خبرگزاری کار ایران

منبع آگاه در سفارت ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

هواپیمای خالی برای بازگشت ایرانیان به ترکیه فرستاده می‌شود

یک منبع آگاه در استانبول گفت: قرار است امشب هواپیماهای خالی ایران ایر برای بازگشت مسافرین به ایران به استانبول اعزام شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در پی کودتای نظامی در ترکیه و تعلیق پروازهای ایران به مقصد استانبول، از شب گذشته -جمعه- جمعی از مسافران ایرانی در این کشور سرگردان مانده‌ و در انتظار اعلام وضعیت و تکلیف بازگشت به کشور هستند.

پرواز خالی ایران ایر به ترکیه فرستاده می‌شود

یک منبع آگاه در استانبول در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، خبر داد که قرار است امشب هواپیمایی ایران‌ایر پرواز خالی را برای بازگشت مسافران ایرانی در ترکیه به استانبول اعزام کند.

او با بیان اینکه از شب گذشته و آغاز رخداد‌ها به تمامی اتباع ایرانی مقیم ترکیه گفته شده است که به سفارت و سرکنسولگری‌ها مراجعه نکنند، گفت: از آنجایی که امروز شنبه و فردا یکشنبه روزهای تعطیل رسمی سفارتخانه به شمار می‌رود، طبیعی است که مراجعه‌ها به سفارت به روز دوشنبه موکول شود.

تماس ایرانی‌ها در ترکیه با سفارت کشورمان

این منبع آگاه در سفارت ایران در ترکیه خاطر نشان کرد با وجود اطلاع‌رسانی سفارت و کنسولگری مبنی بر عدم مراجعه، از شب گذشته تماس های زیادی از ایران، ترکیه و اروپا به این نهادها صورت گرفته که در پاسخ به همه این تماس ها نسبت به سلامتی کلیه ایرانیان مقیم، مسافران و خانواده ها اطمینان لازم داده شده است.

خانواده دیپلمات‌های کشورمان در امنیت هستند

او همچنین در خصوص امنیت خانواده‌های دیپلمات‌ها در استانبول اظهار داشت: با توجه به اینکه محل اقامت دیپلمات‌ها و ماموران جمهوری اسلامی در این کشور معمولا در مناطق امن است، هیچ گونه تهدیدی متوجه خانواده‌های ماموران نبوده است و صرفا پرواز جنگنده‌ها بر فراز آسمان ترکیه سبب ایجاد ترس در آن‌ها شده است.

بازگشت آرام ترکیه به شرایط عادی

این منبع آگاه با بیان اینکه امروز به طور نسبی شرایط عادی شده است و جای نگرانی نیست، گفت : در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید در استانبول باز است و زندگی تا حد زیادی به روال عادی بازگشته است.

به گزارش ایلنا، پس از تعلیق پروازهای ایران به مقصد استانبول یا برعکس، سازمان هواپیمایی اعلام کرد، مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند.

پیش از این در همین رابطه حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفته بود: خوشبختانه به دلیل تعامل ایرانیان با سفارتخانه و نمایندگی‌های ایران در ترکیه و تماس‌های مکرری که میان نمایندگی‌های ما و مرکز وجود داشته است، از وضعیت ایرانیان اطلاع پیدا کرده‌ایم و تلاش ما این است که با عادی شدن شرایط و در اولین ساعات اقدامات لازم برای برقراری مجدد پرواز‌ها صورت گیرد.

در همین رابطه علاوه بر وزیر اطلاعات کشورمان، که بر کنترل کامل مرزها تاکید کرده بود، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفته است مرزهای شمال غرب کشور در همسایگی با ترکیه از امنیت کافی برخوردار است و آمادگی لازم در نیروهای زمینی و هوایی نیز برای صیانت وجود دارد و تا این لحظه نیز هیچ نوع حادثه و پیامدی را شاهد نبودیم.

شمخانی به هم‌وطنانمان در ترکیه نیز توصیه کرد از حضور در محل‌های درگیری دوری کنند و در مراکز اقامتی خود تا زمانی بازگشت به کشور بمانند.

کد خبر : ۳۹۰۹۵۵