خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست مشترک با مجمع نمایندگان استان مرکزی:

نمایندگان محورهای توسعه هر استان را در قانون برنامه ششم اولویت‌بندی کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه آمایش سرزمینی در برنامه ششم، گفت: دولت در این خصوص اقدامی نکرده لذا مجلس و نمایندگان باید محورهای توسعه هر استان را در قانون برنامه ششم اولویت بندی کنند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی ظهر امروز (سه شنبه ۲۹ تیر) در نشستی با مجمع نمایندگان استان مرکزی در پاسخ به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان این استان، گفت: طرح توانمندسازی جوانان در آموزش و پرورش برای حل مسائل آموزشی بسیار ضروری است زیرا در سیستم آموزشی کشور اشکالات جدی وجود دارد، بنابراین این طرح باید پیگیری شود و ما نیز حمایت جدی از آن خواهیم داشت، البته با توجه به اثر ملی این طرح از کمک کار‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید بهره بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، وحدت میان نمایندگان استان مرکزی را خوشایند دانست و گفت: وحدت به وجود آمده میان نمایندگان استان مرکزی برای حل مشکلات موثر واقع خواهد شد.

وی افزود: ایراد مسائل زیرساختی، کشاورزی و صنعتی استان مرکزی نشان می‌دهد در مورد آمایش سرزمین اشکالاتی از نظر کار‌شناسی وجود دارد، از این رو مجمع نمایندگان باید با نخبگان استان در مورد سند آمایش سرزمینی مشورت کرده تا برآیند عقول استانی به دست آید.

لاریجانی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه مسئله آمایش سرزمینی را باید یک گام پیش ببریم. متاسفانه دولت در این خصوص اقدامی نکرده، لذا مجلس و نمایندگان باید محورهای توسعه هر استان را در قانون برنامه اولویت بندی کنند، از این رو مسائل صنعتی و گردشگری استان مرکزی باید در فرصت باقی مانده تا تصویب برنامه ششم توسعه دسته بندی و تعیین شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه برخی از مشکلات مطرح شده استان مرکزی را به صورت موردی می‌توان حل کرد، تصریح کرد: سایر مسائل نیز با تشکیل کمیته و پیگیری نمایندگان و ایجاد زمینه برای حل مشکل قابل رفع است.

سند آلودگی هوای اراک برای بررسی مشکلات در حوزه حمل و نقل می‌بایست بازنگری شود

وی بر تقسیم کار میان نمایندگان در مجمع استان مرکزی تاکید کرد و گفت: مسایل زیرساختی، صنعتی، درمانی، محیط زیست و راهسازی استان باید بین نمایندگان جهت پیگیری تقسیم شود، ما نیز مسائل مربوط به استان را احصا خواهیم کرد.

لاریجانی یادآور شد: احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی در اراک با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی ممکن است. البته از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها می‌توان برای ارائه وام درخواست کرد تا مقدمات اولیه فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری مسئله آلودگی هوای شهر اراک گفت: این مشکل در اولویت قرار خواهد گرفت، همچنین سند آلودگی هوای اراک برای بررسی مشکلات در حوزه حمل و نقل می‌بایست بازنگری شود.

حسینی: در برنامه ششم باید نسبت به تعیین سهم بودجه استان‌ها تجدیدنظر شود

براساس این گزارش محمد حسینی رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از رئیس مجلس جهت برگزاری این نشست مشترک گفت: استان مرکزی از ظرفیت‌های بسیاری به خصوص در حوزه صنعت و کشاورزی برخوردار است که در بخش کشاورزی، کم آبی سبب بی‌رونق شدن این حوزه شده است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی از نرخ بالای بیکاری در این استان به خصوص در حوزه صنایع بزرگ، متوسط و کوچک خبر داد و گفت: صنایعی چون ماشین سازی، هپکو، آلومینیوم سازی و آذرآب با مشکلات جدی مواجه هستند و علی رغم برگزاری جلسات با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تخصیص بودجه‌های مورد نیاز برای بخش‌های مختلف نیز اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.

حسینی با بیان مسائل و مشکلات حوزه فرهنگی و آموزشی استان گفت: سیاست وزارت علوم برای پیوند دانشجو و دانشگاه در این استان باید بازنگری شود. همچنین در حوزه راهسازی و راه آهن و تقویت ظرفیت فرودگاه اراک مشکلات باید مرتفع شود. در روستاهای این استان علی رغم شرایط نسبتاً مناسب کشاورزی مشکلات کم آبی و بروز بیماری‌هایی چون تب برفکی خسارت بسیاری به جا گذاشته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با یادآوری ظرفیت بالای این استان در کسب درآمد، افزود: بودجه به میزان وصول درآمدی این استان تخصیص نمی‌یابد که در برنامه ششم باید نسبت به تعیین سهم بودجه استان‌ها تجدیدنظر شود.

حسینی عدم ثبات ادارات و محروم بودن مردم آشتیان از ساختمان‌های اداری، مسائل و مشکلات حوزه بهداشت ودرمان و شرایط نامناسب جذب سرمایه گذاری از بخش خصوصی و خارجی را نیز از دیگر مشکلات شهرستان تفرش و آشتیان دانست.

مقدسی: ریزگرد‌ها و آلودگی هوای اراک مشکل جدی استان مرکزی

سید مهدی مقدسی نیز در این نشست در بیان مشکلات شهر اراک به مسئله ریزگرد‌ها، خشکلی تالاب می‌قان، آلودگی هوا، عدم اجرای مصوبه خروج صنعت آلومینیوم سازی اراک، عدم اجرای توسعه خطوط مترو، عدم نوسازی و توسعه واحدهای درمانی و بیمارستانی، نامناسب بودن واگذاری‌ها براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، مشکلات حوزه راهسازی و احداث راه آهن، بیمه کشاورزان و عدم برخورداری کارگران از امکانات درمانی اشاره کرد.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان، نقص آیین نامه داخلی مجلس، عدم قرائت تمام تحقیق و تفحص‌های انجام شده مجلس، عدم تدوین سند ملی آب، اعمال سلیقه در انتصابات، ملوک الطوایفی اداره کردن یارانه و رانت در واردات را یادآور شد.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم به مشکلات در حوزه‌های راه آهن، روند خصوصی‌سازی صنایع، عدم بهره برداری از صنایع واگن سازی، آلودگی هوا، عدم توسعه حمل و نقل عمومی و فضاهای سبز، عدم توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، عدم احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی و... اشاره کرد.

همچنین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ضمن ضروری دانستن همکاری بین بخشی در سطح شهرستان، استان و کشور به مشکلات حوزه انتخابیه خود در زمینه کشاورزی، صنعت و گردشگری و جدی نگرفتن آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: قانون اصلاحات اراضی برای رفع اختلافات باید در مجلس بازنگری شود و سهم مردم و اوقاف در اراضی مشخص شود. همچنین در برنامه ششم توسعه به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی نیز توجه ویژه شود.

منصوری: تدوین طرح توانمندسازی جوانان در آموزش و پرورش

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس دهم از تدوین طرح توانمندسازی جوانان در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مشکلات در حوزه‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی باید با توانمندسازی جوانان از سنین پایین حل شود، لذا در این طرح به دنبال اصلاح و ساماندهی وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستیم.

ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس دهم نیز ضمن تاکید محروم ماندن این شهرستان از زیرساخت‌های توسعه کشور از افزایش مهاجرت نگران کننده جمعیت این شهرستان خبر داد وگفت: جمعیت شهرستان خمین از ۱۴۸ هزار نفر در سال‌های جنگ تحمیلی به ۱۰۴ هزار نفر در سال‌های اخیر رسیده است که این نوعی تهدید درونی برای کشور است. البته در این راستا باید به مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش و افزایش فاصله طبقاتی میان حاکمان و مردم و قاچاق بی‌اندازه کالا و ارزی توجه شود.

کد خبر : ۳۹۲۲۷۵