خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روایت مرعشی و کرباسچی از خودکشی کارمند حزب کارگزاران

پای موضوع حقو‌ق‌های نامتعارف به حادثه خودکشی کارمند حزب کارگزاران از جایی شروع شد که یک رسانه‌ اصولگرا مدعی شد در حالی که متوفی تقاضای مساعدت مالی جهت شهریه دانشگاه دختر خود را داشته است، که هر یک از اعضای حزب مثل مرعشی و عطریان‌فر ماهیانه ٦ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پس  از انتشار خبر کشف جسد حلق آویز شده یکی از کارکنان دفتر حزب کارگزاران، در کنار اخبار انتشار اخبار خودکشی، برخی اصولگرایان در اولین هجمه‌ها، سناریوی اتاق‌های فکر خود را در مورد فیش‌های حقوقی گسترش دادند و پای موضوع حقو‌های نامتعارف به حادثه خودکشی کارمند حزب کارگزاران از جایی شروع شد که یک رسانه‌ اصولگرا مدعی شد در حالی که متوفی تقاضای مساعدت مالی جهت شهریه دانشگاه دختر خود را داشته که هر یک از اعضای حزب مثل مرعشی و عطریان‌فر ماهیانه ٦ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند.

مرعشی: هزینه‌های حزب از طریق اعضا تامین می‌شود

در اولین واکنش‌های صورت گرفته به این خبر، حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با رد خبر دریافت حقوق ۶ میلیون تومانی عنوان کرد:  نه من، نه آقای عطریانفر از حزب کارگزاران سازندگی حقوق نمی‌گیریم، بلکه هزینه‌های حزب از محل حق عضویت اعضا، از جمله من و آقای عطریانفر تامین می‌شود.

مرعشی همچنین تاکید: اساسا هیچ یک از اعضای حزب کارگزاران از حزب حقوقی دریافت نمی‌کنند البته برخی هم مثل متوفی کارمند حزب هستند بدون آنکه عضویتی در آن داشته باشند، حسب کارهایی که انجام می‌دهند حقوق دریافت می‌کنند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه فرد متوفی بازنشسته شهرداری بوده و حقوق این فرد در حزب کارگزاران بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان بوده است که تاکنون نیز این میزان از حقوق وی ماهانه پرداخت شده است.

مرعشی این را هم گفت که نامبرده به عنوان حسابدار دفتر علیخانی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران مشغول به کار بوده است.

کرباسچی: سلطانی، مسئول حسابداری آقای علیخانی معاون پشتیبانی حزب بود

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر اینکه کرباسچی درخواست بیژن سلطانی را رد کرده است، عنوان کرد: در دو سالی که متوفی در دفتر آقای علیخانی مشغول به کار بود،  هیچ‌گاه با وی ارتباط مستقیمی نداشتم و در مجموع شاید سه بار ایشان را حین جابجایی نامه‌های اداری به دفتر آقای علیخانی دیدم؛ ضمن اینکه آقای سلطانی هیچگاه نه تنها به دلایل مالی یا دلایل دیگر هم به بنده مراجعه‌ یا درخواستی نداشت.

کرباسچی با تاکید بر تفاوت جایگاه اعضا و کارمندان حزب خاطرنشان کرد: در هر حزبی برخی افراد به عنوان اعضای حزب به فعالیت‌های سیاسی مشغول هستند که این افراد برای فعالیت‌های حزبی و سیاسی خود هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند اما در مقابل برخی نیز امور حزب را ساماندهی می کنند و برای خدمات خود مبلغی را به صورت توافقی دریافت می‌کنند.

وی افزود: در همین رابطه ابلاغی که به متوفی در مورد امور مالی شده بود یک حکم داخلی بود که ارتباطی به تشکیلات حزبی نداشته است. در حقیقت آقای سلطانی بازنشسته شهرداری بود و از همان شهرداری با آقای علیخانی معاونت پشتیبانی حزب آشنا شده بود، برای همین از دو سال به عنوان کارمند دفتری در حزب مشغول می‌شود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: مرحوم سلطانی نیز به عنوان مسئول حسابداری آقای علیخانی معاون پشتیبانی حزب مشغول می‌شوند که اوایل این همکاری، مقرر می‌شود آقای سلطانی ۱ میلیون ششصد هزار تومان دریافت کند که با گذشت زمان در نهایت این رقم به حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد یعنی نامبرده علاوه بر حقوق شهرداری این رقم را تیرماه دریافت کرده است، اما گویا در تیرماه چک حقوق او وصول نشده و بعد از پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل رفع و حقوق وی پرداخت شده است.

کرباسچی با بیان اینکه آقای علیخانی با متوفی ارتباط بیشتری داشت، گفت: ممکن است وی گلایه‌های مالی خود را به آقای علیخانی مطرح کرده باشد اما اینکه عده‌ای از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند وی برای طرح این درخواست‌ها به بنده یا آقای مرعشی مراجعه کرده است از اساس دروغ است و چنین اتفاقی هیچ‌گاه رخ نداده است.

در همین راستا غلام عباس علیخانی معاون پشتیبانی حزب کارگزاران با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی حزب کارگزاران سازندگی نوشت:

سلام به همه همکاران بسیار عزیز، آرزوی تندرستی ودلخوشی  برای شما و خانواده های گرامیتان. متاسفانه از اندوه رحلت زود هنگام مرحوم طیببی زمانی نگذشته که عضو دیگری از خانواده باز نشستگان شهرداری تهران از دست رفت.

برای ایشان غفران الهی و برای خانواده داغدار مرحوم بیژن سلطانی اجر صبر ارزو مینماییم. خیلی ازما در طول خدمت با ایشان همکار شدیم. بنده وقتی در خرداد ١٣٧٩به عنوان شهردار منطقه یک مشغول شدم ایشان قبل از من حتی تا مدتی بعد از من معاون مالی انجا،  بودند. مرتبه بعد حدود سال ٨٨در حوزه معاونت حقوقی شهرداری تهران پیش من آمدند و می‌خواستند بعد از بازنشستگی جایی مشغول شوند برای کمک به هزینه زندگی. 

با پیگیری من و کمک مسولان وقت شهرداری دوسال دیگر و بعد از بازنشستگی در تعاونی شهریار خدمت کردند. بار سوم در سال ٩٢ به حقیر با همان در خواست مراجعه کردند در این زمان من هم بازنشسته شده بودم و کمک زیادی ساخته نبود. مع‌الوصف از باب کمک گفتم فعالیت‌های سیاسی و حزبی افتخاری است و غیر اقتصادی،  ولی اگر چاره دیگری ندارید برای کار دفتری و حسابداری (در حالیکه گردش مالی وجود نداشت تا حسابداری لازم داشته باشد)، به وقت آزاد خوتان اینجا کمک کنید. 

تا این روزهای آخر ماهی دو میلیون تومان از محل کمک اعضاء حزب کارگزاران به ایشان پرداخت می‌شد. متاسفانه در روز تعطیل و عصر جمعه ١٥ مرداد ٩٥  در وضعیت باور نکردنی به زندگی خودشان خاتمه دادند. خدایش رحمت کند.

توضیح
١- زمان‌های ذکرشده تقریبی است به قدر حافظه
٢- کمی افسردگی هم داشت که همه علل ان بر من معلوم نیست.

کرباسچی اگر شهرداری تشکیلات خود را اداره می‌کرد، هنر کرده بود

در بخشی از وصیت‌نامه متوفی ذکر شده است که در زمان تصدی‌گری کرباسچی در شهرداری تهران اکثر پرسنل صاحبخانه شده‌اند اما این امتیاز به وی به دلیل اینکه قبلا خانه‌ای داشته، تعلق نگرفته است.

کرباسچی در مورد این قسمت از وصیتنامه متوفی نیز گفت: اساس من در زمان حضور در شهرداری اصلا ایشان  را نمی‌شناختم، ضمن اینکه این خانه‌ها توسط بنده به پرسنل داده نشد بلکه از طریق تعاونی این کار صورت می‌گرفت و ضوابط خاص خود را داشت. اساسا در آن زمان اگر شهرداری می‌توانست تشکیلات خود را اداره کند، هنر کرده بود و اگر خانه‌ای در کار بود از طریق تعاونی به پرسنل داده می‌شد که در این صورت هم طبیعی است که اگر فرد صاحبخانه باشد طبق ضوابط این شرایط شامل وی نخواهد شد.

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه روز شنبه حزب کارگزاران با خانواده متوفی دیدار داشته  و از نزدیک در جریان وضعیت آنها قرار گرفته است، به ایلنا گفت: به خانواده سلطانی هم اعلام کردیم که ارتباط ما با آنها پابرجا خواهد بود و  اعضای حزب نیز در مراسم تشییع متوفی شرکت خواهند داشت.

کد خبر : ۳۹۸۰۳۸