خبرگزاری کار ایران

تحلیل روس‌ها از ممنوعیت خرید بویینگ؛

قانون ممنوعیت خرید بویینگ با منافع آمریکا در تضاد است

واکنش مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص خرید هواپیما از بویینگ و ممنوعیت این خرید به روشنی با منافع کارگران آمریکا و بانکها و کمپانی‌های این کشور تضاد است. این عمل سبب خروج آمریکا از اقتصاد کارآمد جهانی خواهد شد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر نتیجه انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا، روزنامه پست‌گازتا روسیه در گزارشی نوشت: علیرغم تصویب لایحه‌ای مبنی بر منع فروش هواپیماهای بویینگ به ایران، این قرارداد حاوی منافع مهمی برای آمریکاست.

این روزنامه تاکید کرد: فروش هواپیماهای آمریکایی به ایرلاین‌های ایران منافعی برای آمریکا در پی خواهد داشت که از جمله این منافع می توان به نکات زیر اشاره کرد:

اول اینکه فروش هواپیمای بویینگ به میزان قابل توجهی بر اشتغال‌زایی صنعت ساخت هواپیما در آمریکا تاثیرگذار است. 

دوم اینکه این اقدام بدون اینکه سر و صدای زیادی ایجاد کند، به طور بلندمدت بر وابستگی ایران به منابع آمریکایی در حوزه قطعات یدکی، بروزرسانی و دیگر خدمات تکنیکی برای هواپیما موثر است.

سوم اینکه اگر بپذیریم که یکی از اهداف توافق هسته‌ای ایران، ایجاد زمینه برای این کشور در ارتباط با اقتصاد جهانی و  جامعه بین‌الملل بوده است، این فاکتور به طور ویژه‌ای اهمیت پیدا خواهد کرد. 

روزنامه با ذکر دلیل چهارم خود مدعی شد: از این طریق بویینگ و دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده، توانایی نظارت بر نحوه استفاده ایران از هواپیماها را در صورت عدم استفاده مسافربری خواهد داشت. 

پنجم اینکه این حقیقت هم وجود دارد که رقبای غیرآمریکایی‌ای برای خرید هواپیما از سوی ایران هستند و تخمین زده شده که ایران حدود ۵۰۰ هواپیما در سال آینده خریداری خواهد کرد.

ششم اینکه ایران همین الان نیز قراردادی برای خرید ۱۱۸ هواپیما از ایرباس بسته است که قرار است تامین مالی این پروژه از طریق بانک‌های فرانسوی و آلمانی صورت بگیرد. 

این رسانه در دلیل ششم خود آورده است که ایران همچنین به دنبال خرید از شرکت‌های هواپیمایی چینی در صورت عدم توانایی خرید از بویینگ است لذا روشن است که این کشور هواپیماهای بویینگ را به دلیل کیفیت تکنولوژیکی آنها ترجیح می‌دهد.

گازتا نوشت: واکنش مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص خرید هواپیما از بویینگ و ممنوعیت این خرید به روشنی با منافع کارگران آمریکا و بانکها و کمپانی‌های این کشور تضاد است. این عمل سبب خروج آمریکا از اقتصاد کارآمد جهانی خواهد شد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر نتیجه انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

کد خبر : ۳۹۵۰۳۸