خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در دیدار با سفیر اندونزی:

بدون تدبیر ایران، امروز منطقه و جهان با یک تروریسم غیرقابل کنترل مواجه می‌شد

وزیر دادگستری گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران پیشتاز نظری، عملی و البته صادقانه مبارزه با تروریسم است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری کشورمان در دیدار با علیم الدین، سفیر جدید اندونزی در ایران، اظهار کرد: کشور اندونزی به خاطر موقعیت خاص و جایگاهش در جهان اسلام برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه از گذشته روابط خوبی میان دو کشور در سطوح مختلف وجود داشته است. در دولت جدید هم دیدارهای خوبی میان رؤسای جمهور و سایر مقامات عالی رتبه دو کشور صورت گرفته است که در این بین، توافقات بسیار ارزنده‌ای حاصل شده است. در ۱۳ حوزه تفاهمات و پشتیبانی‌های لازم برای توسعه روابط صورت گرفته است که نشان دهنده وجود اراده سیاسی خوبی برای توسعه روابط است.

وی ادامه داد: ما دو کشور بزرگ و پرجمعیت هستیم و ظرفیت خوبی برای توسعه روابط داریم و مردم دو کشور هم این انتظار را دارند، در میان کشورهای در حال توسعه ما از کشورهای پیشرو هستیم و بسترهای توسعه‌ای در دو کشور وجود دارد؛ البته در گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه روابط دو کشور تا حدودی کاهش داشته است و تراز تجاری دو کشور از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به چهارصد میلیون دلار رسید که عدد خوبی نیست و این عدد در مقابل کل اقتصاد دو کشور، ناچیز است. ما با جدیت در راستای توسعه روابط اقتصادی گام برمی داریم و اگر طرف مقابل هم این عزم و اراده را داشته باشد می‌توانیم به پیشرفت‌هایی خوبی برسیم.

* نگاه ما به اسلام از منظر رعایت حقوق انسان‌ها، مبارزه با ظلم و تروریسم و صلح و دوستی است

وزیر دادگستری با اشاره به شرایط پیچیده بین‌المللی و حوادث منطقه و تبلیغاتی که علیه اسلام و مسلمانان وجود دارد گفت: جریانات تروریستی خشن را خود کشورهای غربی ایجاد کرده و کشورهای اسلامی را در بد‌ترین شرایط قرار داده‌اند و از طرفی دین و فرهنگ ما را متهم می‌کنند و جو روانی بسیار آزاردهنده‌ای را علیه مسلمانان بوجود آورده‌اند، در مقابل این تهاجم ناجوانمردانه وظیفه ما این است که با هم همکاری داشته باشیم و از فرهنگ، تمدن وکشور‌های خود و وجهه اسلام دفاع کنیم. خوشبختانه مواضع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی نزدیک به هم و بر اساس موازین صحیح اسلامی می‌باشد و نگاه دو کشور به اسلام از منظر رعایت حقوق انسان‌ها، مبارزه با ظلم و تروریسم و صلح و دوستی است.

وی با اشاره به طرح دو سال پیش رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با عنوان جهان علیه افراط گرایی و خشونت (WAVE)، اظهار کرد: کشور ایران تنها کشور مصمم و استوار در مبارزه با جریانات تندرو و تروریستی نظیر داعش در عراق و سوریه می‌باشد.

وی افزود: بدون تردید اگر همت، تدبیر و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نبود امروز منطقه و جهان با یک فاجعه غیر قابل تصور و یک تروریسم خشن و غیر قابل کنترل مواجهه می‌شد؛ جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم به دولت قانونی و مشروع عراق و سوریه و نیز کشورهای دیگر کمک‌های اساسی کرده است. به هر حال امروزه جمهوری اسلامی ایران پیشتاز نظری، عملی و البته صادقانه مبارزه با تروریسم است.

وزیر دادگستری ادامه داد: ما از آنچه در فرانسه، اروپا و ترکیه، یمن و دیگر کشور‌ها اتفاق افتاده است متأسف هستیم و معتقدیم چنین حوادثی ثمره حمایت برخی از کشور‌ها از تروریسم بوده که امروزه به این صورت بروز پیدا می‌کند و پشتیبان اصلی تروریسم در دنیا را کشورهایی همانند آمریکا، اروپا و صهیونیسم و همپیمانان آن‌ها می‌دانیم لیکن آن‌ها این وقایع را به تمدن اسلامی منسوب می‌کنند و افکار عمومی را به اشتباه می‌اندازند.

* توسعه و ارتقای روابط نیازمند حمایت حقوقی و قضایی است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری بین دو کشور تصریح کرد: سفر آتی رئیس جمهور اندونزی به تهران فرصت خوبی خواهد بود که این سند‌ها میان وزرای دادگستری و در حضور روسای جمهور دو کشور امضاء شود و در کنار اسناد همکاری، زمینه توسعه همکاری‌های سایر حوزه‌ها نیز بررسی گردد؛ ما معتقدیم ارتقاء و توسعه روابط دو کشور نیازمند حمایت حقوقی و قضایی می‌باشد و توافقات حقوقی و قضایی، روابط تجاری را تثبیت می‌کند.

وزیر دادگستری با اشاره به موضوع زندانیان دو کشور، یکی از مشکلات در این رابطه را اتباع زندانی دو کشور قلمداد کرده و اظهار داشت: خانواده‌های زندانیان با مراجعه به ما، خواستار پیگیری انتقال این افراد به داخل کشور هستند؛ البته ما به دنبال حمایت از مجرمین نیستیم، اگرچه معتقدیم برخی از مجرمین فریب خورده‌اند، ولیکن آنچه مد نظر است خانواده‌های آن‌ها هستند که با مشکلات بسیاری مواجه هستند و از نظر انسانی شاید بتوانیم از مشکلات آن‌ها بکاهیم. امیدوارم که بتوانیم مقدمات انعقاد موافقتنامه انتقال محکومین را فراهم کنیم. با توجه به وضعیت خاص برخی از اتباع خواستار تشریک مساعی و توجه ویژه دو کشور به ایشان هستم.

* سفیر اندونزی: توسعه روابط اقتصادی را مهم‌ترین اولویت خود می‌دانم

در ادامه علیم الدین، سفیر اندونزی اظهار کرد: به عنوان سفیر جدید اندونزی در تهران، توسعه روابط اقتصادی را مهم‌ترین اولویت خود می‌دانم و در سه ماهه اول ماموریت خود در ایران، برای نهایی سازی توافقات تلاش کرده‌ام که در صورت عملیاتی شدن، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ چهار برابر خواهد شد. همچنین ما به دنبال امضای اسناد و سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز هستیم؛ متقابلاً ایران هم قرار است در حوزه انرژی اندونزی سرمایه گذاری داشته باشد.

وی همچنین افزود: در طول مدت حضور در ایران و سفرهایی که به نقاط مختلف ایران داشته‌ام، ایران را کشوری بسیار با ثبات یافتم و در آخرین سفر به ماکو و ارومیه این ثبات را حتی در مناطق مرزی مشاهده نمودم و این بازدید‌ها در ذهن من تصویری ایجاد کرده که با وجود مناقشات سیاسی در منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد، ایران یک کشور دموکراتیک و با ثبات است.

سفیر اندونزی با بیان اینکه ما با تعریف شما از دین اسلام به عنوان یک دین معقول و میانه رو موافقیم به موضوع فلسطین اشاره و اعلام کرد: ما نیز معتقدیم به ملت فلسطین در سالیان گذشته ظلم شده است.

علیم الدین در خصوص موافقت نامه‌های استرداد مجرمین و معاضدت قضایی که اسفند ماه سال گذشته در تهران پاراف شد، اظهار داشت: چنانچه این اسناد به امضاء مقامات دو کشور برسند ایران اولین کشور در منطقه خاورمیانه است که با آن موفق به امضاء این اسناد می‌شویم.

وی در خصوص انتقال محکومین نیز با توجه به رویکرد بشردوستانه دو کشور در این زمینه، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های دو کشور منجر به امضاء موافقت نامه شود و همچنین اظهار امیدواری کرد، همکاری‌های حقوقی-قضایی به عنوان ابزار تقویت کننده همکاری‌های اقتصادی و تجاری در نشست‌های مشترک دو کشور مطرح شوند.

کد خبر : ۳۹۱۴۵۳