خبرگزاری کار ایران

اطلاعیه‌ای؛

آژانس درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران را رد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای قویا با موضوع درز اطلاعات مربوط به اعلامیه اولیه ایران در اجرای پروتکل الحاقی مخالفت و آن را رد کرده است.

به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به نامه‌ای که ایران به آژانس تحویل داد عصر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس نامه‌ای در پاسخ به نامه ایران فرستاد و قویا با موضوع درز اطلاعات مربوط به اعلامیه اولیه ایران در اجرای پروتکل الحاقی مخالفت و آن را رد کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته‌نامه‌ای از ایران دریافت کرد که به فاش شدن یک سند و همچنین احتمال درز بخش‌هایی از اعلامیه اولیه‌ای که ایران در اجرای پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داده اشاره شده است. نامه اعتراضی ایران روز دوشنبه هفته جاری به آژانس در وین تحویل داده شد. 
بهروز کمالوندی درباره خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس که در آن بخش‌هایی از برنامه بلندمدت غنی‌سازی و طرح و توسعه کشورمان که در گذشته در اختیار آژانس قرار گرفته، منتشر شده و گفته بود اصل محرمانه ماندن اسناد برای ما بسیار مهم است.
به گفته کمالوندی اگر افشای اطلاعات و اسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست و باید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می‌کنیم. 
وی گفت البته کل سند بیرون نیامده اما بخش‌هایی از آن منتشر شده که ٱنچه انتظار می‌رود حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که در اختیار آژانس قرار می‌گیرد. 
معاون حقوقی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت ما وقتی پروتکل الحاقی را امضا می‌کنیم حتی اگر برجام هم در میان نباشد این اطلاعات باید به آژانس داده شود و آژانس نیز در اقدامی متقابل موظف به حفاظت از این اطلاعات است.
کد خبر : ۳۹۵۵۵۸