خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از کمال‌الدین پیرموذن؛

فروش تراکم، بالا رفتن شهرداری‌ها از دیوار حقوق شهروندان است

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران، فروش بی‌رویه تراکم را یکی از مهمترین عوامل نابسامانی وضعیت پایتخت دانست.

کمال‌الدین پیرموذن در یادداشتی که برای ایلنا ارسال کرده، با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران، افت کیفیت زندگی، سلب آسایش، افزایش جرم و تخلف و آسیب و اخلاقیات صدمه دیده و آشفتگی‌های شمال شهری را از تبعات فروش بی‌رویه تراکم در شهر تهران دانست و در ادامه نوشت: فروش تراکم مازاد و بی‌حساب، ضربه سنگینی به حیات پایتخت و شهروندان برخوردار از دایره‌المعارف حق‌کشی‌ها از جانب شهردار و ساخت و ساز سوداگرانه است.

در متن این یادداشت آمده است:

به امید زمین سبز و آسمان آبی

نیاز به شهر سبز، روان، پاک با آسمان آبی، او همچنین به شهروند فعال و مسئول سبب شده است که شهر شایسته با شهروند سالم و فعال به یک تقاضای ملی و جهانی تبدیل شوند.

تنفس در هوای پاک نخستین حق شهروندان است و تامین هوای پاک با آسمان آبی، ترافیک روان بازبینی سبز، مطالبه بحق شهروندان از مدیران شهری و شوراهای شهر است.

شهر سالم و توسعه همه‌جانبه عادلانه و پایدار آن به اعضای شورای شهر و شهردار دلسوز و متخصص و شهروندان فعال نیاز دارد و به‌عنوان یک شهروند مسئول و آگاه خود را موظف دیدم به منظور جلب مشارکت آگاهانه شهروندان در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، مطالبی را در بحث خسران‌های زیان‌بار مدیریت شهری موجود اشعار دارم.

بی‌تردید اگر شهروندانی سخت‌گیر نداشته باشیم، مدیران شهری بلندمرتبه و پاسخگو نخواهیم داشت. برای جلب مشارکت موثر مردمی در شهرها، لازم است حقوق شهروندی رعایت شود. کیفیت زندگی، آسایش و سلامت روانی شهروندان منوط به رعایت حقوق شهروندی آنهاست. برابری در شهروندی، به معنی برخورداری برابر در استانداردهای خدمات‌رسانی است. شهر برای مردم است و مردم هستند که اهمیت درجه یک را در شهرها دارند.

در دنیای امروز، در تعریف حقوق شهروندی، هر شهروند که یک متر مالکیت خصوصی در شهر داشته باشد، دست‌کم باید در ۲۵ متر فضای سبز و ۷ متر فضای خدمات شهری مالکیت مشاعی داشته باشند. شهروندی که حقوقش پاس داشته می‌شود و مورد احترام و تکریم است، از آسیب مصون و فعال است.

فروش تراکم مازاد و بی‌حساب، ضربه سنگینی به حیات پایتخت و شهروندان برخوردار از دایره‌المعارف حق‌کشی‌ها از جانب شهردار و ساخت و ساز سوداگرانه است.

افت کیفیت زندگی، سلب آسایش، افزایش جرم و تخلف و آسیب و اخلاقیات صدمه دیده و آشفتگی‌های شمال شهری از تبعات فروش تراکم مازاد است.

شهرداری‌ها و شوراهای شهر در طول ۲ دهه آخر، کارنامه تامل‌برانگیزی دارند! ازجمله: ساخت‌وساز بی‌رویه مغایر با اصول شهرسازی، تفکیک‌های غیرمجاز، تخریب اراضی کشاورزی و تغییر کاربردی نامتوازن باغات و تنفس‌گاه‌ها و بدتر از همه فروش تراکم (یا به عبارتی بالا رفتن از دیوار حقوق شهروندان) بدون لحاظ نسبت خدمات و آمایش جمعیتی محلات و میزان سرانه فضای سبز و آموزشی و ورزشی و ترددی و عبادتی و ... و همچنین بدون رعایت حقوق شهروندان (چرا که «سرانه» مقدار زمینی است که از کاربری‌های شهری سهم هر یک از شهروندان می‌شود).

با بلند مرتبه‌سازی‌ها و تخریب باغ‌های کهنسال، ریه‌های تهران را بیرون کشیده‌اند که بی‌شک دیگر سالم نخواهد شد. تهران سبز با برج‌ها سیاه شد. این اقدامات و اتفاقات زیان‌بار برای شهر و شهروندانش،‌ به خاطر سوداگری افتاده و امروزه با چراغ خاموش، باز هم، با برخورداری از سیاست‌های حمایتی بعضی‌ها، در حرکت است. برخی از مدیران شهرداری به صراحت می‌گویند ۷۰ درصد درآمد شهرداری از فروش تراکم حاصل می‌گردد. همه اذعان دارند، تهران را خیلی گران اداره می‌کنند.

آنان که باب فروش تراکم مازاد، بی‌حساب نا میمون یا بهتر است بگویم شهرفروشی را برای بدست آوردن درآمدهای نامشروع و غیرقانونی برای شهرداری‌ها گشوده و زمینه سلب آسایش و حقوق و امنیت و سلامت شهروندان را فراهم آورده‌اند، بایستی محاکمه و از عرضه مدیریت شهری برکنار شوند.

امروز تهران با چالش‌های عدیده مواجه است و از همه مهم‌تر، چالش اختلال سلامت روان است (۳۷ درصد از شهروندان تهران اختلال سلامت روان دارند) که آن هم با تلطیف فضای روانی شهر، قابل علاج است و نصب بیلبوردهای هیجانی و جنگ‌افروزانه در خیابان‌های پایتخت هیچ تناسبی با روان آن ندارد.

برای ارتقای شهروندی، باید مسئله حقوق اجتماعی و وظایف شهروندی، توامان تعریف و مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد، نمی‌توان یکی از این دو رکن را به بهای رکن دیگر معطل و وانهاد. حقوق شهروند باید پاس داشته شود تا بتوان از او انتظار تکلیف مداری داشت. با اعطای حقوق کامل شهروندان، حضور پررنگ و فراگیر شهروندان را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش‌روی کلید بزنیم.

کمال‌الدین پیرموذن
شهردار، عضو شورا و نماینده سابق اردبیل در مجلس - ۱۶/۵/۹۵

کد خبر : ۳۹۷۷۳۹