خبرگزاری کار ایران

دوستان باهنر و مهندسی انتخابات شوراها؛

برنامه‌ریزی دوباره حزب احمدی‌نژادساز +جدول

وقتی نقدها به جامعه اسلامی مهندسین افزایش یافت، کمتر کسی به یاد آورد که احمدی‌نژاد نیز روزگاری عضو این تشکیلات بوده است چنانچه سقاییان نژاد شهردار سابق اصفهان و شهردار امروز قم نیز که همزمان با احمدی‌نژاد به شهرداری اصفهان رسیده بود در این تشکیلات بودند و حتی زاهدی از این حزب همان زمان منتخب شورای شهر کرمان شده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کنگره دوازدهم جامعه اسلامی مهندسین (که به اختصار خود را جام می‌نامد و ارگان این نشریه نیز همین نام را داشت) پنج شهریور برگزار می‌شود. به این ترتیب یکی از بزرگترین احزاب متشکل اصولگرا همچنان به کار حزبی خود ادامه می‌دهد و جریان سیاسی خود را به سبک مدرن اداره می‌کند.

اهمیت جامعه اسلامی مهندسین آنجاست که اصولگرایان تولد دوباره خود را مدیون مهندسان گمنام این تشکل هستند که در سال ۸۱ وارد انتخابات شورای شهر شدند و در کمال شگفتی در تهران و اصفهان و کرمان و .... شهرداری‌ها و شوراهای شهر را به دست گرفتند.

وقتی نقدها به جامعه اسلامی مهندسین افزایش یافت، کمتر کسی به یاد آورد که احمدی‌نژاد نیز روزگاری عضو این تشکیلات بوده است چنانچه سقاییان نژاد شهردار سابق اصفهان و شهردار امروز قم نیز که همزمان با احمدی‌نژاد به شهرداری اصفهان رسیده بود در این تشکیلات بودند و حتی زاهدی از این حزب همان زمان منتخب شورای شهر کرمان شده بود.

نزدیکی تفکرات احمدی‌نژاد به جامعه اسلامی مهندسین تا حدی بود که غلامحسین رضوانی یکی از چهره‌های معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بود که در پی انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به وجود آمده بود و چند نفر از اعضای آن نیز از وزیران اصلی کابینه احمدی‌نژاد بودند

از سویی دیگر جمع زیادی از مهندسان از مجلس برگشته و از دولت برگشته شاید هوس داشته باشند در شورای مرکزی جدید این تشکیلات وارد شوند و باهنر نیز که رویای حزب فراگیر را در سر می‌پروراند از ورود این افراد استقبال خواهد کرد.

جامعه اسلامی مهندسین هر دو سال یکبار کنگره خود را برگزار می‌کند و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب می‌شوند. این تشکیلات سیاسی قدرت و نفوذ زیادی در تهران و کرمان و گیلان و آذربایجان غربی(یعقوب پوراسد و اتابک جعفری و ... در شورای مرکزی) دارد.

محمدحسن غفوری فرد، سیدمرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، غلامحسین امیری و سیدمحسن بهفر پنج نفری بودند که اساس جامعه اسلامی مهندسین را پایه‌گذاری کردند و برای آن مرام‌نامه نوشتند اما در سه دوره اخیر نبوی و بهفر و امیری به مرور از شورای مرکزی کنار رفتند و جام محل یکه‌تازی باهنر شد تا آقای لابی جا را برای دوستان کرمانی خود باز کند.

یکی از نقاط ضعف این تشکل سیاسی مردسالارانه بودن بیش از حد آن است. در حال حاضر صد در صد اعضای جام از مردان هستند و منصوره رحیمی و زیبا رحیمی تنها یک دوره توانسته‌اند در شورای مرکزی آن حضور داشته باشند.

قدرت لابیِ مرد پشت صحنه

هرچند باهنر برای مجلس دهم نامزد نشد اما نه تنها در جلسات اولیه فراکسیون اصولگرایان شرکت کرد بلکه دو نفر از دوستان خود را به ریاست کمیسیون‌های مجلس رساند. هر دونماینده کرمان در مجلس در شورای مرکزی جام  حضور دارند که یکی به کمیسیون اقتصاد رفت و دیگری در کمیسیون آموزش رییس شد!

حضور زاهدی و کوچکی‌نژاد در کمیسیون آموزش در حالی است که هر دوی این افراد اصلا مهندس نیستند و از اعضای غیر مهندس جامعه اسلامی مهندسین به شمار می‌روند.

علی بحرینی و محمدحسین عرب پور و محمدرضا پورابراهیمی (نماینده فعلی کرمان و رییس کمیسون اقتصادی) در کنار باهنر و زاهدی اعضای کرمانی شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین هستند. در دهه گذشته علی لاریجانی سخنران اصلی کنگره‌های جام بوده‌ است.

جدول زیر اعضای شاخص شورای مرکزی جام را در سال‌های اخیر و حضور آنها در کنگره‌های مختلف این حزب را نشان می‌دهد:

جدول-بیس2

 

کد خبر : ۳۹۷۴۲۵