خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار جمعی از فعالان حوزه تعاون:

اصل ۴۴ قانون اساسی درست اجرایی نشده است/ دولت باید هدایتگر اقتصاد و تعاون باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولتی بودن اقتصاد در ایران، بر ضرورت مردمی شدن اقتصاد تاکید کرد و گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوصی کردن بخش‌ها به درستی اجرایی نشده است.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز در دیدار با جمعی از فعالان حوزه تعاون گفت: بخش تعاون یکی از حوزه‌های مکمل اقتصاد است و طبق تاکیدهای شهید بهشتی بخش تعاون در قانون اساسی گنجانده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخش تعاون لنگرگاهی برای حوزه اقتصاد است، افزود: طبق قانون سهم بخش تعاون از اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد اما این میزان در حال حاضر ۶ درصد است بنابراین این موضوع دارای دلایل مختلفی است که باید آن‌ها را شناسایی کرد.

اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوصی کردن بخش‌ها به درستی اجرایی نشده است

او با انتقاد از دولتی بودن اقتصاد در ایران تصریح کرد: متاسفانه اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوصی کردن بخش‌ها به درستی اجرایی نشده است همچنین ممکن است بسیاری از مشکلات ناشی از وجود ضعف‌هایی در قانون تعاون باشد چرا که قانون تعاون با شرایط فرهنگی سالیان گذشته تصویب شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه شرکت‌های سهامی عام باید با نسبت‌هایی به بخش تعاون واگذار شود، گفت: البته در ضوابط تعاونی‌ها نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد زیرا ممکن است با شرایط فرهنگی حال حاضر سازگار نباشد از سوی دیگر یکی از دلایل سهم پایین حوزه تعاون در رشد اقتصادی کشور جنس قوانین است که باید به این موضوع نیز توجه شود.

تاکید بر مردمی شدن اقتصاد در کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مردمی شدن اقتصاد در کشور افزود: باید از دخالت‌های دولت در بخش اقتصاد جلوگیری کرد و فعالیت‌های نهادهای مدنی و مردمی را در حوزه اقتصاد افزایش داد که این موضوع به مصلحت بخش تعاونی است.

او با بیان اینکه باید تسهیلات بیشتری را به بخش تعاون اختصاص داد، گفت: دولت باید هدایتگر بخش اقتصاد و تعاون باشد و تا زمانی که اقتصاد دولتی است نمی‌توان انتظار حل مشکلات در بخش‌های مختلف را داشت.

لاریجانی در خصوص حضور نمایندگان بخش تعاون در مجلس تصریح کرد: از نظر آئین‌نامه‌ای مشکلی در این باره وجود ندارد و نمایندگان بخش تعاون می‌توانند در صورت نیاز در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس و صحن علنی در شرایط تصویب قوانین این حوزه حضور داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعضای اتاق تعاون می‌توانند تخلفات مهم ناشی از عدم اجرای قوانین در این حوزه را به مجلس گزارش دهند، گفت: به طور حتم باید نظارت‌ها به طور دقیق در جهت اجرای قوانین صورت گیرد و برای رفع مشکلات حوزه تعاون باید تسهیلات بیشتری به این بخش اختصاص پیدا کند.

در شرایط رکود اقتصادی باید شرایط آسان‌تری برای اخذ مالیات از بخش تولید فراهم کرد

او ادامه داد: در مقطعی از زمان و در تدوین لایحه برنامه بودجه تاکید شد که بانک‌ها به بخشودگی معوقات وام‌های دریافت شده از فعالان حوزه تولید و تعاون توجه کنند چرا که بخش تولید در کشور باید مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد البته در شرایط رکود اقتصادی باید شرایط ساده‌تری را برای اخذ مالیات از فعالان حوزه تولید فراهم کرد

در برنامه ششم باید در اخذ مالیات نظم و انضباط بیشتری را مدنظر قرار داد

لاریجانی با تاکید بر اینکه در شرایط رکود اقتصادی، سخت‌گیری‌ها برای دریافت مالیات از فعالان حوزه تولید باید سنجیده باشد، گفت: به طور حتم در تدوین برنامه ششم و با توجه به شرایط کشور باید در اخذ مالیات نظم و انضباط بیشتری را مدنظر قرار داد البته مجلس نیز از آمادگی لازم برای کمک به بخش تعاون برخوردار است.

به گزارش ایلنا، در پایان این دیدار رئیس اتاق تعاون به نمایندگی از فعالان حوزه تعاون انگشتری مزین به شمایل حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به رئیس مجلس اهدا کرد.

کد خبر : ۳۹۱۷۸۴