خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس مدعی شد؛

آژانس به ایران اجازه می‌دهد پس از ۱۱ سال برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران بر اساس یک توافق محرمانه با آژانس، می‌تواند اجزای کلیدی برنامه هسته‌ای خود را در عرض یک دهه توسعه دهد.

به گزارش ایلنا، آسوشیتدپرس در خبری ادعا کرده است که یک پیوست محرمانه‌ در توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی نشان می‌دهد بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند. 

این گزارش نتیجه‌گیری کرده از آنجا که کارایی دستگاه‌های جدید پنج برابر دستگاه‌های کنونی است، زمانی که ایران برای ساخت سلاح اتمی نیاز خواهد داشت، از یک سال به شش ماه کاهش می‌یابد. 

آسوشیتدپرس یادآور شده که سند جدید توسط دو دیپلمات در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، که به دلیل آنکه مجاز به افشای آن نبوده‌اند، حاضر به افشای نام خود نیستند. 

در ادامه آمده است: یکی از این دیپلمات‌ها که این سند را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته، بیش از یک دهه بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز داشته و یادآور شده که این سند به صورت مجزا از توافق اتمی تنظیم شده اما از بخشی از این توافق نشئت گرفته است.

او همچنین گفته که هم ایران و هم شش قدرت مذاکره‌کننده با ایران، یعنی آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا، این سند را امضا کرده‌اند. 

دیپلمات دیگری هم که سند محرمانه مورد اشاره آسوشیتدپرس را در اختیار داشته، محتوای آن را در گفت‌وگو با این خبرگزاری تایید کرده است. 

آسوشیتدپرس در ادامه به گفته‌های مقام‌های آمریکایی اشاره کرده که گفته‌اند توافق هسته‌ای به‌گونه‌ای تنظیم شده که اطمینان یافت ایران دست‌کم ۱۲ماه تا تأمین اورانیوم مورد نیاز برای تهیه یک بمب اتمی فاصله دارد. 

بر پایه محاسبات این خبرگزاری، گرچه تعداد سانتریفویژهای جایگزین کمتر از دستگاه‌های کنونی ایران است، اما به دلیل کارایی بیشتر آنها، مدت زمان تأمین اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب اتمی از یک سال به شش ماه و حتی کمتر تقلیل می‌یابد.

کد خبر : ۳۹۱۹۹۱