خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل فراکسیون مستقل منجر به ریزش نفرات «ولایت» می‌شود/ فراکسیون امید مردم را ناامید نمی‌کند

سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر ثبات‌قدم تمامی اعضای این فراکسیون بر منافع ملی و اندیشه و مشی اصلاح‌طلب، تشکیل فراکسیون مستقل را زمینه‌ساز ریزش نفرات فراکسیون ولایت دانست و گفت: ورود اصولگرایان معتدل بجای افراطی‌ها گامی در مسیر اصلاحات بود.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به تشکیل فراکسیون مستقل در روزهای گذشته، اعلام کرد: آن‌چه مسلم است، نمایندگان برای تشکیل فراکسیون‌های سیاسی آزادی عمل دارند و هیچ نقدی به نفس تشکیل هیچ فراکسیونی نیست. با این حال تشکیل فراکسیون‌ها، به ویژه فراکسیون‌های سیاسی باید برنامه‌محور باشد.

اعضای امید هرگز به فراکسیون مستقل نمی‌پیوندند

او با اشاره به خروج احتمالی برخی از اعضای فراکسیون امید به‌منظور پیوستن به فراکسیون مستقل، تصریح کرد: مسائلی که درباره پیوستن اعضای امید به فراکسیون مستقل مطرح می‌شود، محلی از اعراب ندارد. چرا که تمامی نمایندگانی که از ابتدای تشکیل فراکسیون امید و در ادامه در تمامی جلسه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها همراهی کردند و در اندیشه و افکارشان ثبات دارند، قطعاً از این فراکسیون جدا نمی‌شوند.

فراکسیون امید مردم را ناامید نمی‌کند

سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر این‌که این فراکسیون از تشکیل فراکسیون‌های دیگر نگران نیست، خاطرنشان کرد: بی‌شک یاران واقعی فراکسیون امید از این فراکسیون جدا نخواهند شد و خوشبختانه باتوجه به این‌که منسجم، دموکراتیک و با پشتکار فعالیت می‌کنیم، احتمال جذب نیروی جدید نیز وجود دارد و به همین دلیل هیچ‌گونه نگرانی خاصی از تشکیل فراکسیون‌های جدید در مجلس نداریم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم ادامه داد: به هیچ عنوان قصد نداریم کسی را به بی‌ثباتی اندیشه و گرایش سیاسی متهم کنیم اما مسلماً نمایندگانی که در رویکرد سیاسی خود ثابت‌قدم هستند، در بزنگاه‌های مختلف تاثیرگذارتر هستند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید با تاکید بر چارچوب مشخص اندیشه، ایده، برنامه و هدف این فراکسیون، یادآور شد: افرادی که به این منش فراکسیون امید پایبند هستند و در تمامی جلسه‌ها و تصمیم‌گیری‌های فراکسیون همراهی می‌کنند، در چارچوب فکری و مشی سیاسی فراکسیون ثابت‌قدم هستند و هرگز هیچ‌یک از اعضای با ثبات فراکسیون امید به اعتمادی که مردم به آن‌ها کرده‌اند، پشت نخواهند کرد و مردم را ناامید نمی‌کنند.

ورود اصولگرایان معتدل بجای افراطی‌ها گامی در مسیر اصلاحات بود

پارسایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که فارغ از نامشخص بودن بدنه فراکسیون مستقل، باتوجه به این‌که چند نفری که به‌عنوان هیات رییسه موقت این فراکسیون معرفی شده‌اند، اغلب از اصولگرایان نزدیک به لاریجانی هستند که با لیست امید وارد مجلس شده و در ادامه به عضویت فراکسیون ۤولایت پیوستند، آیا تشکیل این فراکسیون منجر به ریزش نفرات فراکسیون ولایت می‌شود، گفت: این انتظار که تمامی افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند، بر اهداف و برنامه‌های فراکسیون امید پافشاری کنند و در راستای تحقق آن تلاش کنند، تا حدودی آرمان‌گرایانه است.

او اضافه کرد: به دلیل ردصلاحیت گسترده، در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه نامزد هیچ اصلاح‌طلبی در رقابت باقی نماند و در نتیجه اصلاح‌طلبان در این حوزه‌ها میان اصولگرایان معتدل و نیروهای افراطی در راستای منافع ملی دست به انتخاب زدند، در نتیجه ورود اصولگرایان معتدل به مجلس که عملاً از ورود اصولگرایان افراطی جلوگیری کرد، گامی به جلو در مسیر اصلاحات است که این گام مثبت از موفقیت‌های لیست امید است.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید ادامه داد: بنابراین عدم همراهی این دسته از اعضای لیست امید با فراکسیون امید کاملاً طبیعی است، چرا که مرام و شاکله فکری این افراد، اصلاح‌طلب نبوده است اما بنابر ملاحظاتی در لیست امید قرار گرفتند.

درحال حاضر تهدید لاریجانی از سوی فراکسیون ولایت موضوعیت ندارد

سخنگوی فراکسیون امید همچنین در واکنش به تهدید تلویحی لاریجانی از سوی برخی از اصولگرایان عضو فراکسیون ولایت درخصوص این‌که درصورت پیوستن به فراکسیون مستقل، در انتخابات هیات رییسه سال دوم از او حمایت نخواهند کرد، گفت: صحبت درباره این مسئله در شرایط زمانی کنونی ناممکن است و به نظر می‌رسد این تهدید درحال حاضر موضوعیت نداشته باشد، چرا که تا برگزاری انتخابات هیات رییسه سال دوم زمان بسیاری باقی مانده و قطعاً تحولات بسیاری در این مدت صورت می‌گیرد.

اقلیت جبهه پایداری چاره‌ای جز همراهی با اصولگرایان معتدل ندارند

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: اقلیت جبهه پایداری که در مجلس حضور دارند خواهان حفظ اصولگرایان معتدل در فراکسیون ولایت هستند و باتوجه به این‌که در تمامی مسائل در اقلیت قرار دارند، چاره‌ای جز همراهی با اصولگرایان معتدل ندارند.

او فراکسیون امید در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های کلان کشور از همراهی با نمایندگان مستقل و اصولگرایان معتدل، در راستای اهداف و منافع ملی هیچ ابایی ندارد و حتی این مسئله در برنامه‌های فراکسیون امید نیز درنظر گرفته شده است. به هر حال، عقلانیت حکم می‌کند که منافع ملی را در اولویت قرار دهیم، حتی اگر قرار باشد در این راستا با اصولگرایان معتدل همکاری کنیم.

تشکیل فراکسیون مستقل منجر به ریزش نفرات «ولایت» می‌شود

پارسایی همچنین در واکنش به عملکرد فراکسیون ولایت، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که درپی تشکیل فراکسیون مستقل، شاهد ریزش نفرات فراکسیون ولایت خواهیم بود، آینده این فراکسیون نامشخص است و باتوجه به این‌که فراکسیون ولایت عملاً هیچ اقدام مشخصی نداشته است، باید منتظر باشیم که روند تشکیل فراکسیون‌های سیاسی مجلس کامل شود و پس از آن درباره فراکسیون‌هایی که واقعاً فعالیت می‌کنند و تاثیرگذاری دارند، صحبت کنیم.

کد خبر : ۳۹۴۸۲۰