خبرگزاری کار ایران

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

هیچ سند یا توافق محرمانه‌ای در برجام نیست

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعای گزارش آسوشیتدپرس مبنی بر کاهش مان گریز هسته‌ای ایران پس از یک دهه، از یک سال به 6 ماه را رد کرد.

به گزارش ایلنا  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس، با بیان این که هیچ سند محرمانه یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست، اظهار کرد: پیشگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای – و توانایی ما برای نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور و اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت آن – تا ابد باقی خواهد ماند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که زمان گریز هسته‌ای ایران پائین نمی‌آید و ما هم معتقد نیستیم که این زمان در سال یازدهم به شش ماه کاهش خواهد یافت.

به گفته‌ او به نظر می‌رسد سند محرمانه آسوشیتدپرس، طرح قدیمی تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم ایران است، که پیش‌تر به عنوان بخشی از سند  پروتکل الحاقی، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است.

وی افزود:  بر اساس یکی از بندهای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سال باید ماهیت، ابعاد و گستره فعالیت‌های هسته‌ای را راستی‌آزمایی و صلح آمیز بودن آن و عدم انحراف از مندرجات توافق را تایید کند.

به گفته مارک تونر این طرح، بخشی از «سند محرمانه آژانس» است؛ به این معنا که برای عموم منتشر نشده است. او گفت مهم نیست شما به آن را چه می‌نامید  اما وقتی می‌گویند برای عموم منتشر نشده، یعنی محرمانه است.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: این نقشه راه، به دقت از سوی ایران و کشورهای عضو گروه پنج + یک مورد بررسی قرار گرفت و ما مطمئنیم که ظرفیت غنی‌سازی ایران در یک دهه پس از برجام، تحت نظارت بوده و با اندکی رشد، ماهیت صلح‌آمیز آن حفظ خواهد شد.

او افزود: بدون یک توافق، ایران می‌توانست آزادانه برنامه تحقیق و توسعه خود درباره سانتریفیوژهای پیشرفته را دنبال کند و در چند ماه سانتریفیوژهای خود را با سانتریفیوژهای نسل دوم و ظرف چند سال با سانتریفیوژهای نسل سوم جایگزین کند. اما با اجرای توافق، در ده سال نخست اجرا، ایران تنها محدود به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول است.

علاوه بر این بر اساس برجام، ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده‌اش را به خارج منتقل و دو سوم سانتریفیوژهای خود را غیرفعال کرده است. همچنین قلب رآکتور  که می‌توانست پلوتونیوم تولید کند را با سیمان پر کرده و سازوکار بازرسی‌های گسترده و برنامه راستی‌آزمایی دقیق آژانس را فراهم کرده است.

کد خبر : ۳۹۲۵۰۰