خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

در نقش اپوزیسیون حرف نزنیم؛ بگویید چه باید بکنیم؟

شهردار تهران گفت: بعضی از روستاها و شهرهای ما حقوق کارمندان خود را هم ندارند و نمی‌توانند زباله‌ها را جمع کند؛ در این شرایط می‌خواهیم حرف از توسعه بزنیم.

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ که در محل سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به نکات مطرح شده در این همایش، ابراز داشت: همه این نکات مطرح شده نکات درستی است اما توقع می رود که ببینیم برای این کارها چه کارنامه‌ای داریم و چه کاری را انجام داده ایم.

شهردار تهران یکی از موضوعات مهم شهرهای بزرگ را موضوع حمل و نقل دانست و گفت: ما امروز در موضوع حمل و نقل از یک روستا تا یک کلانشهر بزرگ دچار مشکل هستیم؛ ممکن است حمل و نقل در یک روستا با دو دستگاه خودرو قابل حل باشد اما حل آن دو دستگاه برای روستا آنچنان مشکل است که حل مسئله مترو برای تهران مشکل است.

قالیباف حمل و نقل در تهران را بسیار کلیدی توصیف کرد و گفت: ما در شهرداری تهران طی یک دهه گذشته اقدامات گسترده را برای حل این چالش‌ها انجام داده ایم؛ به عنوان نمونه  تا سال ۸۳ در تهران ۳۵ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده بود اما امروز تنها در طی یک دهه گذشته بیش از ۱۱۰ کیلومتر مترو به ۳۵ کیلومتر قبلی اضافه شده است و  تا پایان سال آینده نیز تهران به نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر مترو در حال بهره برداری خواهد رسید که از این منظر جزو ده مترو برتر جهان قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران عنوان داشت:  بیان مشکل دردی را دوا نمی کند بلکه باید بگوییم ما چه کردیم و چه کاری را باید بکنیم؟

وی در ادامه به موضوع فضای سبز اشاره کرد و گفت: روزی که شهر تهران را تحویل گرفتیم سرانه فضای سبز ۹.۲ متر مربع بود اما امروز این سرانه ۱۵.۵ متر به ازای هر نفر است؛ همچنین تعداد پارک های شهر تهران در این مدت به ۲۳۰۰ پارک افزایش پیدا کرده است.

قالیباف همچنین با اشاره به موضوع شهر هوشمند، تصریح کرد: روزی که ما شهر تهران را تحویل گرفتیم تنها ۷۵ کیلومتر فیبر نوری در شهر وجود داشت و هیچ سیستم هوشمندی در حوزه هوشمند کردن شهرداری وجود نداشت؛ اما امروز تهران دارای بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری است و شهرداری نیز بین همه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی در حوزه مکانیزه کردن و هوشمند سازی توانسته است یک دولت الکترونیک به تمام معنی را پیاده سازی کند؛ به نحوی که هم اکنون در سایت شهرداری تهران امکان هوشمند کردن شهر فراهم شده است.

به گفته شهردار تهران با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خطوط فیبر نوری پایتخت از ۱۴۰۰ کیلومتر فعلی به ۲۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته و در این دوره مدیریت شهری هزار کیلومتر دیگر به طول خطوط فیبر نوری شهر تهران افزوده خواهد شد.

قالیباف در ادامه با اشاره به مسئله ساخت و ساز در پایتخت، تصریح کرد: تهران در ۵۰ سال گذشته طرح جامعی در حوزه شهرسازی نداشته و حتی آن زمانی که در دهه ۷۰ طرح جامعی برای شهر نوشتند، آن را داخل کشو گذاشتند و درش را بستند؛ اما افتخار شهرداری تهران این است که در ۱۰ سال گذشته برای شهر طرح جامع نوشته شده و مراحل قانونی را طی کرد؛ به نحوی که طرح جامع به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر اساس آن طرح تفصیلی تهیه و پیاده سازی شده است.

وی گفت: در طرح تفصیلی شهر تهران نقشه ها از یک ده هزارم به یک پانصدم تبدیل شده و پس از آن طرح منظر تهیه شد؛ همچنین سیستم شهری در این حوزه مکانیزه و هوشمند شد تا تمامی چالش ها برطرف شود.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: در گذشته عنوان می شد که شهر تهران دو قطبی است اما از ابتدای خدمت در شهرداری تهران تاکید کردیم که ما مدعی نیستیم جنوب شهر را مثل شمال شهر می کنیم اما اجاره نمی دهیم این دو قطبی در شهر تهران بیش از این ادامه پیدا کند؛ امروز فتخار ما این است که نه تنها افزایش فاصله شمال و جنوب را متوقف کردیم، بلکه بر اساس همه شاخص ها فاصله بین شمال و جنوب شهر را کاهش می دهیم.

قالیباف تاکید کرد: همه حرف‌های گفته شده محترم است، اما این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت در سطوح مختلف، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟

وی ادامه داد: بنده ۱۰ سال است در حوزه مدیریت شهری فعالیت دارم و از جهت تخصصی در دانشگاه هم کار من مدیریت شهری است، وقتی از حوزه نظری و عملی به موضوع نگاه می کنم شاهد هستم از زمان تصویب قانون شوراها در مجلس با همه لطف های تمامی دولت ها اما چیزی جز تضعیف شوراها و شهرداری ها را ندیدیم.

وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که از زمان تصویب قانون شوراها در ابتدای دهه شصت، خصوصا بعد از دوران دفاع مقدس و از ابتدای دهه ۷۰ که کشور به سمت سازندگی حرکت کرد تا امروز هر چه دیدیم در عمل جز تضعیف شوراها دهیاری ها و شهرداری ها، چیز دیگری نبوده است؛ در این میان فرقی هم نمی کند که کدام دولت بوده است اما اگر روند را نگاه کنیم، شاهد هستیم هر روز اختیارات شوراها و شهرداری ها را کاهش داده اند و مدیریت شهری تضیعف شده است.

قالیباف تصریح کرد: هر روز سهم شهرها و مدیریت شهری و روستاها از انفال و بودجه عمومی کشور رو به کاهش بوده است؛ نتیجه این می شود که بعضی از روستاها و شهرهای ما حقوق کارمندان خود را هم ندارند و نمی توانند زباله ها را جمع کند؛ در این شرایط می خواهیم حرف از توسعه بزنیم.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: اینکه به جای پاسخگویی در موضع اپوزوسیون باشیم، مشکلی را از ما حل نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، صبح امروز حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در این همایش از فروش تراکم در شهرداری‌ها انتقاد کرده بود و با بیان اینکه نگاه ما به آسمان است تا خدا روزی برساند، اظهار داشت:  شهرداری‌ها هم نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست!

او همچنین گفته است: نقد ما به شهرداری و شورای شهر نیست باید دست به دست هم این مشکل را حل کنیم برای اینکه مردم حس لذت بیشتری کنند.

کد خبر : ۳۹۲۶۰۹