خبرگزاری کار ایران

براساس تصمیم کارگروه حمل ونقل ایران و آذربایجان؛

باکو در تکمیل خط آهن رشت-آستارا مشارکت مالی می‌کند

نشست کارگروه حمل ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با معاون وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر اقتصاد آذربایجان در باکو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست اصغر فخریه کاشان با بابایف معاون وزیر اقتصاد آذربایجان دو طرف در زمینه نحوه مشارکت مالی جمهوری آذربایجان در ساخت راه آهن رشت – آستارا بحث و تبادل نظر کردند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در پایان این نشست گفت: این خط آهن عمدتا با مشارکت پیمانکاران ایرانی و با کمک پیمانکاران جمهوری آذربایجان احداث خواهد شد و برای ساخت آن، سرمایه‌گذاری نصف به نصف صورت می‌گیرد و دولت جمهوری آذربایجان به این منظور ۵۰۰ میلیون دلار منابع مالی در نظر گرفته است.

وی افزود: در آستانه سفر رییس‌جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان، یادداشت تفاهم این مشارکت برای امضا آماده شده و مراحل اجرائی پس از طی مراحل حقوقی در دو یا سه ماه آینده آغاز خواهد شد. راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۵ کیلو متر در تکمیل کریدور شمال – جنوب نقش اساسی دارد.

کریدور ریلی شمال – جنوب از بندر عباس شروع می‌شود و از آن‌جا به قزوین، رشت، آستارا و از آستارا به آستارای جمهوری آذربایجان و از جمهوری آذربایجان نیز به روسیه و کشورهای شمال اروپا متصل می‌شود.

هم اکنون راه آهن بندر عباس تا قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته، راه آهن قزوین تا رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر از ۹۴ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است و محور ریلی رشت – آستارا نیز با مشارکت جمهوری آذربایجان احداث خواهد شد.با تکمیل ساخت و اتصال راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، امکان حمل سالانه ده میلیون تن بار و جابه جایی ۳ میلیون مسافر از طریق ای مسیر ریلی فراهم خواهد شد.

کد خبر : ۳۹۴۹۳۴