خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته سیاست خارجی سنای پاکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران به ما فشار می‌آورند/ لبیک پاکستان به همه خواسته‌های عربستان حرف درستی نیست

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان با بیان اینکه برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران به ما فشار می‌آورند، تاکید کرد که لبیک پاکستان به همه خواسته‌های عربستان حرف درستی نیست.

مشاهد حسین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در توضیح دلایل کاهش روابط پراگماتیک از سوی دولت پاکستان در سال‌های اخیر، علیرغم روابط عمیق ایران و پاکستان در طول تاریخ و اینکه با وجود پاسخ‌های مثبت ایران در طول این سال‌ها به تقاضاهای مختلف پاکستان نظیر برق‌رسانی، مسئله خط لوله گاز سال‌هاست که در مرزهای پاکستان متوقف شده است، ابراز داشت: این درست است که ما روابط عمیق و باسابقه‌ای داریم و در بسیاری موارد به هم نزدیک هستیم، ولی گاهی اوقات معضلاتی در روابط دو کشور وجود داشته است. 

دلیل توقف پروژه خط لوله صلح تهدید آمریکا به تحریم پاکستان است

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان ضمن یادآوری اینکه چند مساله در روابط ایران پاکستان وجود دارد، با اشاره به موضوع خط لوله مشترک «ایران-پاکستان-هند» موسوم به خط لوله صلح گفت: دلیل اینکه پروژه خط لوله متوقف شده است، روشن است؛ زمانی که آمریکا بر پاکستان و هند فشار آورد، هند ترسید و عقب نشینی کرد اما ما عقب نشینی نکردیم، چراکه معتقدیم ایران به روشنی در راستای منافع ما قدم برداشته‌ است. 

از ما خواستند در عملیات بی ثبات کردن ایران شرکت کنیم

رییس کمیته روابط خارجی و دفاعی سنای پاکستان ادامه داد: در سال ۱۹۸۴ من ژورنالیست و در بخشی از سیستم سیاسی پاکستان بودم. در آن سال ها از سوی برخی قدرت های بزرگ و منطقه‌ای برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران به ما فشار وارد می‌آوردند ولی ما قاطعانه با آن مخالفت کردیم. یعنی علی رغم رابطه خوب پاکستان با کشورهایی که با ایران مشکل داشتند بر این باور بودیم که ثبات دوکشور هم سو با منافع دو طرف است.

لیست تحریم‌های آمریکا به پاکستان در صورت راه‌اندازی خط لوله صلح

دبیرکل حزب مسلم لیگ پاکستان در مورد معضلات مربوط به خط لوله صلح خاطرنشان کرد: مهم‌ترین معضل تحریم‌ها هستند. آمریکایی‌ها لیستی را به ما داده‌اند و گفتند اگر به سمت خط لوله با ایران بروید، این لیست تحریم‌ها شامل حال شما خواهد شد.

او در ادامه اظهار داشت: با این وجود ما قراردادی را با چین امضا کردیم که بر اساس آن خط لوله‌ای از بندر گوادار توسعه خواهد یافت و تنها چیزی که باقی می‌ماند فاصله ۶۰ یا ۷۰ کیلومتری بندر تا ایران است. 

مشاهد حسین تاکید کرد: بنابراین باید گفت گاهی اوقات اختلافاتی با ایران وجود داشته است اما این روشن است که ما در این منطقه به دنبال روابط خوب هستیم.

او با طرح موضوع جنوب آسیای کبیر گفت: معتقدم فرصت‌های به وجود آمده بین چین و پاکستان به ایران نیز تسری پیدا کرده و امروز می‌توان از کوریدور چین پاکستان ایران صحبت کرد.

افراط گرایی منطقه به واسطه جهاد افغان و با سرمایه گذاری آمریکا و عربستان اتفاق افتاد

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان در پاسخ به مساله گسترش افراط گرایی و اینکه برخی گروه‌های وهابی در پاکستان از سوی عربستان در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه ایدئولوژی وهابیت در پاکستان هستند، گفت: به نظر من گناه اصلی به گردن جهاد افغان است. شما دیدید که در سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ چه اتفاقاتی افتاد. ۲.۱ میلیارد دلار از پول‌های سازمان سیا برای آموزش ۲۰۰ هزار مجاهد افغان و ۲۰ هزار داوطلب عرب شامل اسامه بن لادن و ایمن الظواهری سرمایه گذاری شد و بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی عربستان و سایر کشور‌ها صورت گرفت. در جمع ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد و در نتیجه این پایه‌ای را بنا نهاد که در آینده بقیه کشور‌ها از آن سوءاستفاده کردند. 

اجرای برنامه «عمل ملی» برای کنترل گسترش افراطرگرایی

او گفت: ما نیز هزینه‌ها و خساراتی را از گسترش تروریسم در منطقه پرداخت کردیم. فارغ از اینکه کدام کشور با سرمایه گذاری در ساخت مدارس و تعالیم خاص به گسترش افراط گرایی می‌پردازد ما سعی کردیم پس از حمله تروریستی به مدرسه پیشاور در پاکستان با تاسیس برنامه عمل ملی از گسترش افراط گرایی در کشور جلوگیری کنیم و مطمئن شویم این قبیل سرمایه گذاری‌ها در کشور که به گسترش افراط گرایی می‌انجامد فارغ از اینکه منبع آن از کجاست ریشه کن شود.

مشاهد حسین با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم این مسئله را که افراط گرایی منحصر به یک منطقه نمی‌شود را همه فهمیده باشند گفت. این مسئله امروز یک فهم جهانی است. همه فهمیده‌اند که سیاست مرگ دیگر پاسخگو نیست.

بین ارتش و دولت پاکستان در خصوص روابط با افغانستان اجماع کامل وجود دارد

او در خصوص روی کار آمدن اشرف غنی در انتخابات اخیر افغانستان و اینکه با روی کار آمدن او امیدی برای همکاری‌های بیشتر بین افغانستان و پاکستان و کاهش تنش‌های بین این دو کشور ایجاد شده است، گفت: با این حال بعد از یک سال هنوز در عمل تغییری در روابط صورت نگرفته است. 

دبیر کمیته روابط خارجی سنای پاکستان در خصوص اینکه آیا بین ارتش پاکستان و دولت این کشور در زمینه کاهش تنش‌ها در روابط یا افغانستان به تعاملی رسیده‌اند یا خیر، گفت: بین دولت و ارتش در پاکستان اجماع کامل در خصوص افغانستان وجود دارد. 

او افزود: باید به این جمله اقبال لاهوری که می‌گفت اگر در افغانستان صلح باشد در آسیا نیز صلح خواهد بود و اگر در افغانستان فساد باشد، در آسیا هم فساد خواهد بود باور داشت.

گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان و طالبان در پاکستان با حضور «حقانی» افغانستان، چین، آمریکا

مشاهد حسین با بیان اینکه تروریسم بیش از هر کشوری بر روی پاکستان تاثیر می‌گذارد چرا که ما در همسایگی افغانستان هستیم، گفت: در نهم جولای ۲۰۱۵ اجلاسی در شهر مری پاکستان با حضور حقانی، دولت اشرف غنی، چین، آمریکا به همراه مقام‌های اطلاعاتی و سیاسی آمریکا و وزیر امور خارجه پاکستان صورت گرفت که اعضا به صورت چهره به چهره در مقابل هم نشستند و صحبت‌های خیلی خوبی داشتند.

انتشار خبر مرگ ملا عمر برای کارشکنی در مذاکرات بود

او با اشاره به دور دوم این نشست در ۲۹ جولای گفت: خبر مرگ ملا عمر وقفه‌ای در مذاکرات بوجود آمد که ما آن را کارشکنی در مذاکرات تعبیر می‌کنیم. چون این اولین مذاکره موفق به شمار می‌رفت. ما به سختی سعی کردیم با کنار هم قرار دادن مسائل، این کارشکنی را چند روز قبل از دور دوم اصلاح کنیم.

آمریکا باید تکلیفش را با طالبان مشخص کند

مشاهد حسین اضافه کرد: به آمریکایی‌ها و سازمان سیا گفتم رئیس طالبان پاکستان در افغانستانی زندگی می‌کند که شما آنجا پایگاه دارید و در خواستی که از آمریکایی‌ها داشتیم این بود که تکلیفشان را معلوم کنند. یا با طالبان صحبت کنید یا با آن‌ها مبارزه کنید. 

او با این مقدمه تاکید کرد: سیستم سیاسی پاکستان خیلی بسیار روشن است اما برخی کشور‌ها در منطقه استانداردهای دو گانه دارند. 

وی روابط دو کشور را راهبردی توصیف و گفت تبلیغات برخی رسانه ها نمی تواند جهت گیری های ما را تغییر دهد و عمل رسا‌تر از حرف سخن می‌گوید.

لبیک ما به همه خواسته‌های عربستان حرف درستی نیست

او در پاسخ به این مسائل چالش برانگیر در روابط ایران و پاکستان گفت عربستان سعودی روابط بسیار نزدیکی با پاکستان دارد ولی اینکه همه فکر می‌کنند اگرعربستان چیزی از ما بخواهد ما لبیک می‌گوییم درست نیست. 

اوبا بیان اینکه در دولت نیستم و می‌توانم صریح صحبت کنم، افزود: کسانی که اینطور فکر می‌کنند به سیاست‌های پاکستان در سوریه نگاه کنند. علیرغم سیاست‌های عربستان در سوریه ما خواهان تغییر رژیم در سوریه نیستیم. 

اسرائیل و تروریسم برای ما خط قرمز است

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان تاکید کرد: درست مثل ایران، مسئله اسرائیل و تروریسم برای ما خط قرمز است. 

رییس کمیته سیاست خارجی سنای پاکستان با بیان اینکه نگرانی ما در مساله چابهار از سوی ایران نیست بلکه از سوی همسایه شرقی ما است.

عربستان نسبت به حضور مسولان پاکستانی در ایران بعد از توافق نظر دیگری داشت

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان ضمن اشاره به اینکه اولین رهبر خارجی‌ای که از ایران بعد از توافق هسته‌ای دیدن کرد دو «شریف» از پاکستان بودند، یکی نواز شریف و دیگری راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان گفت: اگر از ما بپرسید آیا عربستان از اینکه بلافاصله بعد از ریاض این‌ها به ایران سفر کردند خوشحال بودند ما می‌گوییم ممکن است آنها نظر دیگری داشته باشند، اما می‌خواهیم خیلی روشن بگوییم این چیزی است که سیاست ما به ما می‌گوید.

او در همین رابطه تاکید کرد که هیچ تغییری در روابط پاکستان با ایران صورت نگرفته است اما اگر هند کاری انجام دهد در آن شرایط دینامیک خاصی حاکم خواهد شد و پاکستان برای چنین شرایطی باید هشیار باشد. 

او همچنین در خصوص رابطه ایران، چین و پاکستان گفت: ده سال آینده برای منطقه حایز اهمیت است چراکه ما به دلیل شرایط منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم فرصت‌هایی داریم. چه برای ایران چه برای پاکستان و چین و حتی برای افغانستان. جدایی‌طلبان این را می‌دانند و به همین دلیل است که تمام تلاششان را برای ایجاد جدایی در منطقه می‌کنند.

توافق هسته‌ای ایران یک توافق استراتژیک و یک کنفرانس بزرگ سران کشورهای جهان بود

رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما باید بدانیم هیچ کاری در این منطقه به تنهایی انجام نمی‌شود و یکی از دلایلی که ما از توافق هسته‌ای ایران استقبال کردیم این بود که این توافق تنها یک توافق نبود بلکه یک کنفرانس عظیم از رهبران سیاسی بود. نخست وزیر پاکستان هم در گزارشی دو سه روز بعد از توافق بر این مسئله تاکید کرد که معتقدم این توافق به راه درست خواهد رفت. 

در کریدور چین-پاکستان-ایران، منطقه بلوچستان نقش کلیدی دارد

او با تاکید برا اینکه این توافق تنها یک توافق هسته نیست بلکه یک توافق استراتژیک است گفت: مساله مهمی که در این توافق وجود دارد این است که این توافق به طور یکسان در ثبات بلوچستان چه در طرف ایران و چه در استان بلوچستان پاکستان تاثیر خواهد گذاشت. از این جهت که با به نتیجه رسیدن این توافق امیدواریم آمریکا متوجه تاثیر بی‌ثباتی بلوچستان در هر دو طرف ایران و پاکستان شده باشد. 

مشاهد حسین در ادامه در مورد کریدور چین پاکستان ایران گقت در این کریدو بلوچستان یک منطقه کلیدی برای پاکستان و برای ایران است. بنابراین ما با ایران در امر سرزمینی، ثبات، یکپارچگی و اتحاد منطقه منافع مشترک داریم. 

واشنگتن و لندن قابلیت تصمیم‌گیری برای ما را ندارند

رییس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای پاکستان تاکید کرد: این‌ها چیزهایی است که ما خودمان می‌توانیم نسبت به آن‌ها تصمیم گیری کنیم نه یک نفر در واشنگتن، لندن یا بروکسل. بلکه در تهران و اسلام و پکن باید نسبت به آن‌ها تصمیم گرفته شود و هیچ کس نمی‌تواند به ما بگوید چه کار کنیم و حتی بیشتر از آن باید بگویم آنها دیگر چنین قابلیتی هم ندارند.

عدم اعتماد بین ریاض و تهران برای جهان اسلام مضر است

مشاهد حسین در رابطه با نقش پاکستان در برقراری مجدد روابط ایران و سعودی بعد از قطع روابط و رفت و آمد مقام‌های عربستانی به پاکستان به این منظور و دلایل شکست این تلاش ها از سوی پاکستان گفت: ایران و عربستان سعودی دو قدرت منطقه‌ای و همچنین دو کشور دوست و نزدیک به پاکستان هستند. ما روابط تاریخی نزدیکی با هر دو کشور داریم و روشن است که اگر مشکلی در میان کشورهای مسلمان رخ دهد ، پاکستان در میان این کشورهای مسلمان علاقه زیادی برای نقش بازی کردن دارد.

او اضافه کرد: به همین دلیل است که نخست وزیر پاکستان نواز شریف و رئیس ستاد ارتش، راحیل شریف با هم به ریاض و با هم به تهران سفر کردند، چرا که هر نوع تعارض و تخاصمی بین ایران و عربستان سعودی نه تنها برای منافع خودشان بلکه برای منافع جهان اسلام مضر خواهد بود.

رییس کمیته سیاست خارجی سنای پاکستان اظهار داشت: در مورد دلایل شکست این تلاش‌ها فکر می‌کنم بین تهران و ریاض فقدان اعتماد وجود دارد که این فقدان باید از بین برود.

ظریف باید از نبوغ خود برای حل مشکل ایران و سعودی استفاده کند

او همچنین افزود با جواد ظریف وزیر امور خارجه باهوش و نابغه ایران صحبت کردم. احساس می‌کنم جواد ظریف باید از این نبوغ خود برای برقراری مجدد روابط با سعودی استفاده کند. این روابط نباید به هیچ وجه به این شکل باقی بماند و به نظر من هر دو طرف باید چنین اقدامی را در اولویت قرار دهند چرا که هر نوع جنگ نیابتی از طریق این دو کشور، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و افغانستان را بی‌ثبات خواهد کرد.

موضع‌گیری رسمی در پاکستان علیه توافق چابهار وجود ندارد

مشاهد حسین در مورد اینکه دو دیدگاه در پاکستان در خصوص قرارداد چابهار بین ایران و هندوستان وجود دارد، یکی دیدگاه مخالف این قرارداد که معتقد است نتیجه این قرارداد به ناامنی استان بلوچستان پاکستان می انجامد و دیدگاه بعدی دیدگاهی که معتقد است بندر چابهار با بندر گوادر دو بندر خواهر به شمار می‌روند و همه کشورها حق سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را دارند، گفت: دیدگاه رسمی‌ای از سوی مقام‌های پاکستان مبنی بر منفی خواندن  بندر چابهار وجود ندارد و این امکان وجود دارد که برخی مقام‌های سابق علیه این توافق بین ایران و هندوستان موضع گیری کرده باشند که محلی از اعراب ندارد.

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان با مزاح عنوان کرد: در ایران نیز مقام‌های سابق حرف‌های زیادی می‌زنند که به هیچ کدام توجهی نمی‌شود.

قرار است بانک مشترک ایران و پاکستان تاسیس شود

دبیر کمیته روابط خارجی سنای پاکستان در پایان در خصوص ایجاد یک بانک مشترک بین ایران و پاکستان برای تسهیل امور مالی دو کشور نیز اضافه کرد: قرار است بین دو کشور بانک مشترکی تاسیس شود که امیدواریم فرآیند آن با سرعت بیشتری پیش برود و بروکراسی را باید تکان بیشتری داد.

گفت‌وگو: سیده سارا ریاضی

کد خبر : ۳۹۱۲۹۱