خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

تامین اجتماعی در دولت قبل بجای صیانت از منافع مردم به سازمان شخصی تبدیل شده بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خرسندی از بازگشت مجدد قطار سازمان تأمین اجتماعی به ریل قانون و قانون‌مداری، گفت: متأسفانه در دولت قبل این سازمان به جای صیانت از منابع و منافع مردم، به سازمانی شخصی با اهدافی غیر از خدمت‌رسانی به بیمه شدگان تبدیل شده بود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل، معاونان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت مأموریت اصلی این سازمان در تأمین رفاه مردم، گفت: تأمین اجتماعی یک ضرورت و اصل بسیار مهم در تأمین آسایش و امنیت روحی و روانی مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه با تحقق تأمین اجتماعی کامل، انسان از بدو تولد تا لحظه‌ مرگ، نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای در زمینه درمان، تغذیه، مسکن، تحصیل و شغل داشته باشد، اظهار داشت: اگر تأمین اجتماعی شامل همه‌ افراد جامعه شود و دیگر فردی نگران تأمین نیازهای اولیه و ضروری زندگی خویش نباشد و اگر امکان شغل نداشته نباشد و از حقوق بیکاری استفاده کند، جامعه‌ا‌ی اسلامی، انسانی، آرام و با نشاط خواهیم داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: وقتی نیازهای اولیه انسان‌ها تأمین شود، آنهایی که علاقه‌مند به زندگی بهتر و موقعیت اجتماعی برتر هستند، طبیعتاً کار و تلاش بیشتری می‌کنند که به جایگاه مورد نظر خود دست یابند، ولی اگر افراد، درگیر رفع نیازهای ابتدایی خود باشند، قطعاً نمی‌توانند رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.

وی با ابراز خرسندی از بازگشت مجدد قطار سازمان تأمین اجتماعی به ریل قانون و قانون‌مداری، گفت: متأسفانه در دولت قبل این سازمان به جای صیانت از منابع و منافع مردم،  به سازمانی شخصی با اهدافی غیر از خدمت‌رسانی به بیمه شدگان تبدیل شده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی باید محور نیرومندی برای حل مشکلات مردم نیازمند و رفع تبعیض باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به لایحه فقرزدایی و تأمین اجتماعی همگانی در دولت سازندگی اشاره کرد و گفت: اگر این لایحه که با سال‌های پایانی دولت مقارن شد، اجرا می‌شد، قطعاً انقلابی در زندگی مردم به لحاظ برخورداری از امکانات و ضرورت‌های اولیه زندگی به وجود می‌آمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خود، «رقابت» را اصلی اساسی و پذیرفته شده در اقتصاد دانست و افزود: اگر بخواهیم شاهد رونق اقتصادی و برخورداری مردم از زندگی ایده‌آل و مناسب باشیم، باید به این اصل توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی را برگرفته از اصل مهم رقابت قلمداد کرد و گفت: براساس این اصل که رهبری انتظار انقلاب اقتصادی را در دولت سابق داشتند، دولت باید تمام فعالیت‌ و کارهایی که مربوط به حاکمیت نیست، به مردم واگذار کند.

وی ادامه داد: اگر دولت زمینه ورود و فعالیت بخش خصوصی در همه پروژه‌ها و بخش‌های کشور را فراهم کند، با توجه به نیروی انسانی علاقه‌مند، توانمند و تحصیل کرده‌ای که داریم، می‌توانیم کشور را به یک کارگاه عمومی تولیدی برای سازندگی، توسعه، تجارت و ارائه خدمات مطلوب تبدیل کنیم و شاهد رونق تولید، خروج از رکود و رشد و توسعه کشور در همه زمینه‌ها باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر اینکه کار، زندگی و فعالیت در فضای رقابت سالم، بسیار اثرگذار و سودمند است، گفت: افراد توانمند و با انگیزه اگر در این شرایط قرار بگیرند، برای اینکه از قافله عقب نمانند و خود را به دیگران برسانند، هر روز به تجربه و دانش خود می‌افزایند و سعی می‌کنند جزء بهترین و برترین‌های حوزه کاری خود باشند.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم در سایه عنایات امام زمان(عج) کشوری سرافراز و پیشرفته داشته باشیم.

در آغاز این دیدار، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص نظام تأمین اجتماعی و اجرای سیاست‌های رفاهی توانمندسازی پرداخت.

همچنین سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، به ارائه گزارشی از وضعیت سازمان پرداخت و گفت: این سازمان ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده دارد که در طرح تحول سلامت ۱۱ میلیون نفر از افراد حاشیه نشین و خط فقر زیر پوشش بیمه درمانی این سازمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به افتتاح سه بیمارستان در مناطق محروم زابل، بیرجند و کرمان، گفت: ۴۰ مرکز درمانی در یک سال اخیر یا مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا پروژه ساخت آنها آغاز به کار کرده است.

نوربخش همچنین به سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از تولید اشاره و تصریح کرد: بخشودگی جرایم کارفرمایان و تقسیط اصل بدهی در این راستا صورت گرفته است.

کد خبر : ۳۹۶۸۱۴