خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جمع خبرنگاران:

قوه‌قضاییه با توهین کنندگان به رییس جمهور برخورد کند

معاون اول رییس جمهور خواستار پیگیری قضایی توهین به رییس جمهور شد و گفت: انتظار ما از دستگاه قضایی این است که منتظر شکایت دولت نباشند و خود وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد توهین‌های اخیری که به رییس جمهور شده‌است، گفت: از معاون حقوقی رییس جمهور خواسته‌ایم تا این موارد را از دستگاه قضایی پیگیری کند. بنای دولت بر این بوده که تا جای ممکن توهین‌ها را مورد پیگیری قضایی قرار ندهد بجز در مواردی که به صورت آشکار به رییس جمهور و هیات دولت اهانت شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه انتظار ما از دستگاه قضایی این است که منتظر شکایت دولت نباشند و خود وارد عمل شوند، اظهار کرد: باید حرمت رییس جمهور رعایت شود. بهتر است وقتی دستگاه قضایی این توهین‌ها را مشاهده کرد خود وارد عمل شده و با آنها برخورد کند. 

جهانگیری درپاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت قراردادهای نفتی گفت: شرایط عمومی قراردادها بر اساس قوانین بالادستی تهیه شده است. به طور مثال در آنها گفته شده که در قراردادها باید قوانین ایران حاکم شود یا شرایطی را درباره نحوه کشف نفت در نظر گرفته‌ایم و در این مسیر هم به نظر منتقدان توجه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خواستار شنیدن انتقادات برای تنظیم شرایط قراردادهای نفتی بودند، ادامه داد: ما هم نظر رهبری را اجرا کردیم و شرایط قراردادها را در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و سپس عین آن را در دولت تصویب کردیم. کار استثنایی از نظر توجه به دیدگاه‌های منتقدان درباره شرایط قراردادها انجام شده است.

جهانگیری از اصلاح ۱۵۰ مورد در شرایط قراردادها خبرداد و افزود: ۱۱ ماده این شرایط به ۱۵ ماده افزایش یافته و یک مصوبه جدید هم داشته‌ایم و در مجموع اصلاحات زیادی انجام دادیم و به نظر منتقدان توجه کردیم. البته برخی کشورهای خارجی که میادین مشترکی با ما دارند در داخل کشور هزینه می‌کنند تا ما دست به این منابع نزنیم و آن‌ها از منابع بهره ببرند ولی ما تسلیم این شرایط نمی‌شویم.

وی همچنین در مورد مصوبات جلسه عصر امروز هیات دولت نیز از تصویب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات خبرداد و گفت: در این آیین نامه مدیران و مسئولان رسانه‌ها مکلف شدند تا خبرنگاران خود را بیمه کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از تصویب اعتبار ۱۳۰۰ میلیاردی برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده خبرداد و گفت :براساس بررسی شاخص‌ها می‌توان گفت که اقتصاد کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی در حال اجراست اما متاسفانه تصور برخی از اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد کوچک در حد مرغداری و گاوداری است در حالی که اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ است و اقتصاد مقاومتی می خواهد اقتصاد بزرگ ایران را به حرکت درآورد بنابراین در این زمینه تولید، واردات و صادرات مهم است و میلیاردها دلار منابع و سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی مورد نیاز است. اکنون طرح‌های متعددی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی آماده شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت بررسی فیش‌های حقوقی نامتعارف برخی از مدیران دولتی نیز اظهار کرد:‌این فیش‌ها هم در دولت قبل وجود داشته است. در گزارش‌ی که به رییس جمهور ارائه شد، آسیب شناسی دقیقی از فیش‌های حقوقی صورت گرفته بود. باید به این نکته توجه کرد کخ دولت هم کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است. به طور مثال شورای حقوق و دستمزد باید سال ۸۶ تشکیل می‌شد اما در این دولت این شورا تشکیل و فعال شده است.

جهانگیری همچنین با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران تلاش می‌کنند که ارتباط دولت و مردم را تسهیل کنند و ما هم از آن‌ها تشکر می کنیم و امیدواریم با تصمیمات خود در دولت مشکلات خبرنگاران را به حداقل برسانیم.

کد خبر : ۳۹۸۳۹۹