خبرگزاری کار ایران

حق‌پناه در گفت‌وگو با ایلنا:

کودتای نافرجام ترکیه تاثیری در مناسبات منطقه‌ای تهران و آنکارا ندارد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: کودتای نافرجام اخیر در ترکیه تاثیری در مناسبات منطقه‌ای تهران و آنکارا ندارد.

جعفر حق‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درباره آینده روابط تهران و آنکارا تحت تاثیر کودتای نافرجام اخیر در ترکیه عنوان کرد: قضاوت و پیش‌بینی در خصوص آینده روابط و مناسبات میان ایران و ترکیه امکان‌پذیر نیست و باید منتظر ماند شرایط در ترکیه چگونه پیش می‌رود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که آینده روابط تهران و آنکارا حداقل در کوتاه مدت، براساس مولفه‌های پیشین یعنی ترکیبی از همکاری و رقابت باشد.

این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه روند همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ترکیه در ماه‌های گذشته افزایش داشته است، اظهار داشت: روند رو به گسترش همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور استمرار خواهد داشت و تهران و آنکارا در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و... مناسبات‌شان را توسعه دهند.

حق‌پناه با بیان اینکه فکر نمی‌کنم کودتای نافرجام اخیر در ترکیه تاثیری در مناسبات منطقه‌ای تهران و آنکارا داشته باشد، تصریح کرد: ایران و ترکیه دو بازیگر قدرتمند منطقه‌ای هستند که در سال‌های اخیر در عراق، قفقاز و سوریه با یکدیگر رقابت‌هایی داشتند و اخیرا هم این رقابت به فلسطین و شامات هم کشیده شده است.

او با یادآوری رویکرد ایران در برابر ترکیه خاطرنشان کرد: ایران تمایل بسیاری برای افزایش مناسبات با ترکیه دارد و اکنون باید منتظر ماند ترکیهٔ پساکودتا چه واکنشی در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و رویکرد ایران خواهد داشت.

استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه افزود: بی‌تردید تا دو، سه ماه آینده اولویت اصلی ترک‌ها مسائل داخلی‌شان است و در پی آن، دولت درصدد بررسی کودتا و برقراری ثبات است.

حق‌پناه با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه کودتا موجب کاهش حضور و نقش‌آفرینی ترکیه در مسائل منطقه‌ای می‌شود، ابراز داشت: اینکه گفته می‌شود حضور ترک‌ها در منطقه در پساکودتا کمرنگ می‌شود را متوجه نمی‌شوم. آیا این سخن به معنای امتیاز دادن به ایران است؟ در این باره تردید دارم.

او اضافه کرد: اردوغان تا چند وقت دیگر به روسیه خواهد رفت و با پوتین دیدار می‌کند. این دیدار مهمی است. از سوی دیگر، تا دو ماه دیگر مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و احتمالا اردوغان در آنجا حضور می‌یابد. این حضور، تعیین‌کننده است و باید دید او در این اجلاس چه نسخه‌ای از ترکیه پساکودتا ارائه می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: برخی می‌گویند ارتش ترکیه در روند تحولات پساکودتا تضعیف می‌شود این مسئله بر روند تحولات منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت. چند و چون این مسئله نیز دارای ابهام است و نمی‌توان گفت که این مسئله موجب سیاست خارجی ترکیه می‌شود به ویژه در روابط ترکیه و ناتو روابط ترک‌ها با ناتو ادامه خواهد داشت و در سوریه و عراق نیز ارتش مسئله‌ای نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۹۳۲۲۳