خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آذربایجان:

سفر رئیس جمهور به باکو جایگاه ایران را در قفقاز ارتقا می‌دهد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو شش سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان به امضاء رسید که هر یک از آنها می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین افزود: سند اول در خصوص همکاری‌های گردشگری میان دو کشور است، سند دوم درباره همکاری‌های سایبری و ارتباطات است، سند سوم مربوط به موضوع بسیار مهم و استراتژیک کریدور شمال به جنوب و خط آهن رشت – آستارا است که پل ارتباطی میان خلیج فارس و اروپای شرقی خواهد بود. سند چهارم توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه استاندارد است، سند پنجم در خصوص بهبود و توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه بانکی و مالی است و سند ششم در ارتباط با  قرنطینه گیاهان است.

وی ادامه داد: دیدار سه جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه، تاکنون سابقه نداشته است و درواقع برای اولین‌بار است که این دیدار سه جانبه به این شکل برگزار می‌شود و بدین جهت یک ملاقات تاریخی و حساب شده تلقی می‌شود.

سفیر ایران در باکو افزود: این دیدار می‌تواند روش نوینی برای همگرایی منطقه‌ای باشد و در مقاصد سیاسی ایران مشکل‌گشا و راهبردی تقلی شود و به نظرم این رویداد فرجی در کشور محسوب می‌شود.

پاک‌آیین تصریح کرد: دولت یازدهم با هدف ترسیم روابطی درست و رو به جلو، یک بازی برد- برد و دو طرفه را دنبال  می‌کند و ما باید از این فرصت بهره کافی را ببریم چراکه این نشست‌ها جایگاه ایران در قفقاز را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد.

کد خبر : ۳۹۸۴۵۱