خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه شیخ‌الاسلام وامیرعبداللهیان:

دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی دیپلماسی پارلمانی را مکمل دیپلماسی رسمی خواند و گفت: در بسیاری از مواقع دیپلماسی های رسمی نیازمند رایزنی های پارلمانی است.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز (یکشنبه ۳ مرداد) در مراسم تودیع و معارفه دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل بین الملل مجلس گفت: در این جلسه قصد داریم از برادر عزیزمان آقای شیخ الاسلام که ۸ سال در مجلس تلاش کردند و با حُسن نیت خدمات خوبی را انجام دادند، تشکر کنیم و همچنین معارفه کنیم جناب آقای امیر عبدالهیان برادر عزیز دیگری که جزو افراد باسابقه در وزارت خارجه هستند و خدماتشان برای همگان مکشوف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از خدمات شیخ الاسلام ادامه داد: ایشان فردی باتجربه بوده و هستند و در مسائل منطقه‌ای نظرات کارشناسی داشتند. حجم کارهای مربوط به دیپلماسی پارلمانی زیاد بود و بخش بین الملل مجلس باید پرتحرک می بود، از این جهت از زحمات ایشان تشکر می‌کنم، جناب آقای امیر عبدالهیان از افراد برگزیده دیپلماسی کشور هستند که مخصوصا در سال‌های اخیر با توجه به بحران‌های منطقه، ایشان یکی از عناصر نقش‌آفرین در دیپلماسی کشور بودند و فعالیت‌های چشمگیر و به‌هنگامی داشتند.  

وی تصریح کرد: حضور امیر عبدالهیان به بخش دیپلماسی پارلمانی کمک خواهد کرد و قطعا می‌تواند مسائل دیپلماسی را جلو ببرد.

لاریجانی با اشاره به انتصاب شیخ الاسلام به سمت مشاور وزیر خارجه ضمن تبریک به وی افزود: امیدوارم آقای شیخ الاسلام در سمت جدیدشان در وزارت خارجه موفق باشند. البته امیدوارم با توجه به تجارب آقای شیخ‌الاسلام درخصوص مسائل منطقه‌ای همچنان از همکاری ایشان استفاده کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری درخصوص کارآمدی بخش بین‌الملل مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر می‌کنم با حضور آقای امیر عبدالهیان یک نفس جدید به بخش بین الملل مجلس دمیده خواهد شد و امیدواریم کارهای بین‌المللی مجلس با یک شیب مثبت بیشتری جلو برود.

وی بیان کرد: امیدوارم آقای امیر عبدالهیان در مسائل بین‌الملل حوزه مجلس موفق باشند و همچنین درخصوص کنفرانس فلسطین با کمک سایر همکاران پیگیر موضوع باشند. البته باید بخش‌های ذی‌ربط دیگر مانند وزارت خارجه کمک‌های لازم را انجام دهند زیرا در این شرایط لازم است که این موضوع در اولویت باشد.

لاریجانی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است، گفت: این دیپلماسی در همه جای دنیا جایگاه خاصی خود را دارد. در بسیاری از مواقع دیپلماسی‌های رسمی نیازمند رایزنی‌های پارلمانی هستند، بنابراین می‌بایست هم دیپلماسی پارلمانی را گسترش داد، هدفمند و پرمغز کرد تا از درون آن حرکت آغاز شود، لذا ساماندهی کار در امور بین‌الملل، تفکر و برنامه‌ریزی کردن و استفاده از نظرات خبرگان بسیار مهم است.

وی بیان کرد: باید هیات‌های پارلمانی با ماموریت روشن به سفر بروند و کار درست را سامان بدهند، بخش نرم افزاری کار اهمیت زیادی دارد. گروه‌های دوستی و کمیسیون‌های مختلف به سفر می‌روند، بنابراین اینکه از قبل برای هر بخش یک ماموریت ویژه در نظر گرفته شود، که افراد حامل یک فکر باشند و نتیجه این دیپلماسی به توسعه رسمی کشور کمک می‌کند، بنابراین تقاضا دارم با توجه به نیروهای زبده و خوب که در بخش بین‌الملل فعال هستند و بخشی نیز از خانواده شهدا بوده و انگیزه قوی انقلابی دارند، همچنین با رایزنی با وزارت خارجه و سایر بخش‌های ذی‌ربط، برای یک سفرها یک برنامه مدون تدوین شود و حالت تشریفات در حداقل باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: ماموریت آتی امیر عبدالهیان در این بخش در حوزه فکری و ساماندهی است تا حرکت‌های دیپلماسی پارلمانی پرمغزتر صورت بگیرد و با توجه به شناخت من از ایشان امیدوارم حوزه امور بین‌الملل موفق تر باشد. در پایان برای آقایان شیخ الاسلام و امیرعبدالهیان آرزوی توفیق در سمت‌های جدیدشان دارم.

براساس این گزارش حسین شیخ الاسلام مدیرکل سابق بین الملل مجلس شورای اسلامی نیز با تشکر از دکتر لاریجانی و همکارانش افزود: ان‌شاءلله توفیق بندگی و موفقیت نصیب آقای امیر عبدالهیان در پست جدیدش فراهم شود.

در این مراسم حسین امیرعبدالهیان از سوی رئیس مجلس به سمت دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی منتصب شد و از زحمات حسین شیخ‌الاسلام مدیرکل بین الملل سابق مجلس قدردانی شد.

همچنین در این مراسم امیرعبدالهیان با تشکر از شیخ الاسلام گفت: از آقای شیخ الاسلام برادر عزیزم سالها تلمذ کرده ام که این رویه ادامه خواهد یافت.

دستیار ویژه رئیس مجلس و امور کل بین الملل مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و شهدای حرم ادامه داد: از حُسن اعتماد دکتر لاریجانی تشکر می کنم و امیدوارم با توجه به تجربیات اندکم و با استعانت از خداوند بتوانم با رهنمودهای دکتر لاریجانی در حوزه دیپلماسی پارلمانی کارها را ادامه دهم.

حسن قشقاوی:روابط دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی عالی است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در این مراسم حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به تجربیات و دانش آقای شیخ الاسلام گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از ماه رمضان نگذشته است، در انتصاب آقایان امیر عبدالهیان و شیخ الاسلام در پست‌های جدیدشان با اشاره به شعر «عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت، صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت» می توان گفت که صد شکر که امیر آمد و صد حیف که شیخ رفت.

وی با بیان اینکه دکتر ظریف وزیر امور خارجه، آقای شیخ الاسلام را در حکمی به سمت مشاور وزیر خارجه منصوب کرده اند، ادامه داد: در حال حاضر روابط دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی عالی است و امیدوارم این ارتباط عالی‌تر شود.  

همچنین حکم دکتر ظریف مبنی بر انتصاب شیخ‌الاسلام به عنوان مشاور وزیر امور خارجه توسط حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه قرائت شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، متن حکم حسین امیر عبدالهیان بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسین امیر عبدالهیان

نظر به تعهد و تخصص جنابعالی به موجب این حکم به عنوان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی منصوب می شوید.

امید است با استعانت از پروردگار متعال و بهره گیری از پشتوانه تجربی و سوابق ارزشمند و موثر خود ضمن سازماندهی و به کارگیری نیروهای متعهد و کاردان در راستای اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و برنامه های راهبردی مجلس شورای اسلامی موفق باشید.

علی لاریجانی

کد خبر : ۳۹۳۷۹۰