خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه:

روند پیگیری فاجعه منا همچنان ادامه دارد/دولت عربستان باید پاسخگو باشد

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت عربستان باید به طور جدی درباره فاجعه منا پاسخگو باشد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نامه 120 خانواده شهدای فاجعه منا به وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده تمام شهدای این حادثه دردناک اظهار داشت: وزارت امور خارجه مسئولیت پیگیری سیاسی و حقوقی بین‌المللی این فاجعه را در دستور کار داشته و دارد و تمام توان خود را برای احقاق حقوق مادی و معنوی خانواده شهدای این حادثه بکار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این رابطه سه اصل حکمت، عزت و مصلحت سرلوحه کار وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: در این رابطه تمام سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، با جدیت و بر اساس دستورالعمل‌های صادره از سوی وزیر امور خارجه برای تحقق این هدف فعال شده‌اند. همچنین موضوع از سوی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اکثر مجامع بین‌المللی مطرح و پیگیری شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این چارچوب، علاوه بر طرح موضوع در  سازمان‌های بین‌المللی، استفاده از مشورت حقوقدانان برجسته داخلی و بین‌المللی برای احراز مسئولیت دولت عربستان، همواره مورد توجه بوده و تلاش‌های لازم در این زمینه ادامه دارد.

قاسمی افزود: همان گونه که امت اسلامی به خوبی آگاهند، بی‌تردید مسئولیت وقوع این فاجعه دردناک متوجه مسئولان ناکارآمد دولت عربستان است و آنها باید به طور جدی در این زمینه پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با هماهنگی و همکاری با دیگر نهادهای ذیربط در دو قوه مجریه و قضائیه، طی برگزاری جلسات متعدد، به بررسی ابعاد حقوقی و چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های قضایی-حقوقی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی پرداخته و این روند همچنان با محوریت ستاد پیگیری فاجعه منا که در معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان این وزارتخانه تشکیل شده، مورد توجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این وزارتخانه از همه پیشنهادها و ایده‌های کارشناسی و فنی اصحاب علم، حقوقدانان و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برای کمک به احقاق حقوق خانواده شهدا و آسیب‌دیدگان فاجعه منا استقبال می‌کند.

 

کد خبر : ۳۹۷۲۶۱