خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در ترکیه:

با کشورهای منطقه می‌توانیم توافق کنیم/ بهترین روابط میان تهران و آنکارا وجود دارد

سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه ما دارای ۱۵ همسایه بوده و توسعه روابط با همسایگانمان در بین اولویت‌های ما جای دارد، تاکید کرد: به عنوان سفیر کشورم در ترکیه با کمال خرسندی می‌گویم که ترکیه نزد ما از جایگاه متفاوتی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم طاهریان‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی با اشاره به این که اقدام به کودتا ۱۵ جولای به لطف الهی و با حمایت مردم ترکیه با شکست مواجه شد، گفا: اقدام به کودتا در ترکیه که با شکست مواجه شد، نشان داد که دیگر ملت‌ها از دموکراسی خود دفاع می‌کنند.

حمایت دولت و ملت ایران در همان لحظات اول کودتا

وی با اشاره به اینکه ملت و دولت ایران از همان لحظات اول اقدام به کودتا در ترکیه، با یک ترجیح صحیح و سریع، در کنار ملت و دولت ترکیه جای گرفتند، تأکید کرد که در طول این روند مقامات دو کشور به دفعات با یکدیگر تماس برقرار کردند.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به این که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز با برقراری تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مراتب حمایت خود از دولت و ملت ترکیه را اعلام کرده است، تصریح کرد: رئیس جمهور ما، در سخنرانی خود در جمع ده‌ها هزار تن از مردم کرمانشاه به موضوع بسیار مهمی اشاره کرده و اظهار داشتند «در منطقه ما دیگر دوران کودتاها به سر رسیده است. این نیز به معنای آغاز یک دوران جدید در منطقه ما می باشد». من نیز از این لحاظ به ملت ترکیه تبریک می‌گویم. زیرا برای دفاع از دموکراسی یک سلاح جدید ایجاد کردند که آن هم قدرت ملت بود.

نمی‌توان با استفاده از جنگنده‌های ۱۶-F و تانک‌ها سرنوشت ملت‌ها را تعیین کرد.

طاهریان‌فرد در ادامه با اشاره به این که ملت حرف خود را در پای صندوق رأی زده است، اظهار داشت: ملت ترکیه با مقابله با کودتا به بلوغ هر چه بیشتر مردم منطقه کمک کرد. شکست کودتای نافرجام ۱۵ جولای نشان داد که دیگر نمی‌توان با استفاده از جنگنده‌های ۱۶-F و تانک‌ها سرنوشت ملت‌ها را تعیین کرد.

 

دوران رقابت به پایان و زمان همکاری فرارسیده است

وی با بیان اینکه در چنین موقعیتی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری فرصت‌هایی فراهم شده است، عنوان کرد: دیگر دوران رقابت به پایان و زمان همکاری فرارسیده است. ما بر روی فرمول برد-برد کار می‌کنیم. اگر ما توانسته‌ایم با کشورهای ۱+۵ ( کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) به توافق برسیم، با کشورهای منطقه و ترکیه خیلی بهتر می‌توانیم توافق کنیم.

سفیر ایران در آنکارا ادامه داد: ما دارای ۱۵ همسایه بوده و توسعه روابط با همسایگانمان در بین اولویت‌های ما جای دارد. من به عنوان سفیر کشورم در ترکیه با کمال خرسندی می‌گویم که ترکیه نزد ما از جایگاه متفاوتی برخوردار است. 

طاهریان‌فرد در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه نشست‌های شورای‌عالی همکاری‌های راهبردی با شرکت رؤسای جمهور دو کشور و نیز اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برگزار شده است، اظهار داشت: امیدوارم پس از اعلام آمادگی از سوی آنکارا، دیدارهای متقابل در سطح عالی همچنان ادامه یابد.

وی تأکید کرد: برای دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلار که از سوی رؤسای جمهور دو کشور برای حجم مبادلات تجاری فی مابین هدفگذاری شده است، از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی‌کنند.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به این که سیاست‌های جدید دولت ایران مبتنی بر حمایت از بخش خصوصی بوده و در این راستا کاهش دخالت دولت به حداقل را هدف‌گذاری کرده‌اند، ابراز داشت: ترکیه نیز در این زمینه قوی و با تجربه بوده و از این لحاظ فرصت‌های مهمی برای همکاری وجود دارد. 

توقف پروازهای چارتر یک موضوع فنی و غیرسیاسی است

طاهریان‌فرد با اشاره به این که افرادی که با تجارت و اقتصاد آشنایی دارند، اقتصاد ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر ارزیابی می‌کنند، در رابطه با توقف پروازهای چارتر از ایران به ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام ۱۵ جولای و زمان لغو این ممنوعیت، اظهار داشت: پیش از هر چیز پروازهای ما به ترکیه هیچ وقت متوقف نشد. حتی در شب وقوع کودتا نیز اگر فرودگاه آتاترک استانبول بسته نمی‌شد پروازهای ما به این فرودگاه همچنان ادامه داشت.

وی افزود: توقف پروازهای چارتر نیز نه یک موضوع سیاسی بلکه بیشتر یک موضوع فنی و غیرسیاسی است. ما وارد این موضوعات فنی نمی‌شویم.

سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه در رابطه با تحولات جاری در ترکیه موضع سیاسی ما واضح و مشخص است، عنوان کرد: اگر مسئله ای ایجاد شده باشد نیز این یک مسئله فنی بوده و به سیاست ارتباطی ندارد. واحدهای ذیربط در رابطه با این وضعیت غیرمترقبه در حال مذاکره هستند.

موضع ایران نسبت به ترکیه واضح و مشخص است

طاهریان‌فرد ادامه داد: سفیر ترکیه در تهران نیز فعالانه این موضوع را پیگیری می‌کند. من مطمئنم که این گونه موضوعات در عالی‌ترین سطح مطرح شده و شرایط لازم فراهم خواهد شد. این وضعیت نیز طبیعی و موقت است. زیرا موضع ما نسبت به ترکیه واضح و مشخص است. اگر چنین مسائلی ایجاد شود نیز این مسائل حل خواهد شد. در این جا سیاست کلی را مطرح کردم. لذا اینگونه مسائل مشکل ایجاد نخواهد کرد. امروز در بین تهران و آنکارا بهترین روابط وجود دارد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم عملکرد سالم سیستم بانکداری برای افزایش حجم تجاری و سرمایه‌گذاری‌های متقابل دو کشور، بر همکاری ترکیه با ایران حتی در دوران تحریم‌ها و عدم قطع همکاری‌های بانکی دو کشور در این دوران، فعال شدن انتقال پول از نوع لیر و یورو در بین بانک‌های دو کشور پس از لغو تحریم‌ها و برطرف شدن مشکلات موجود در این زمینه تأکید کرد.

کد خبر : ۳۹۷۳۲۸