خبرگزاری کار ایران

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی:

بی‌احترامی به حقوق دیگران مصداق ضعف تعامل اجتماعی است

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: بی‌احترامی به حقوق دیگران و عدم رعایت حق تقدم مصداق بارز ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده، گفت: عدم رعایت انضباط و عادت به بی‌قانونی از یک سو و گسترش شهر نشینی، درهم تنیدگی و نبود فضاهای مناسب شهری و امکانات از سوی دیگر، پیامدهای گسترده‌ای همچون افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی مثل خشونت شهری را در پی دارد.

امین‌زاده اضافه کرد: شرایط و عوامل بیرونی از قبیل عدم رعایت حق تقدم در اماکن و فضاهای عمومی از ناحیه دیگر شهروندان، اجحاف و عدم احترام به حقوق یکدیگر در تعاملات اجتماعی، زمینه ساز بروز رفتارهای آسیب زای اجتماعی نظیر خشونت شهری است و جامعه در خلال تجربه ناکامی افراد از دست یابی به اهداف خود باز می‌مانند.

وی تصریح کرد: این فرایند ناکامی در ‌‌نهایت سبب بروز حرکات و رفتارهای خشونت آمیز بین افراد جامعه می‌شود از این رو عامل ناکامی می‌تواند افکار و رفتار و احساسات افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

امین‌زاده خاطر نشان کرد: از آنجایی که ناکامی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی وجود دارد، نمود آن در عرصه‌های اجتماعی به شکل‌های گوناگون همچون عدم احترام و رعایت حقوق دیگران آشکار می‌شود.

امین‌زاده افزود: از آنجایی که مهم‌ترین مشخصه فضای عمومی شهری قابلیت و ظرفیت استفاده جمعی و همگانی است لازم است طراحی فضای شهری از نظر کالبد فیزیکی و سخت افزاری در جهت ایجاد امنیت و رفاه همگانی باشد تامنجر به افزایش و ظهور و بروز تعاملات سازنده در بین شهروندان شود.

وی ادامه داد: محدودیت‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و دشواری‌ها و کمبود امکانات زیستی در فضای شهری سبب می‌شود هر یک از شهروندان احقاق حقوق خود را مقدم بر حق دیگران می‌دانند و به خود حق دهند حقوق دیگران را پایمال کنند، این عدم رعایت حق تقدم و به تبع آن ایجاد حس ناکامی باعث بروز تنش و جو ناامنی در روابط بین افراد جامعه می‌شود.

امین‌زاده شهر‌ها را بستر نظامات و روابط گسترده، متنوع و به هم تنیده‌ای خواند و افزود: بدون شناسایی و رعایت حقوق شهروندی، شهر‌ها به بستری برای شکل‌گیری بی‌عدالتی‌های شهری، فاصله‌های طبقاتی، نابرابری‌های شهری، تهدیدهای غیر قابل اغماض علیه جان و مال و حرمت اشخاص تبدیل می‌شوند.

امین‌زاده با اولویت قراردادن حقوق، آسایش و رفاه شهروندان در جامعه شهری و مدیریت آن، بیان داشت: توجه به نیازهای مادی، آسایش و رفاه معنوی و اخلاقی و رشد وتعالی انسان با کرامت و با فضیلت باید فراهم شود.

به گزارش دبیر خانه اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۲۰۱۶، وی تصریح کرد: رئیس جمهوری نیز به توسعه و ترویج حقوق شهروندی به عنوان یکی از برنامه‌های دولت اهتمام خاص داشته و از این رو تدوین منشور حقوق شهروندی را با توجه به مبانی اعتقادی نظام و ضرورت‌های جامعه امروز کشور بر عهده این معاونت گذاشته است.

امین‌زاده اضافه کرد: بی‌تردید حقوق شهروندی در جامعه امروز ایرانی به فصل مشترک دغدغه‌های ملت و دولت و نیز گفتمان غالب در حکومت تبدیل شده است.

اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۳۰و۳۱ تیرماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۹۱۸۶۰