خبرگزاری کار ایران

گزارش نیویورک‌تایمز درباره فیش‌های حقوقی:

در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، فساد بطور فوق‌العاده‌ای افزایش یافت

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی ضمن انعکاس بازتاب های خبر افشای فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران، نوشت: این روند با انتشار یک خبر آغاز شده و پس از آن رقابتی میان جریان‌های مختلف سیاسی در ایران برای انتشار فیش‌های حقوقی جریان مقابل به وجود آمده است.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، کمتر از یک‌سال مانده با انتخابات دور بعد، حسن روحانی در هفته‌های اخیر با رسوایی فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران دولتی و هیئت مدیره شرکت دولتی مواجه است. 

در این گزارش به خبر هفته‌های اخیر رسانه‌های ایران اشاره و تصریح شده است: روحانی که قول پایان فساد دولتی و احیای اقتصاد را از طریق توافق هسته‌ای به مردم داده بود، در حالی با این مشکل دست به گریبان است که تحریم‌ها هنوز باقی مانده است. 

نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: پس از پاک کردن  فسادهای دولت احمدی‌نژاد و توجه ویژه به مردم در دولت یازدهم، روحانی خود را در برابر افشای فیش‌های حقوقی آسیب‌پذیر می‌بیند. 

این گزارش با نقل قولی از رئیس اتاق تهران در سازمان تجارت جهانی گفته است که دوستان روحانی دشمنان او هستند، به نام کسانی که با این ماجرا درگیر بوده‌اند اشاره کرده و نوشته که نام تعداد زیادی از مدیران مرتبط با مراقبت‌های پزشکی، انرژی، بیمه، بانک‌ها و کسانی که از سوی خزانه دولت، دریافت‌هایی داشته‌اند، وجود دارد. 

این گزارش همچنین به اظهارات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره و تاکید کرده است کهرهبر ایران به شدت مساله فیش‌های حقوقی را محکوم کرده است. 

این حقوق‌ها بیش از ۲۳۵۳ هزار دلار در ماه برای کارمندان دولت است. روحانی که اظهار نظر چندانی تا کنون پس از افشای این رسوایی نداشته دستور بررسی موضوع را صادر کرده است. تعدادی از وزرا در بیانیه‌هایی از مردم عذر خواهی کردند و تعدادی از مدیران وادار به استعفا شدند. 

به گفته این روزنامه آمریکایی این افشاگری اولین بار توسط رسانه‌های محافظه‌کار ایران در مقابله با سیاست‌های دولت روحانی منتشر شد و به سرعت به طور قارچ‌گونه‌ای از حلقه داخلی دولت به سطح مدیران و هیات رئیسه شرکت‌های دولتی از همه جریان‌های سیاسی گسترش یافت. 

در این گزارش آمده است: این افشا‌گری در ماه می‌ زمانی که خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضائیه، فیش حقوقی هشت مدیر دولتی مرتبط یا بیمه مرکزی را که سالانه حدود ۵۰ هزار دلار دریافت می‌کردند را افشا کرد آغاز شد. این خبرگزاری اعلام کرد که پاداش‌های مالی این مدیران باید در مقابل دریافت ماهانه ۲۰۰ دلار کارگران مورد قضاوت قرار بگیرد. 

در ماه ژوئن انصاف‌نیوز، فیش حقوقی مدیران یک بانک را افشا کرد. مدیر اجرایی این بانک ۲۰۸ هزار و ۱۱۵ دلار در طول ۲۱ ماه دریافت کرده بود و وام بدون بهره‌ای به ارزش ۲۸۹ هزار دلار دریافت کرده بود. 

از آن زمان به بعد حقوق پزشکان، هیات رئیسه شرکت‌ها و دیگر مدیران در خبرگزاری‌ها در رقابتی بین خبرگزاری‌های تندرو و میانه‌رو افشا شد که هر کدام سعی می‌کرد دیگری را از این طریق بیشتر شرمنده کند. مدیران مراقبت‌های درمانی در صدر این لیست، ماهانه چیزی حدود ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. 

حمیدرضا ترقی در ایران گفته است: این دولت به طور جدی حقوق و مزایا را افزایش داده است و ما شاهد نتیجه آن هستیم. 

در ادامه سخنگوی سپاه پاسداران در مورد مسئله فیش‌های حقوقی، وجود این موضوع را در سپاه رد کرد؛ با این وجود از افشای میزان حقوق دریافتی فرماندهان سپاه خودداری کرده و گفته است که این حقوق‌ها محرمانه است. 

به ادعای این روزنامه آمریکایی میلیارد‌ها دلار نفتی توسط دولت توزیع می‌شده است و در دو دوره چهار ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، فساد به سطح فوق‌العاده‌ای افزایش یافت و پس از این دوره سیستم بانکی با بدهی‌های کلان‌‌ رها شد، چراکه به برخی افراد وام‌هایی اعطا شد که هیچ کدام بازپرداختی نداشت. 

این گزارش می‌افزاید: برادر روحانی حسین فریدون توسط سایت رجانیوز محکوم به استفاده از نفوذ خود برای استخدام مدیر عامل یک بانک است و ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی ایران ادعا کرده که این فرد به اصرار فریدون روی کار آمده است. 

به ادعای نیویورک تایمز جریان افشای فساد و این اتهام‌ها در ایران به قدری همه‌گیر شده است که تعدادی کمی از نسبت به این وقایع ابراز تعجب می‌کنند. 

مصطفی زندوکیلی فروشنده آب معدنی در خیابان‌های داغ تابستان پایتخت گفته است من صبح تا شب باید کار کنم که از ورشکستگی جلوگیری کنم حالا ببینید این‌ها چقدر دریافت می‌کنند. برای چه؟

کد خبر : ۳۹۱۸۷۹