خبرگزاری کار ایران

ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا؛

سه عضو القاعده که در ایران زندگی می‌کنند، تحریم شده‌اند

وزارت خزانه داری آمریکا ضمن قرار دادن نام سه عضو از گروه تروریستی القاعده در لیست سیاه، روز چهارشنبه تمام اموال این سه را در آمریکا بلوکه کرده و تمام شهروندان آمریکایی را از ارتباط داشتن با آنها منع کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که سه عضو القاعده در ایران زندگی می‌کنند و گفته نام این سه نفر رد را در لیست سیاه خود قرار داد.

رویترز در این گزارش با بیان اینکه ایران تعدادی از اعضای عالی‌رتبه القاعده و شبه‌نظامیان درجه پایین آنها را از یازده سپتامر ۲۰۰۱  به بعد نگه داشته است، مدعی شده که بر اساس گفته مقام‌های آمریکایی شرایط نگهداری این افراد در ایران روشن نیست.

به ادعای این خبرگزاری، بر اساس اسناد منتشرشده پس از دستگیری اسامه‌بن‌لادن، ایران و القاعده روابط پیچیده و گاهی وخیم با هم داشته‌اند. مقام‌های ایرانی بارها قول آزادی برخی اعضای القاعده را داده بودند و احتمالا هم برخی از آنها را آزاد کرده اند، اما بر اساس گزارش‌های رسیده یکی از پسرهای بن لادن به نام سعد که در ایران زندانی بوده است در سال ۲۰۰۹ کشته شد.

به ادعای رویترز بیانیه خزانه‌داری روشن نکرده تحت چه شرایطی این اعضای القاعده در ایران زندگی می‌کنند و گفته شده یکی از آنها از سال ۲۰۱۴ در ایران است،  اما خزانه‌داری نگفته از چه زمانی دو مرد دیگر در ایران زندگی می‌کنند.

همچنین به گزارش رویترز و به ادعای خزانه‌داری آمریکا محمدابراهیم بیومی ۴۸ ساله و مصری‌تبار در ایران زندگی می‌کند. 

وزارت خزانه‌داری مدعی شده این عضو القاعده از زمان حضور در ایران از آزادی‌هایی  برخوردار بوده است و توانایی تامین امنیت مالی از سمت سوریه برای اعضای القاعده را داشته و نقل و انتقال پول برای القاعده را از سال ۲۰۱۵ تسهیل کرده است.

روز چهارشنبه تمام اموال این سه در آمریکا بلوکه شده و تمام شهروندان آمریکایی از ارتباط داشتن با آنها منع شده‌اند.

کد خبر : ۳۹۲۸۷۶