خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم ایران درسازمان ملل:

شورای امنیت گزینشی عمل می‌کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی کشورمان در سازمان ملل متحد نسبت به رویکرد گزینشی و عملکرد غیرشفاف شورای امنیت انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در سخنانی گفت: جنبش عدم تعهد اعتقاد دارد شفافیت، بی‌طرفی و استمرار مواضع باید سرلوحه کار شورای امنیت باشد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این اصول در موارد بسیاری نقض شده است.

وی گفت: شورای امنیت در بررسی موضوعات عموما رویکردی گزینشی داشته است و به صورت غیرشفاف عمل می‌کند و به موضوعات فرعی بیش از حد می پردازد؛ در حالی که نسبت به موضوعات مهم‌تر بی‌اعتناست.

خوشرو در ادامه سخنان خود توصیه‌های اعضای جنبش عدم تعهد برای بهبود روش‌های کاری شورای امنیت را بیان کرد.

وی اضافه کرد: اعضای جنبش عدم تعهد همواره با استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پی‌جویی اهداف سیاسی مخالفت کرده‌‌اند. شورا باید در اجرای وظایف خود بر اساس منشور ملل متحد، بی‌طرفانه و غیر گزینشی اقدام کرده و بر اساس منشور در مقابل اقدامات خود به خصوص در مقابل مجمع عمومی پاسخگو باشد و در مورد کار خود به صورت مستمر به مجمع عمومی گزارش دهد.

خوشرو تصریح کرد: شورای امنیت نباید در اموری که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی به شمار نمی آید، دخالت کند و صرفا در چارچوب اختیارات واگذار شده به آن در منشور ملل متحد عمل کند؛ چرا که این گونه دخالت‌ها نقض آشکار ماده ۲۴ منشور ملل متحد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر، شورای امنیت در بسیاری از وضعیت‌ها سریعا به فصل هفت منشور ملل متحد و صدور مجوز استفاده از زور روی آورده است؛ در حالی که در برخی وضعیت‌های دیگر سکوت و انفعال در پیش گرفته است. بر اساس منشور ملل متحد، توسل به فصل هفت منشور بایستی به عنوان آخرین راه حل در دستور کار شورا قرار گیرد و پیش از آن لازم است که از همه ظرفیت‌های فصول ششم و هشتم منشور در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های بین‌المللی و نیز امکانات سازمان‌های منطقه‌ای استفاده شده باشد.

خوشرو در پایان با اشاره به آغاز روند انتخاب دبیر کل جدید سازمان در سال ۲۰۱۶، بر مواضع جنبش عدم تعهد در این مورد و به ویژه بر لزوم تقویت نقش محوری مجمع عمومی در انتخاب دبیرکل جدید تاکید کرد.

کد خبر : ۳۹۲۳۹۲