خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مدرسی یزدی:

وکلا از جاده عدالت خارج نشوند

یک عضو فقهای شورای نگهبان گفت: اگر بخواهیم در وکالت خداوند از ما راضی باشد، باید با خیرخواهی و حسن نیت مردم را راهنمایی کنیم و اگر حق با موکلمان نیست، از اول حسابش روشن باشد و مردم را گیج نکنیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان یزد افزود: در هنگام مراجعه حقوقی مردم به وکلا، منافاتی هم ندارد که هزینه کار را بگیرند اما از‌‌‌ همان ابتدا و در بررسی پرونده متقاضی اگر دیدند که حق با او نیست، باید به مراجعه کننده بگویند که حق با تو نیست و اگر هم در دادگاه در این مساله موفق شوید، همچون قطعه‌ای از جهنم است؛ چرا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند؛ «اگر کسی به ناحق مال برادرش را بگیرد، مثل این است که قطعه‌ای از آتش جهنم را گرفته است.»

وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که قضات بسیار مومن و معتقدی در دادگستری‌های جمهوری اسلامی حضور دارند، ولی دادگاه علم غیب ندارد و بر اساس اسناد و معیار‌ها حکم می‌کند؛ لذا اگر شخصی خودش می‌داند که این مساله حق او نیست ولو آنکه در دادگاه هم پیروز شود، همچون قطعه‌ای از جهنم است که در زندگی او وارد شده است. وکلا بعد از تذکر، در مرحله بعد سازش را فراموش نکنند و تا امکان دارد کار‌ها را با سازش و صلح حل‌وفصل کنند و در ‌‌‌نهایت اگر امکان‌پذیر نبود، در پیگیری پرونده نیز همواره خدا را در نظر داشته و از جاده عدالت خارج نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وکلای دادگستری خواست تا بازگرداندن متعلقات موقوفات را با کمک هیات امنا و امام جماعت مساجد در دستور کار خود قرار دهند و گفت: متاسفانه در دوره‌ای از تاریخ کشور ما افراد بی‌انصافی آمدند و ظالمانه اموال وقف را غصب کردند و امیدواریم احیا و رد موقوفات در دستور کار وکلا قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه در دوره‌ای مسابقه گذاشته بودند و در نابود کردن و غصب وقف در زمان طاغوت سبقت می‌گرفتند؛ به عنوان مثال مدرسه مصلی که در وسط شهر یزد قرار دارد، تعداد زیادی از رقبات آن غصب شده و یک ریال هم به مصارف وقف نمی‌رسد، البته الان نمی‌دانم وضعیت چگونه است ولی مدرسه‌ها و مساجد موقوفه زیادی همین وضعیت را داند و از وکلا درخواست داریم در گوشه‌ای از کارهای خود و به عنوان کار خیر، به این مساله نیز رسیدگی کنند.

این عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: اهمیت قوه قضاییه در کشور ما همچون دیگر نقاط جهان، امری واجب است و همواره باید پیشگیری از وقوع جرم در برنامه‌ها گنجانده شود تا جرمی اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد، تمهیداتی اندیشیده شود تا بعد از آن چنین جرمی اتفاق نیفتد.

وی افزود: مردم گاهاً از حقوق خود آگاه نیستند و باید مطلع شوند و مهم‌تر از همه اینکه افرادی که در جامعه مظلوم واقع شده باید بتوانند به حق خودشان برسند. هیچ جامعه‌ای پاک و منزه نیست مگر آنکه مظلوم و معصوم به راحتی به حق خود برسند؛ لذا باید در جامعه اسلامی افراد بتوانند به راحتی درخواست خود را مطرح کرده و طبق ضوابط به حق خودشان برسند. یکی از واحدهایی که در این مساله نقش پررنگی دارد، وکلای دادگستری هستند و‌‌‌ همان اهدافی که در اسلام و قانون اساسی برای دادگستری تعیین شده، برای وکلا هم آمده است. البته این مساله نیاز به ملزوماتی از جمله اطلاعات موجز قانونی، روحیه حق طلبی و اجرای عدالت در جامعه دارد.

وی گفت: گاهاً اگر قاضی یا وکیلی خواسته باشد به حق عمل کند، هزینه‌هایی برایش وجود دارد؛ لذا به بهانه‌هایی، پرونده را از سر خود باز می‌کند در حالی که مقوله عدالت و حکم به حق، بار‌ها در قرآن کریم و روایات مورد تاکید قرار گرفته و خداوند نه تنها از ما خواسته ظلم نکنیم بلکه خواسته شده که عدل را هم به پا داریم.

مدرسی یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که «در طول تاریخ جوامع اسلامی بر اثر اعتماد بیجا ضربه‌های بسیاری خورده‌اند»، گفت: از صدر اسلام تاکنون اعتماد بیجا به کسانی که عنصرشان بر پلیدی گذاشته شده بود باعث ظلم و زیان به کشورهای اسلامی شده است؛ لذا باید در صحنه سیاسی، اطلاعاتی و نظامی و هم حقوقی به نوعی فعالیت کنیم که اگر آن‌ها فعالیتی بر علیه ما انجام دادند، مقابله به مثل کنیم.

کد خبر : ۳۹۱۰۰۴