خبرگزاری کار ایران

جلالی در دیدار مدیر خاورمیانه صلیب سرخ:

از همکاری‌های انسان‌دوستانه و تحقیقاتی با صلیب سرخ جهانی استقبال می‌کنیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت افزایش ارتباط این مرکز با صلیب سرخ، گفت: برخی مسائل مثل یافتن اجساد مطهر مفقودین دفاع مقدس با همکاری دو طرف باسرعت صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، رابرت ماردینی مدیرعملیات خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ظهر امروز (یکشنبه ۲۷ تیرماه) با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های صلیب سرخ در سطح منطقه و جهان گفت: همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران با صلیب سرخ در منطقه و جهان در سطح خوبی قرار دارد، به طور نمونه عملکرد کمیته سه جانبه ایران، عراق و صلیب سرخ جهانی مثبت بوده و امیدواریم بتوانیم از این همکاری بیشتر از پس مشکلات در این حوزه برآییم چراکه برخی مسائل مثل یافتن اجساد مطهر مفقودین دفاع مقدس برای ما اولویت دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط فعلی منطقه و حضور تروریست‌ها، تصریح کرد: امروز مسائل منطقه بسیار پیچیده است که این موضوع کار سازمان‌های امدادی همچون صلیب سرخ را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: متاسفانه زیرساخت‌های سوریه به طور کامل تخریب شده‌اند و زنان و کودکان در این میان بیشترین خسارت‌ها را دیده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: ما از ابتدا هم درباره جولان تروریست‌ها در سوریه و گسترش آتش‌افروزی‌های آن‌ها به دیگر نقاط جهان هشدار داده بودیم ولی متاسفانه برخی کشورهای غربی و منطقه به تجهیز و حمایت تروریست‌ها پرداختند.

وی یادآور شد: افعال تروریست‌ها در سوریه و عراق در کل تاریخ بشریت بی‌همتا یا کم‌همتاست و اقدامات و سوء استفاده آنان از زنان و کودکان در این جنگ بسیار نگران کننده است.

جلالی اوضاع یمن را بسیار نگران کننده دانست و گفت: امروز در یمن شاهد فاجعه انسانی و کشتار زنان و کودکان آن هم به دست چند کشور همسایه هستیم که به صورت غیرقانونی به این کشور حمله کردند.

عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی تصریح کرد: متاسفانه گزارش‌های صلیب سرخ از اوضاع انسانی درکشورهای منطقه به ویژه در یمن به خوبی در رسانه‌های غربی انعکاس نیافته است و به دنبال آن کشورهای غربی نیز درباره یمن روند بی‌تفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در بحرین نیز با افزایش حجم اقدامات ناپخته توسط سران این کشور، شاهد افزایش بحران انسانی هستیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در مجلس ایران و مرکز پژوهش‌ها از همکاری‌های انسان دوستانه و تحقیقاتی با صلیب سرخ جهانی استقبال می‌کنیم و این ظرفیت را هم داریم که از توان و ظرفیت اتحادیه بین‌المجالس جهانی و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی برای گسترش فعالیت‌های انسان دوستانه استفاده کنیم.

رابرت ماردینی نیز در این نشست با اشاره به سفرهای قبلی خود به ایران، تصریح کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یکی از بالا‌ترین همکاری‌ها و تعاملات را با ایران دارد.

وی با بیان اینکه ایران قدرت مهم و کلیدی در منطقه است، گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همکاری‌های نزدیکی با سازمان‌های ایرانی دارد.

مدیرعملیات خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ توضیح داد: جممعیت هلال احمر ایران با توان قابل توجهی که دارد غیر از ایران در جهان هم همکاری‌های زیادی با صلیب سرخ دارد.

وی با ابراز تاسف نسبت به شرایط منطقه، یادآور شد: شرایط امروز منطقه بسیار خطرناک است و سوریه، عراق، یمن و فلسطین اوضاع نگران کننده‌ای دارند.

ماردینی خاطرنشان کرد: اوضاع منطقه به قدری وخیم است که ۳۰ درصد بودجه و ۲۰ درصد منابع انسانی صلیب سرخ در این منطقه هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در سوریه، عراق و یمن زنان و کودکان و اقشار آسیب پذیر با مشکلات و بحران‌های زیادی روبرو هستند.

مدیرعملیات خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: متاسفانه در یمن با اضافه شدن القاعده و داعش به جنگ در این کشور، مشکلات چند برابر شد و از یک سو بیشتر زیرساخت‌های حیاتی یمن نابود شده است، از سوی دیگر این کشور با مشکل خشکسالی روبرو است.

وی ادامه داد: صلیب سرخ نیز در یمن با مشکل ورود کالاهای امدادی و مشکل جابجایی این اقلام در سطح این کشور روبرو است.

ماردینی یادآور شد: در یمن بعد از شروع حملات ائتلاف در سال ۲۰۱۵ شرایط مردم بسیار وخیم شده است.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها آواره در سوریه داریم، گفت: یک سوم جمعیت عراق به دلیل وجود تروریست‌ها با مشکلات خاصی روبرو هستند.

مدیرعملیات خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ادامه داد: هدف من از ملاقات با شما به عنوان نماینده موثر در مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین عضو کمیته بین‌المجالس جهانی، گسترش همکاری‌ها با ایران به ویژه تعامل نظاممند با مرکز پژوهش‌های مجلس است.

وی افزود: به عنوان نمونه پروژه مراقبت‌های مراکز درمانی تحت خطر از جمله مسائلی است که نیازمند همکاری جدی مرکز پژوهش‌های ایران است. تا به راه حلی برسیم که بتوان از حمله به مراکز درمانی در زمان جنگ مراقبت شود.

مدیرعملیات خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر سو در زمینه برخی معاهدات بین‌المللی از جمله پروتکل‌های حمایت از کودکان، نیازمند همکاری با مرکز پژوهش‌های ایران هستیم.

کد خبر : ۳۹۱۴۰۵