خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

فشار ایران در انتشار بیانیه بان‌کی‌مون موثر بود/ تهران پاسخ فنی و حقوقی بدهد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: فشار ایران در انتشار بیانیه بان کی مون موثر بوده و او با این بیانیه خواسته است فضا را تعدیل کند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به بیانیه چندی پیش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره سالگرد تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: بان‌کی‌مون به عنوان دبیرکل سازمان ملل در طول سال‌های گذشته دچار یک نوع سردرگمی دیپلماتیک است و هر موج، او را به سمت و سویی می‌برد.

او با بیان اینکه بان کی مون از ابتدای پذیرش مسئولیت دبیرکلی سازمان ملل هیچ وابستگی از خود نداشت: او در حدود ۱۰ سال گذشته از خود استقلالی نداشت و به قدرت‌های بزرگ وابسته بود و به نوعی بازیچه آنها شده بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه عدم استقلال بان‌کی‌مون در ماه‌های اخیر شدت یافته است، تصریح کرد: ما در ماجرای قرار گرفتن نام عربستان در لیست سیاه ناقضان حقوق بشر دیدیم که دبیرکل با اندک فشاری از سوی ریاض، نام عربستان را از آن لیست خارج کرد و اعتراف کرد یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایش را گرفته است.

بیگدلی با یادآوری گزارش بان‌کی‌مون به شورای امنیت درباره اجرای برجام خاطرنشان کرد: او در گزارش خود به مسائلی اشاره کرده بود که به هیچ وجه ربطی نداشت و پا را از حیطه اختیاراتش فراتر گذاشت. این گزارش به‌گونه‌ای بود که اعتراض همه را به دنبال داشت.

او با بیان اینکه شدیدترین اعتراض از سوی ایران نسبت به این گزارش صورت گرفت، ابراز داشت: فشار ایران در انتشار بیانیه بان‌کی‌مون موثر بوده و او با این بیانیه خواسته است فضا را تعدیل کند.

این کارشناس مسائل روابط بین‌الملل یادآور شد: با آنکه گزارش‌های بان‌کی‌مون از نظر سیاسی بی اهمیت شده و ایران هم به آن اعتراض سیاسی کرده است لازم است نسبت به این مسئله از نظر حقوقی هم اعتراض شود و ایران به این مسئله پاسخ فنی و حقوقی دهد. 

کد خبر : ۳۹۳۲۸۶