومی قابل دفاع نیستند، ولی باید بدانیم این تخلفات را نمی‌توان با خسارت‌های وارده و فسادی که در دولت قبل به مردم و کشور تحمیل شد مقایسه کرد و هر اتفاقی که بر این سرزمین برود خائن و خادم به هر حال مشخص خواهند شد.

با گفتار درمانی نمی‌شود پاسخ انتظارهای مردم را داد

جواد امام تصریح کرد: فیش‌های حقوقی مقدمه است و بعد مسائل دیگری از سوی مخالفان دولت مطرح خواهد شد، لذا اگر دولت می‌خواهد مانع این رفتار‌ها شود باید بیشتر با مردم ارتباط داشته باشد. دولت مسئولیت دارد و در قبال آن نیز باید پاسخگو باشد.

او خاطرنشان کرد: با گفتار درمانی نمی‌شود پاسخ انتظارهای مردم را داد و اگر با ادبیات آقای نوبخت این همه انتقاد که ضعف اطلاع‌رسانی را بی‌ربط بدانیم، بر ناکار آمدی دولت افزوده‌ می‌شود.

کد خبر : ۳۹۰۶۹۱