خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی /مشروح/

حیثیت مردم از تریبون‌ها مخدوش نشود/ هتاکان را منزوی کنیم/ پول بیت‌المال را باز می‌گردانیم

رییس جمهور گفت: در سال گذشته صادرات ما بر واردات پیشی گرفت. امسال هم در ۴ ماهه نخست این رشد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن می گفت، با بیان اینکه خوشحالم از اینکه میهمان مردم هستم و نکاتی را به آنها بگویم، اظهار داشت: امروز دوازدهم مرداد و روز بسیار خاطره انگیزی است، چراکه امروز تنفیذ آرای مردم از دست رهبری انجام شد.

امسال، سال بهتری خواهد بود؛ امیدوارتر از ابتدای سال هستم

رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه باید در مقاطع کوتاه تری به مردم گزارش بدهم، مساله درستی است، خاطرنشان کرد: وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود، زیرا دولت در سال ۹۴ غیر از مذاکرات با مشکلات بسیاری روبرو بود؛ علاوه بر این بخاطر کاهش بی سابقه نفت، فشارهای اقتصادی زیادی به مردم وارد شد اما امیدوار بودم امسال سال گشایشها باشد و با پیوند دولت و ملت و با هماهنگی با سایر قوا قدمهایی برای رفاه مردم برداریم.

آرامش بی نظیری بر کشور حکمفرماست

او با بیان اینکه نسبت به مسایل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار امیدوارتر از روز اول فروردین هستم که با مردم صحبت کردم، تاکید کرد: دولت با همه توان در کنار قوای مسلح آرامش و ثبات بی نظیری را در سال های گذشته ایجاد کرده که این ثبات ادامه خواهد یافت و ایران همواره چه در محدوده داخلی و چه برای دیگر کشورها منبع ثبات بوده است. در زمینه اقتصادی گرچه آمار اولیه سه ماهه نخست سال نیست اما همه آمارها نشان از رشد اقتصادی است.

رشد مصرف برق صنعتی افزایش یافته است

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: امیدوارم به هدف رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و علامت ها هم به ما همین را می گوید. در طول ۴ ماه گذشته رشد مصرف برق صنعتی بیش از ۴ ماه سال گذشته است. برق مصرفی صنعتی برای ما یک علامت است. در این سه ماه ۴.۲ رشد مصرف برق صنعتی وجود داشته است.

روحانی تصریح کرد: آمار بیمه شدگان به ما نشان می دهد که مسیر ما درست بوده است. این آمار نشان میدهد ۴۶۱ هزار نفر تعداد بیمه شدگان بیش از سال گذشته است. در صادرات غیرنفتی حرکت بسیار خوبی را شاهدیم.

صادرات از واردات پیشی گرفته است

رییس جمهور در ادامه با نمایش یک نمودار در مورد آمار صادرات کشور در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۸۸ تا کنون، متذکر شد: در سال ۸۹ صادرات ما ۸ میلیارد و واردات ۱۹ میلیارد بوده است. در سال ۹۱ صادرات ۱۰.۱ میلیارد و واردات ۱۷ میلیارد بوده است. در سال  ۹۳، رقم ۱۱.۳ میلیارد مربوط به صادرات ما و ۱۷.۳ میلیارد واردات بوده؛ در سال ۹۴ نیز ۱۱ میلیارد صادرات و ۱۳ میلیارد واردات بوده است.

index

او ادامه داد: امسال ۱۳.۴ صادرات غیرنفتی و واردات ۱۲.۹ بوده است. این یعنی صادرات ما از واردات پیشی گرفته است. البته این به معنی بد بودن واردات نیست و کالای اولیه گاهی مورد نیاز ماست اما خوشبختانه در سال گذشته صادرات ما بر واردات پیشی گرفت. امسال هم در ۴ ماهه نخست این رشد وجود داشت.

قاچاق  از ۲۵ هزار میلیارد به  ۱۵ هزار میلیارد رسیده است

روحانی در مورد وضعیت قاچاق در کشور و آیا اینکه قاچاق نیز در آمار ارائه شده گنجانده شده است، گفت: آمار مربوط به گمرک ایران است و قاچاق در این آمار لحاظ نشده است. آنچه که آماری اخیرا از سوی مسئولان مربوطه به دست من داده شد، این است که در یک سال اخیر قاچاق کاهش یافته و از ۲۵ هزار میلیارد به ۱۵ هزار میلیارد رسیده است. برای مبارزه با قاچاق همه باید دست به دست هم دهیم. تجهیزات گمرک به روز شده و نیروهای مرزبانی نیز باید بیشتر تلاش کنند. البته نباید فراموش کرد که زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم، بهتر می توانیم با قاچاق مبارزه کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: مبارزه با قاچاق برا ی رونق اقتصادی ما بسیار مهم است و وقتی کالا قاچاق می شود، با تولید در کشور در تضاد است. دولت مسیر خود را در مبارزه با قاچاق طی می کند و رهبری هم بر برخورد قاطع تاکید کرد. 

کمبودها را باید به رخ خارجی ها بکشیم

او در پاسخ به این پرسش که شش ماه از برجام گذشته و مردم می‌خواهند اثرات آن را در زندگی خود ملموس‌تر ببینند. برجام به کجا رسیه و میوه ‌آن چه زمانی برچیده می‌شود؟ گفت: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می‌گیریم باید جوری صحبت کنیم که کمبود و کاستی‌ها و اهمال‌های آن را به رخ آنها بکشیم و وقتی با مردم خودمان صحبت می کنیم، باید این سمت قصه را هم گفت. 

روحانی با بیان اینکه ۱+۵  اهمالهایی در اجرای برجام دارد، افزود: برجام فضای بسیار خوبی را برای کشور و اقتصاد ما بوجود آورده است. باید از تمام دست اندرکاران صنعت نفت تشکر کنم. بعد برجام کاری کردند که موجب تعجب بقیه هم شد که چگونه توانستیم تولید را بالا برده و حرکتی در پپیش بگیریم که مشابه با دوران قبل از تحریم باشد.

در چهار ماهه اول سال ۹۵ تولید نفت ما ۴ میلیون ۱۲۲ هزار بشکه بوده است

رییس جمهور به بیان برخی آمارها در مورد مقایسه تولید و فروش نفت خام و میعانات گازی قبل و بعد از برجام پرداخت و گفت: پیش از برجام در ده ماهه نخست سال ۹۴ شرایط ما به گونه ای بود که مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی و ۳ میلیون ۲۵۰ هزار بشکه بود، اما در چهار ماهه اول سال ۹۵ تولید ما ۴ میلیون ۱۲۲ هزار بشکه بوده است. 

وی افزود: در تیر ماه تولید نفت خام و میعانات ۴ میلیون ۱۵۴ هزار بشکه است و صادرات ما ۲ میلیون ۴۲۸ هزار بشکه است. این آمار نشان میدهد که از تولید ۳ میلون ۲۵۰ هزار به ۴ میلیون ۱۵۰ هزار رسیدیم و تقریبا یک میلیون بشکه تولید ما افزایش یافته است که این یکی از آثار برجام است.

می گفتند بیش از یک میلیون بشکه نمی توانید بفروشید

رییس جمهور در مورد دریافت پول فروش نفت نیز گفت: تا قبل از برجام قدرت‌های بزرگ ایستاده بودند و میگفتند بیش از یک میلیون بشکه نمیتوانید بفروشید و مانع خرید کشورهای دیگر هم میشدند. امروز دیگر این تحریم برداشته شده که علاوه بر لحاظ اقتصادی، از لحاظ سیاسی و استقلال نیز نشان می‌دهد که اراده ما در حال اجراست و علاوه بر فروش، در دسترسی ما به پول نفت هم باز شده است.

روحانی ادامه داد: در دوران تحریم؛ کشورهایی که نفت می‌خریدند، برای ما شرایط تعیین می‌کردند، اما امروز دست ما باز است، اگر از این پول می‌خواستیم استفاده کنیم ۱۰ یا ۲۰ درصد برای حق نقل و انتقال پول دریافت می‌کردند، امروز اینطور نیست.

بیش از ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نفت خود را به یورو می‌فروشیم؛ ابراز کرد: قبلا اینطور نبود و امروز بیش از حدود ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و می‌توانیم پول نفت خود را به شعبی که قبلا فعال نبودند، بریزیم.

قبلا کشتی‌های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی‌گرفتند

روحانی افزود: در دوران برجام فرصت خوبی ایجاد شده؛ نه تنها برای فروش نفت بلکه برای بیمه و کشتیرانی. قبلا کشتی‌های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی‌گرفتند که این موضوع این هزینه زیادی برای ما ایجاد کرده بود.

او در پاسخ به این سوال که فرض کنیم برجامی در کار نبود، آن وقت وضعیت به چه شکل بود؟ گفت: وقتی شرایط قبل از برجام و مذاکرات دولت یازدهم را نگاه کنیم می‌بینیم باید نفت را یک میلیون بشکه می‌فروختیم و این میزان هم به تدریج کاهش پیدا می‌کرد. شرایط دسترسی به اموالمان روز بروز سخت‌تر می‌شد. در خودرو و پتروشیمی و فلزات گرانبها هم در تحریم بودیم؛ به اضافه اینکه مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از سر ما رفع شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: پرونده ما را به شورای امنیت در فصل هفت برده بودند هر لحظه ممکن بود کشور دچار جنگ و آتش ناخواسته شود که این خطر رفع شد و ایران را به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کردند و ایران هراسی را نیز رایج کرده بودند که این هم رفع شد.

توفیق در برجام، لطف ۱+۵ نبود

او با بیان اینکه توفیق در برجام، لطف ۱+۵ نبود، یادآور شد: مردم با ایستادگی و هدایت رهبری حق خود را بازستاندند؛ این لطف کسی نبود در سایه این مقاومت ملت ما به پیروزی رسید. از اول هم گفتیم دنبال برد-باخت نیستیم برای همین طرف مقابل می‌گوید ما ایران را از ساخت بمب دور کردیم و به این دلخوش هستند در حالی که طبق فتوای رهبری هیچگاه دنبال این مسئله نبودیم.

در بازارهای هسته‌ای جهان حضور داریم

روحانی خاطرنشان کرد: اگر برجام نبود الان شرایط سختی داشتیم. ما حق خود را باز ستاندیم امروز طبق مصوبه شورای امنیت ایران این حق را دارد و میتواند محصولات هسته ای خود را در بازارهای جهانی بفروشد و اورانیوم غنی شده را به فروش برساند و به فناوری‌های نو دسترسی پیدا می‌کند. راکتور اراک را تجهیز و نوسازی می‌کند، مهم احقاق حقوق ماست که به آن دست پیدا کردیم.

سرمایه‌گذاری در ایران در حال شروع شدن است

رییس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ایران در حال شروع شدن است، اظهار داشت: سه هزار میلیارد سرمایه‌گذاری قطعی شده است و مابقی نیز در حال نهایی شدن است و اگر طرف مقابل به روح برجام و توافق هسته‌ای بیشتر عمل می‌کرد، گشایش‌های بیشتری داشتیم.

او درباره سنگ‌اندازی مخالفان و دشمنان ایران هم تصریح کرد: حتما سنگ‌اندازی در اجرای و مشکل‌آفرینی برای آن وجود دارد. شما به یاد دارید کسانی در آمریکا بودند که مخالف توافق هسته‌ای و مذاکرات بودند. جمهوریخواهان در کنگره با برجام مخالفت می‌کردند تا برجام ایحاد نشود و امروز هم می‌کنند.

مقابل برجام سنگ‌اندازی می کنند

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: رژیم صیهونیستی قبل از به دست آمدن برجام سنگ‌اندازی می‌کرد و الان هم سنگ‌اندازی می‌کنند. برخی از همسایگان و کشورهای پیرامون منطقه نیز هستند که سنگ‌اندازی می‌کردند و الان هم می‌کنند. شما امروز در آمریکا می‌بییند کنگره به دنبال ایجاد مشکل برای ایران است که موجب می‌شود دولت برخی را وتو کند و برخی را مخالفت.

اگر شاهد کندی روند اجرای برجام نبودیم، چه بسا به آنها اعتماد می‌کردیم

روحانی با بیان اینکه با اشاره به بیانات رهبری خاطرنشان کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر طرف مقابل عمل بهتر برجام را اجرا می‌کرد، این مسئله هم به نفع ما و هم به نفع منطقه و هم به نفع آنها بود. ایشان گفته بودند که برجام و پایبندی به آن آزمونی برای طرف مقابله است و اگر شاهد کندی روند اجرای امروز نبودیم، چه بسا به آنها اعتماد می‌کردیم و در مسائل دیگر هم با آنها مذاکره می‌کردیم که به نفع ما منطقه و آمریکا بود. متاسفانه آنها در این آزمون خوب عمل نکردند و به توافق خود پایبند نبود.

برجام حاصل انسجام ملی، حمایت ملت، وحدت قوا و رهنمودهای رهبری است

رئیس دولت تدبیر و امید برجام را حاصل انسجام ملی، حمایت ملت، وحدت قوا و رهنمودهای رهبری دانست و یادآور شد: در سایه این مسائل، ما در برجام پیروز شدیم و امروز برای استفاده از فرصت‌های حاصل شده از برجام هم به همان هدایت‌های رهبری، انسجام ملی و وحدت وقا نیاز داریم و آنها را می‌خواهیم. همه قوا باید در کنار یکدیگر باشند و در صورتی که طرف مقابل نقض برجام را انجام داد باید با آن مقابله کنیم.

برجام در زمینه نقل و انتقال پول‌، کشتیرانی و نفت به خوبی اجرا شد

او افزود: البته برجام در برخی زمینه‌ها به خوبی اجرا شد؛ مانند نقل و انتقال برخی پول‌ها، کشتیرانی و نفت و... و در برخی مسائل با کندی بروبه‌رو است؛ مانند عدم حضور یا همکاری بانک‌های بزرگ به دلیل برخی بهانه یا فشار برخی از کشورها یا نقل و انتقال برخی از ارزهای ما و تبدیل کردن ارزها. با این حال، روند اجرای برجام به گونه‌ای است که هر چه جلو می‌رویم، گشایش‌ها بیشتری می‌شود و امیدواریم این روند بیشتر هم بشود.

طرح موضوع فیشهای حقوقی به حرکت در مسیر مبارزه با فساد انجامید

رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مورد بحث فیش‌های حقوقی و در پاسخ به اینکه دولت چه زمانی متوجه این مسئله شد، گفت: اینکه در جامعه این موضوع با عناوینی چون فیش حقوقی و حقوق‌های نامتعارف مطرح شد یا هرچه که اسم آن را بگذاریم، یک حرکت خیری بود. افرادی که این امر را دنبال کردند با هر نیتی که بودند در مجموع به نفع کشور و در مسیر درست مبارزه با فساد و بحث شفافیت حرکت کردند.

شبکه های اجتماعی در موضوع مبارزه با فساد بسیار موثر بود

روحانی با اشاره به نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این زمینه، آن را بسیار موثر دانست و گفت: دولت یازدهم از همان ابتدا برخلاف برخی که مخالف شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بودند و حتی آن را موجب آسیب می‌دانستند، از آن حمایت کرد. طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از ۶۰ درصد مردم برای تفریح و وقت گذرانی درشبکه های مجازی حضور دارند و ۲۰ تا ۳۰درصد نیز برای کسب اخبار و اطلاعات به فضای مجازی می روند. مردم ما هوشیار هستند و اجازه نخواهند داد که این ابراز موجب شود گروه کوچکی بدنبال سؤاستفاده از آن باشند چراکه همه می‌خواهند از این فضا به نفع کشور استفاده کنیم.

یکی از اهداف بزرگ دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف بزرگ دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، ادامه داد: اساس مسئله شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات، موجب مبارزه با فساد خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که در مبارزه با فساد اصل برغیرجناحی بودن است. ما معتقدیم باید همه با فساد، قاچاق، سؤاستفاده‌های مالی، رانت و حتی رانت اطلاعاتی مبارزه کرد.

باید ساختار را سروسامان دهیم تا اجازه تحقق فساد را ندهیم

وی بر لزوم اصلاح‌ ساختاری تاکید کرد و گفت: در همین ایام من به این نتیجه رسیدم که در حوزه استخدام نیاز به معاونت جداگانه‌ای است و با حکمی که امروز صادر شد سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایجاد شدند. مسئله ادارای و استخدامی باید در یک جا متمرکز و در اختیار رییس جمهور باشد. این دو سازمان رییس جمهور را برای انجام وظیفه کمک می کنند. ما باید ساختار را سروسامان دهیم تا اجازه تحقق فساد را ندهیم.

اگر نظارت نباشد، مشکل ایجاد خواهد شد

او ادامه داد: در مسئله فیش های حقوقی باید گفت زمانی یک نهاد خصوصی است که مقررات خاص خود را دارد و وقتی جایی دولتی است در چارچوب مقررات دولتی باید حرکت کند. اما وقتی سازمانی «عمومی-غیردولتی» شد که نظارت کافی دولت را ندارد، مشکل ایجاد خواهد شد؛ از سوی دیگر وقتی بخش خصوصی هم نیست، امکان ایجاد برخی مشکلات وجود دارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در برخی از مقررات آن قدر استثنا داریم که مشکلاتی را بوجود می‌آورد. یک بنگاه خصوصی یا بانک خصوصی مشخصات خود را دارد، اما وقتی می خواهد از منابع دولتی استفاده کند باید در چارچوب قوانین و مقررات حرکت کند.

در بررسی مقرات اجرایی بودجه ۹۵ موضوع فیشهای حقوقی را فهمیدیم

روحانی در مورد اینکه چه زمانی از بحث فیش‌های حقوقی مطلع شده است، اظهار کرد: اولین بار زمانی مطرح شد که در حال بررسی مقرات اجرایی بودجه ۹۵ در هیات دولت بودیم و گفته شد که که افرادی به صورت غیرمتعارف حقوق می گیرند مثل دو بنگاه اقتصادی یا وام‌هایی که بعضا میگیرند از لحاظ نرخ و میزان با مردم متفاوت است. این بررسی‌ها همزمان شد با انتشار فیش حقوقی یکی دو نفر که بعد از آن مشخص شد که حقوق افراد متعارف نیست. در بررسیها مشخص شد در برخی از سازمان‌ها، مدیران علاوه بر حقوق دریافتی در فیش حقوقی آنها پاداش، کارانه و اصطلاحات مختلف و تحت عناوین دیگر می‌آید و پرداخت‌های اضافه‌ای را می‌دادند. در برخی دستگاه‌ها نیز هیات‌ مدیره‌ها برای خودشان تصمیم می‌گرفتند. در اینجا متوجه شدیم که برخلاف انصاف مواردی وجود دارد که حقوقی که از بیت‌المال میگیرند کاری که انجام می‌دهند، بعضا متناسب نیست.

در زمینه دستمزد تصمیمات خوبی گرفته شد

وی از همکاری قوا در برخورد با حقوق‌های نامتعارف تشکر کرد و گفت: با همکاری قوا تصمیمات خوبی گرفته شد و حتی رهبری هم موافقت کردند که برای همه نهادها لازم الاجرا باشد و دولت تصمیماتی را اتخاذ کرد و شورای حقوق و دستمزد، حقوقی را مصوب کرد.

index3

تخلفات فیشهای حقوقی، مربوط به درصد اندکی از مدیران بود

رییس جمهور تاکید کرد: همه این موارد برای درصد خیلی کمی بوده است و کارمندان دولت از این مسئله مبرا هستند. آنچه است مربوط به چند هزار مدیر دولتی و غیر دولتی است و آنهایی که حقوق غیر متعارف داشتند به یک درصد هم نمی رسید. تخلفات عام نبوده و اکثر قریب به اتفاق مدیران جامعه برای کشور و ملت خادمان خوبی بودند و خدمت می‌کنند و این موارد استثنا اما مهم بوده است.

پولهای نامشروع به بیت المال بازمیگردد

روحانی در ادامه یادآور شد: از همه آنها که در این زمینه در رسانه‌ها تلاش کردند و به این موضوع اهتمام ورزیدند تا با این عمل غیرعادلانه و غیر منصفانه و نادرست و پول نامشروع مقابله بشود، تشکر می‌کنم. با این موضوع باز هم مقابله می‌شود و اگر تشخیص دهیم تخلفی شده یا سؤاستفاده از قانون شده پول‌ها بازمی‌گردد. اگر کسی هم فسادی داشته باشد به دستگاه قضا سپرده می‌شود. مردم بدانند دولت نسبت به بیت‌المال حساس است؛ لذا در مقررات جدید بحث حقوق و فوق‌العاده مطرح نیست برای همین گفتیم مجموعه دریافتی باید به رقم خاصی منحصر شود.

اصل ۴۴ به درستی اجرا نشد

او با بیان اینکه هدف نظام در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بر این بود که بخش‌های غیرضروری که ضرورتی ندارد دولت متصدی آنها باشد به مردم واگذار شود، گفت: متاسفانه اجرای بد این قانون یکی از مسائلی بود که این مشکلات را بوجود آورد و مشکل دو طرفه شد. بخش بزرگ فساد هم از اینجا رخ داد مواردی که در دولت‌های قبل به صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار شد، بسیار کم است.

در کشورهای پیشرفته تصدی‌گری منحصر به موضوعات حاکمیتی است

روحانی ادامه داد: در این راه مشکلاتی را بوجود می‌آورند. راه‌حل این است اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، دست بخش خصوصی را باز بگذاریم دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را تامین کنند در بخش اقتصاد نروند مردم هم منصفانه مالیات بدهند؛ دولت حامی بخش خصوصی باشد و از لحاظ امنیت مردم را حمایت کند در اقتصاد در کشورهای پیشرفته تصدی‌گری را منحصر به موضوعات حاکمیتی کردند.

باید با مشکلات برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مقابله کنیم

او با اشاره به اینکه بسیاری امور را می‌توان به مردم واگذار کرد، گفت: خیلی از امور را مردم بهتر می‌توانند اداره کنند. باید با رانت و قاچاق مبارزه کنیم؛ باید با مشکلات برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مقابله کنیم در این صورت با این گونه مفاسد مواجه نمی‌شویم.

رقم بودجه دولت محدود است و نمی توان با آن تحول ایجاد کرد

رئیس‌جمهور در مورد تسهیلات دولت به بنگاه‌های زودبازده گفت: برای اینکه بخواهیم در بخش تولید، کشور را در رونق قرار دهیم نیاز به سرمایه داخلی و خارجی و حمایت بانک‌ها داریم. بودجه دولت رقمش محدود است و نمیتواند تحول بزرگی ایجاد کند؛ سرمایه‌گذاری داخلی هم بدون کمک بانک میسر نیست. باید بانک‌ها را متحول کنیم اخیرا بسته‌ای را اعلام کردیم تحت عنوان برنامه اصلاح امور بانکی کشور و لایحه‌ای را تقدیم کردیم برای تقویت بانک‌ها.

صحبت این است سودهای بانکی ۱۸ درصد شود

رییس شورای عالی اقتصاد کشور تاکید کرد: امیدواریم این لایحه تصویب شود دولت در این زمینه با بانک‌ها در حال مشورت است نرخ تسهیلات کاهش پیدا کرده است بانک مرکزی در بازار بین بانکی فعال شد و امروز صحبت این است سودهای بانکی ۱۸ درصد شود خوشبختانه تورم ما هم در این میان مسیر خوبی را طی کرده است.

index 4

امسال تورم زیر ۱۰ درصد است

روحانی با بیان اینکه با نشان داددن نموداری که کاهش تورم را نشان می‌داد، عنوان کرد: از هنگامی که ما از ۹۲ کار شروع کردیم، شما شاهد کاهش روند تورم را می‌بینید. پیش‌بینی ما این بود که در سال ۹۶ به تورم تک رقمی می‌برسیم، اما امسال تورم تک رقمی شد. امسال تورم زیر ۱۰ درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه شرایط خوبی را ایحاد کرده‌ایم و وقتی تورم زیر ۱۰ درصد باشد دیگر مفهوم ندارد سود سپرده چند درصد بیشتر از آن باشد.

index1

امیدواریم امسال به رشد ۵ درصد برسیم

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا این کاهش تورم به تشدید رکود منجر نشده است؟ یادآور شد: یک تجربه برای عبور از رکود داریم و آن مربوط به سال ۹۳ است که از رکود عبور کردیم و به رشد ۳ درصد رسیدیم، ولی به دلیل کاهش قیمت نفت این روند تداوم پیدا نکرد. با این حال، امسال از آن شرایط عبور خواهیم کرد و حتی امیدواریم به رشد ۵ درصد برسیم. کاهش تورم تشدید رکورد نیست و می‌شود عبور کرد که نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

۸۵ هزار هکتار کانال‌کشی سال گذشته و ۱۲۵ هزار هکتار کانال‌کشی امسال انجام شد

او با اشاره رشد استفاده از فناوری نوین در بخش کشاورزی برای اصلاح آبیاری و کانال‌کشی‌ها خاطرنشان کرد: یک بار دیگر هم گفته‌ام که در سال گذشته ۸۵ هزار هکتار زهکشی و کانال‌کشی صورت گرفت و امسال نیز ۱۲۵ هزار هکتار کانال‌کشی خواهد شد و از آبیاری نوین استفاده خواهیم کرد که این مسئله بی‌سابقه است.

برخی دستورها در سفرهای استانی دولت قبل اجرایی نشده بود

رئیس شورای عالی اقتصاد اضافه کرد: در برخی استان‌ها مانند خوزستان و ایلام که رهبری در سفر استانی‌ دستورهایی را برای اصلاح آبیاری داده بودند که این دستورها سال‌ها باقی مانده بود و اجرایی نشده بود. در سه سال قبل ۲۰۰ هزار هکتار کانال‌کشی شد و امروز نیز این مسئله سیستان و بلوچستان هم شاهد این کار هستیم.

امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان میخریم

روحانی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در سال ۹۴ رشد بالای ۵ درصد خواهیم داشت، گفت: امسال در تولید گندم به نقطه‌ای خواهیم رسید که نیازی به واردات نخواهیم داشت. در سال جاری و تا به امروز ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریدیم و پیش‌‌بینی می‌شود این رقم به بالای ۱۰ میلیون تن هم برسیم.

index2

امسال ۷۵۰۰ واحد اقتصادی متوسط و کوچک را تکمیل خواهیم کر

رییس جمهور با بیان اینکه امسال ۴۴ درصد تسهیلات بیشتری توسط بانک‌ها پرداخت شده است، یادآور شد: امسال ۷۵۰۰ واحد اقتصادی متوسط و کوچک را تکمیل خواهیم کرد و برای وام آنها بیش از ۴ هزار مورد پرونده به بانک‌ها داده شده و آنها هم قول دادند ۶ هزار واحد تا پایان شهریور وام داده شود.

نمیشود یک فرد برای ده‌ها نفر تصمیم بگیرد

روحانی در بخش دیگر این گفتگوی زنده به مسئله هدایت تحصیلی و نبود فضای آموزشی کافی اشاره کرد و گفت: باید چارچوب مقرراتی بگذاریم؛ نه اینکه یک فرد برای ده‌ها نفر تصمیم بگیرد نظر مشورتی اشکالی ندارد نباید اجباری باشد اگر اینطور است باید چارچوب بگذاریم تا فرد تصمیم نگیرد اگر نه می‌شود سلیقه ای و اجحاف. باید مقراراتی باشد که از ابتدا همه آن را بدانند، نه اینکه فرد و افرادی برای فرزندان مردم تصمیم بگیرند.

المپیک آنقدر برای من مهم بود که خودم به بدرقه آنها رفتم

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو عنوان کرد: المپیک یک رویداد ورزشی مهم است و آنقدر برای من مهم بود که خودم به بدرقه این عزیزان رفتم. دولت در ورزش اهتمام فراوان دارد همه وعده‌های گذشته به ورزشکاران را این دولت عملیاتی کرد و قانونی برای حمایت از آنها اخیرا تصویب شد.

ورزش عمومی از ۹ درصد به ۲۱ درصد رسیده است

او گفت: خوشحال شدم که شنیدم ورزش عمومی از ۹ درصد به ۲۱ درصد رسیده است و در این المپیک نسبت به دوره قبل میزان افراد راه یافته بیشتر است و خانم‌ها تعدادشان بیشتر شده و در پارالمپیک سه برابر شدند. امیدواریم در ورزش در المپیک و پارالمپیک مدال‌های خوبی برای ما به ارمغان بیاورند. البته فراموش نکنیم ورزش برای سلامت مردم و غرور ملی و آوازه بیشتر ایران مهم است.

۳۶ پروژه بزرگ تا پایان سال در ستاد اقتصاد مقاومتی اجرایی خواهد شد

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امسال، سال خوبی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی بوده است، اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت بسیار فعال شده است. ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم دارد تا پایان امسال ۳۶ پروژه بزرگ را اجرایی کند و بیش از ۱۰ سد هم آب‌گیری می‌شود.

پول های زیادی را به عنوان پول فرهنگی به نهادهای مختلف می‌دهیم

روحانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید به دولت کمک کند. ما پول های زیادی را به عنوان پول فرهنگی به نهادها و ارگان‌های مختلف می‌دهیم که اگر بخشی از این پول‌ها به آموزش و پرورش داده شود، خواهیم دید که معلم ها بهترین گروهی هستند که در ترتبیت بنیادی کودکان ایفای نقش کنند.

سلامت مردم یکی از اولویت های مهم دولت است

رییس جمهور در مورد برنامه جامع دولت برای حل بحران کم آبی در کشور نیز گفت: علاوه بر بحث‌های سیاست خارجی و توافق هسته‌ای، یکی از اولویت‌های مهم ما حوزه سلامت بود تا مردم احساس امنیت کنند که اگر خدای نکرده بیمار شدند، مراکز درمانی سلامت آنها را با هزینه کمی برگرداند.

دریاچه ارومیه را تثبیت کردیم و حتی آن را چند سانتی متر بالاتر آودریم

وی ادامه داد: از دیگر اولویت‌های دولت، بحث محیط زیست و آب بود. اولین مصوبه در این دولت هم در مورد دریاچه ارومیه بود. چندی پیش که به ارومیه سفر کردم در جلسه مربوط به دریاچه ارومیه خوشحال شدم که توانستیم آب این دریاچه را تثبیت کردیم و حتی آن را چند سانتی متر بالاتر بیاوریم.

برای حمایت از محیط زیست، میزان مصرف گازوئیل در کشور را کاهش‌ داده‌ایم

روحانی با بیان اینکه برای حمایت از محیط زیست میزان مصرف گازوئیل در کشور را کاهش‌ داده‌ایم، افزود: در سال ۹۲ ، ۴۳ درصد نیروگاه‌ها از سوخت مایع بوده که امسال این رقم به ۹ درصد می‌رسد که این اقدام به خاطر محیط زیست بوده است.

اگر دیر بجنبیم برای آب آشامیدن مردم نیز با مشکل مواجه می شویم

رییس جمهور با تاکید براینکه کشور با کمبود شدید آب مواجه است، ادامه داد: آب مسئله حیاتی برای کشور است که حتی اگر دیر بجنبیم برای آب آشامیدن مردم نیز با مشکل مواجه می شویم. یکی از راه‌های مدنظر وارد کردن آب آشامیدنی از کشورهای همسایه است و در بخش کشاورزی نیز باید از آبیاری‌های نوین استفاده کنیم.

اجازه رهبری برای برداشت ۸ هزار میلیارد از صندوق توسعه در موضوع آب

رییس شورای عالی اقتصاد از ورود بخش خصوصی برای خرید و بکارگیری دستگاه‌های آب شیرین کن در برخی از مناطق کشور خبر داد و گفت: دولت برای مهار آب های مرزی اقداماتی را انجام داده و مقام معظم رهبری نیز موافقت کردند تا برای بحث آب ۸ هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

گفته بودم چه برجام برسیم چه نرسیم، راهمان اقتصاد مقاومتی است

رییس جمهور در پاسخ به این سوالی درباره نسبت برجام و اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: پیش از دستیابی به برجام هم گفته بودم چه برجام برسیم و چه نرسیم، راهمان اقتصاد مقاومتی است. باید اقتصادمان درون‌زا باشد که در اقتصاد مقاومتی هم آمده است.

روحانی ادامه داد: شفافیت بخشی از اقتصاد مقاومتی است که اگر همه ابعادش اجرا شود یک تحول بزرگ در کشور ایجاد خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان ایکه برجام زمینه بهتری را برای اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات غیرنفتی است که راهش ارتباطات بانک‌ها با دنیا است. اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست بلکه به معنای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مردمی است. برجام زمینه را برای سرعت بخشیدن در اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند.

یکی از گشایش‌های برجام، فناورهای‌های نوین است

او تاکید کرد: برای اقتصاد دانش‌بنیان برجام زمینه را برای جذب فناوری نو فراهم کرده است و موجب افزایش فعالیت‌های آنها شده است. یکی از گشایش‌های برجام، فناورهای‌های نوین است که در کنار سرمایه جذب شده می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک کند.

۱۱ میلیون نفر از جوانان تحصیل‌کرده، دانشگاهی هستند

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه هدف اصلی دولت در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است، یادآور شد: ۱۱ میلیون نفر از جوانان تحصیل‌کرده، دانشگاهی هستند. این رقم بسیار مهم است. ایران از ۵ کشور اول فارغ التحصیل رشته مهندسی است. ایران کشور جوانی است که ۴۷ درصد جمعیتش بین ۱۵ تا ۴۰ سال است.

۲۵۰ تحصیل‌کرده بالای مدرک دکترا از کشورهای مختلف به ایران بازگشته‌اند

روحانی افزود: شرکت دانش‌بنیان را توانسته‌ایم توسعه بدهیم که همه جوان هستند. ۲۵۰ نفر در یکسال اخیر از تحصیل‌کردگان بالای مدرک دکترا از کشورهای مختلف به ایران بازگشته‌اند و ما شاهد بازگشت نخبگان هستیم و تعداد ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال شده‌اند که این مسائل شرایط را برای کشور جهت پیشرفت آماده می‌کند.

فرقی میان خانم‌ها و آقایان وجود ندارد؛ بحث ما شایسته سالاری است

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه روز یکشنبه هیات دولت بیان کرد: اخیرا دیدم چارچوبی برای استخدام منتشر شده بود که نحوه این اعلامیه به گونه‌ای است که فقط افراد تحصیل‌کرده پسر را جذب می‌کند. من گفتم چه فرقی میان خانم‌ها و آقایان وجود دارد. بحث ما شایسته سالاری است . زمینه باید برای حضور همه افراد فراهم شود.

وعده من به غیر از اعتدال، نجات اقتصاد و احیای اخلاق بود

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد وعده دولت در زمینه احیای اخلاق، خاطرنشان کرد: مسئله اخلاق بسیار مهم است؛ وعده من به غیر از اعتدال، نجات اقتصاد و احیای اخلاق بود از ابتدای این دولت چارچوب اخلاقی برای همه مسئولان آماده کردیم. و همه هیات دولت قسم خوردیم در چارچوب معیارهای اعتدالی و اخلاقی باشیم. اخلاق اساس پیشرفت مادی و معنوی ماست. ریشه همه این مفاسد امروز که هنوز ریشه‌کن نشده است، فاصله گرفتن از اخلاق است.

رسانه و تریبونی حیثیت مردم را خدشه‌دار نکند

او با بیان اینکه همه آسیب های اجتماهی هم از بی‌اخلاقی است، گفت: اگر شکافی در جامعه بین جناح‌ها و احزاب و قومیت‌ها می‌شود و وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کند، ریشه آن در ضعف اخلاق است. همه باید اخلاق را مراعات کنیم. مهم است در جامعه ما دروغ نباشد؛ دورغ و نسبت ناروا نباید باشد. امنیت و آرامش تنها این نیست که تروریست و متجاوز به ما حمله نکند، در جامعه مردم باید حس امنیت کنند، یکی از موارد این موضوع اخلاق است. مهم است که رسانه و تریبونی حیثیت مردم را خدشه‌دار نکند.

آبروی مردم را به تاراج نگذاریم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: حتی اگر فردی در دادگاه محکوم می‌شود حق توهین به او را نداریم امام هم بر این موضوع تاکید داشتند. حق نداریم به مسلمانان و هم‌وطنان خود توهین کنیم. پیامبر می‌گوید خدا گفت اگر کسی به مومنی اهانت کند، اعلان جنگ به خدا داده است در جامعه ما به راحتی توهین می‌کنند بعد می‌گویند شنیده شده است! این کلمات مجهول از بار گناه و فساد اخلاقی کم نمی‌کند، اگر می‌خواهیم در کشور به پیشرفت برسیم راهش این است در سایه اخلاق و وحدت و احترام به یکدیگر کار را پیش ببریم و به سهولت آبروی مردم را به تاراج نگذاریم. کاری نکنیم مرم احساس ناامنی کنند؛ یکی از وجهه آن امنیت فرهنگی است بار این به دوش نخبگان و رسانه‌ها و علماست. کاری کنیم اگر کسی اخلاق را زیر پا گذاشت، خود او منزوی شود. اگر کاری در جامعه کردیم که هتاکان منزوی شوند و گوش شنوایی برای هتاکی آنها نباشد، به هدف خود رسیدیم. شاید دولت ما هم باید در این راه کار بیشتری انجام دهد.

کد خبر : ۳۹۶۸۲۸