خبرگزاری کار ایران

انتقاد روسیه و آمریکا از دبیرکل سازمان ملل؛

گزارش بان‌کی‌مون از حوزه وظایف او فراتر است

آمریکا و روسیه روز دوشنبه از خروج بان‌کیمون از تعهدهایش در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از برجام انتقاد کردند.

به گزارش ایلنا  به نقل از رویترز، سامانتا پاور نماینده آمریکا در این سازمان از این‌که‌ بان‌کی‌مون در گزارش خود به شکایت‌های ایران علیه آمریکا پرداخته اعتراض کرد. 

جفری فلتمن مسئول امور سیاسی سازمان ملل، روز دوشنبه شورای امنیت را در جریان گزارش‌ بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های باقی مانده ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل قرار داد. 

او در جلسه دوشنبه در شورای امنیت گفت: «ایالات متحده قویا با بخش‌هایی از این گزارش از جمله بخش‌هایی که محتویات آن از قلمرو مناسب فرا‌تر می‌رود، مخالف است. ما می‌دانیم که ایران هم قویا با بخش‌هایی از گزارش مخالف است.» 

بنابر گزارش رویترز، پاور افزود: ‌«هرچند بعضی‌ها استدلال کرده‌اند که برای حفظ توازن، گزارش باید به ایران فرصتی برای بیان شکایت‌های خود در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها بر اساس برجام بدهد» اما شورای امنیت به‌ بان‌کی‌مون اجازه نداده چنین مسائلی را گزارش کند. 

در گزارش‌ بان‌کی‌مون آمده است که ایران نسبت به بهره‌مندی از منافع حاصل از برجام شکایت‌هایی دارد و نگرانی‌هایی در خصوص بازگشت محدودیت‌های ایالات متحده آمریکا و بلوکه شدن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در حکم دادگاه آمریکا دارد. 

هم‌چنین ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه گزارش حاوی اشتباه‌هایی است، گفته است که رئوس گزارش که به محدودیت‌های برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره می‌کند، با موضوع گزارش هم‌خوانی ندارد. 

چورکین گفت: ‌ «بعضی بخش‌هایی از گزارش دبیرکل نه ارتباطی با وظایف او دارد، نه ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق ایران.» 

در قطعنامه شورای امنیت به ایران دستور داده شد است که برای هشت سال آینده دست از فعالیت‌های موشک بالستیک بردارد. قدرت‌های کلیدی معتقدند این گزاره الزام‌آور نیست، اما کشورهای غربی این ادبیات را به عنوان ممنوعیت پذیرفته‌اند و می‌گویند الزام‌های سیاسی برای موافقت ایران وجود دارد. 

بان‌کی‌مون در گزارش خود به شورای امنیت نوشت: ‌ «فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک توسط ایران در ماه مارچ با روح سازنده توافق هم‌خوانی ندارد با این حال این بستگی به شورای امنیت دارد که در خصوص عدول یا عدم عدول ایران از شرایط قطعنامه ۲۲۳۱ تصمیم گیری کند.

کد خبر : ۳۹۲۲۶۰