خبرگزاری کار ایران

هافینگتون‌پست:

ویدئوی مورد ادعای ترامپ هیچ ارتباطی به ایران ندارد

یک روزنامه آمریکایی ضمن رد ادعای ترامپ در خصوص وجود ویدئویی مربوط به دریافت پول نقد توسط ایران در یک مکان محرمانه گفت: این ویدئو نه محرمانه است نه به ایران ربطی دارد بلکه نشان دهنده دیپلماسی موفق دولت آمریکاست.

به گزارش ایلنا به نقل از هافینگتون پست، ترامپ در همایش تبلیغاتی در فلوریدا از ادعای خود در مورد جزییات یک ویدئو درباره دریافت پول نقد توسط ایران در یک مکان بسیار محرمانه صحبت کرد.

تعریف ترامپ از "بسیار محرمانه" بودن این فیلم تنها چند روز بعد از اینکه این کاندیدای ریاست‌جمهوری صلاحیت دریافت گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه را دریافت کرده است، صورت گرفت. این صلاحیت امتیازی است که به دو  کاندیدای ریاست‌جمهوری از دو حزب آمریکا در راستای آماده‌سازی آنها برای ورود به کاخ سفید داده می‌شود.

سخنگوی کمپین ترامپ از بیان چگونگی دسترسی ترامپ به این اطلاعات و ویدئو خودداری کرد.

سخنگوی دفتر رئیس سازمان اطلاعات ملی (گروهی که وظیفه دسته‌بندی گزارش‌های امنیت ملی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری را برعهده دارند)، به سوالی در خصوص اینکه آیا ترامپ این اطلاعات را از طریق سازمان آنها دریافت کرده است یا نه پاسخ نداد.

جیمز کلپر رئیس اطلاعات ملی به هافینگتون‌پست گفته در اواخر ماه گذشته بعد از همایش نهایی ریاست‌جمهوری-جایی که کاندیداهای اصلی هر حزب به مردم معرفی می‌شوند -این دو کاندیدا صلاحیت دسترسی به بخشی از اطلاعات و گزارش‌های محرمانه را دریافت کرده‌اند . 

جزییات مطرح شده در توصیف ترامپ از این ویدئو احتمال اینکه او این سناریو را از خودش درآورده باشد، کاهش می‌دهد. او توصیف کرد که این ویدئو توسط یک پایه ثابت گرفته شده است.

ترامپ همچنین مدعی شد: هیچ کس از اینکه فیلم گرفته میشود مضطرب نبود چرا که آنها از سرازیر شدن پول از هواپیما فیلم می‌گرفتند.

او گفت: ایران این فیلم را به ما داده است. آنها این فیلم را منتشر خواهند کرد تا ما را خجالت زده کنند.

هافینگتون‌پست در ادامه این خبر به انتشار ویدئویی توسط فاکس‌نیوز در ۹ صبح روز گذشته اشاره می‌کند که در این ویدئو شهروندان آمریکایی را در حال پیاده شدن از هواپیما در تاریخ ۱۷ ژوئن در شهر ژنو نشان می‌دهد و در پایین این ویدئو به روشنی علامت "ژنو-سوئیس" قابل رویت است.

این روزنامه پیش‌بینی کرده است که این ویدئو همان ویدئویی است که ترامپ از آن صحبت کرده بود. 

به گفته هافینگتون‌پست اگر این این ویدئو همان ویدئویی باشد که ترامپ از آن صحبت کرده است، بنابراین باید گفت نیمی از مطالبی که ترامپ به مخاطبانش گفته، درست نیست. این فیلم نه در ایران گرفته شده نه به دریافت پول نقد توسط ایران مربوط است نه "بسیار محرمانه" است، نه "نوار نظامی" است، نه "توسط ایران" گرفته شده و نه قرار است "آمریکایی‌ها را شرمسار" کند.

هافینتگون‌پست تاکید می‌کند که برعکس همه این‌ها، این ویدئو از ورود امن شهروندان آمریکا به سوییس حکایت می‌کند که به روشنی نتیجه دیپلماسی بین‌المللی و سیاست خارجی موفق دولت آمریکاست.

در پایان این روزنامه تاکید کرده که سخنگوی کمپین ترامپ هیچ پاسخی در خصوص اینکه آیا ترامپ از ویدئوی منتشر شده توسط فاکس‌نیوز صحبت می‌کند یا نه نداده است.

 

 

کد خبر : ۳۹۷۳۴۶