خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری:

آموزش‌وپرورش آلوده فضای انتخاباتی نشود/ کمتر از ۵۰مدیر حقوق نامتعارف دریافت کرده‌اند

معاون اول رئیس جمهور گفت پاداش خدمت فرهنگیان ۴۵۰۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده است

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز دوشنبه، در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، یاد شهدای آموزش و پرورش،۳۶ هزار شهید دانش آموز، ۵ هزار شهید فرهنگی و شهید رجایی و باهنر را گرامی داشت و گفت: از سوی دولت به خاطر تلاش و زحماتی که شما عزیزان متحمل می شوید، صمیمانه تشکر می کنم و خسته نباشید می‌گویم.

وی آموزش و پرورش را مهمترین و بزرگترین نهاد اجتماعی کشور دانست و افزود: آموزش و پرورش بیشترین بار مسئولیت برای تحقق آرمان های یک ملت را بر دوش دارد و چشم امید همه کسانی که به آینده کشور و توسعه، پیشرفت و عدالت در ایران فکر می کنند بیش از همه به آموزش و پرورش دوخته شده است.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اهمیت آموزش و پرورش در نظام اسلامی از ابتدای انقلاب در سخنان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و پس از آن در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب همواره مورد تاکید بوده است و در اسناد بالادستی کشور و برنامه های توسعه ای نیز به اهمیت، جایگاه و توسعه آموزش و پرورش پرداخته شده است.

جهانگیری پایه اساسی پیشرفت کشور را نیروی انسانی دانست و افزود: آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی دارد و آموزش و پرورش باید به پرورش علمی، اخلاقی، خلاقیت، پرورش شهروندی، پرورش تفکر انتقادی و پرورش تدین و تعهد بپردازد و نمی توان از موضوعاتی به این مهمی بی تفاوت عبور کرد.

وی افزود: مهمترین بخشی که دولت را به جامعه و مردم ارتباط می دهد، آموزش و پرورش است و گسترده ترین سطح تماس دولت با جامعه این حوزه است و بیشترین نیروی دولتی و کارمندان دولت که از شریف ترین و کم توقع ترین اقشار جامعه هستند نیز در آموزش و پرورش حضور دارند.

جهانگیری با تاکید براینکه توسعه همه جانبه و پایدار کشور باید براساس اصلاح مدرسه استوار باشد، تصریح کرد: دنیای امروز و چشم انداز آینده آن حکایت از پیچیدگی های فراوان دارد و ما نیازمند یک آموزش و پرورش پویا و روزآمد هستیم که بتواند با هوشیار سازی، نسل امروز را برای مواجه با تحولات آینده مجهز کند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: کودک و جوان امروز نمی تواند از جهان جدید بگریزد، باید آن را بشناسد و در عین حال تعلق خاطر و وابستگی به فرهنگ اسلامی و ایرانی در سرزمین خود داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود پیش نیاز تحول را تغییر نگرش ها نسبت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این موضوع باید هم در حکومت و دولت و همه اجزا و ارکان آنها و هم در درون دستگاه آموزش و پرورش و هم در جامعه و در درون جامعه مدنی وجود داشته باشد و آموزش و پرورش در درجه نخست نیازمند منزلت است و باید به منزلت آن و منزلت معلم به طور جدی توجه کنیم و پس از آن نیازمند سیاست گذاری، سرمایه گذاری و نحوه اداره و ساختارهای جدید و متناسب هستیم.

جهانگیری با تاکید براینکه باید مدرسه ای بسازیم که در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حکومتی است که می خواهد براساس سند چشم انداز از نظر ارزشی سرآمد باشد و آغاز این سرآمد بودن و تاثیرگذاری در جهان اسلام در مدارس شکل می گیرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت به این امر واقف است که آموزش  و پرورش برای رسیدن به نقطه مطلوب تنگناهای زیادی دارد و هم فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش و هم اقتصاد آن از موضوعات جدی هستند و ما باید اقتصاد آموزش و پرورش را به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قرار دهیم و به دشواری های معیشتی معلمان و مربیان بپردازیم. معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه است تا بتواند ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت فرزندان این مرز و بوم کند.

وی افزود: مدارس ما به جهت فرم و شکل نیازمند تغییرات و حل مشکلات هستند و فاصله زیادی میان مدرسه کپری و مدارس هوشمند وجود دارد و جهت گیری ما این است که به سوی هوشمند سازی مدارس در سراسر کشور گام برداریم.

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت تدبیر و امید با وجود همه محدودیت های پیش رو تلاش کرده است که بیش از سایر بخش ها به حل مسائل آموزش و پرورش بپردازد، خاطرنشان کرد: با وجود همه محدودیت ها دولت سهم بودجه آموزش و پرورش را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر اجرای طرح رتبه بندی معلمان، گفت: با وجود اینکه سال ۹۴ یکی از سخت ترین سالها به لحاظ بودجه ای بود اما در همین شرایط دولت به وعده ای که داده بود عمل کرد و مطالبه به حق معلمان یعنی طرح رتبه بندی آنها را اجرا کرد و اهمیت این موضوع بدین خاطر است که دولت نه در دوران وفور درآمدهای نفتی بلکه در شرایط سخت و با وجود محدودیت بودجه توانست این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برای پاداش خدمت فرهنگیان ۴۵۰۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده است، گفت: دولت مصمم است که به تعهدات خود در برابر فرهنگیان بازنشسته عمل کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به شرایط سخت آموزشی و زندگی در مناطق محروم کشور، اظهار داشت: برای تامین امکانات آموزشی و حل مشکلات در مناطق محروم کشور ردیف های متعددی در بودجه پیش بینی شده که امیدواریم با پرداخت این منابع بتوانیم بخش زیادی از تنگناها در مناطق محروم را برطرف کنیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دولت در سه سال اخیر ارائه و خاطرنشان کرد: دولت از ابتدا اولویت های مهمی را براساس نیازهای روز کشور درنظر گرفت که یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور موضوع پرونده هسته ای و روابط بین الملل بود و از این رو دولت تلاش کرد فضای تعامل سازنده با جهان خارج ایجاد کند و در مسیر ناکام گذاشتن دشمنان برای ترویج اسلام هراسی گام بردارد.

وی افزود: بخش زیادی از مشکلات در این زمینه برطرف شده و دولت موفق شد حقوق هسته ای ملت ایران را به تصویب برساند و موفقیت هسته ای یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی تاریخ ایران است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برخی کشورها از اینکه می بینند جمهوری اسلامی ایران کانون ثبات و امنیت منطقه است ناراحت هستند و دست به اقدامات عجیبی می زنند. ایران بزرگ منطقه است و جایگاه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و جمعیت ایران کمک کرده است تا ایران از جایگاهی متناسب با شأن ملت ایران در منطقه برخوردار باشد.

او با اشاره به اقدامات کشورهای غربی در قبال برجام، گفت: غربی ها و به خصوص آمریکایی ها ممکن است به دلیل دشمنی که با ملت ایران دارند، آنطور که باید به تعهدات خود در زمینه برجام عمل نکنند اما آنها هستند که متضرر می شوند زیرا دنیا می داند ایران کشوری نیست که از آرمان ها، حقوق و اهداف خود عقب نشینی کند و مردم متوجه عدم صداقت طرف مقابل هستند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور، گفت: میزان صادرات به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و فرزندان ملت ایران توانستند چرخ تولید متوقف شده نفت را به حرکت درآورند و با افزایش تولید بازارهای گذشته را بازپس گیرند.

او با یادآوری اینکه برخی کشورهای نفت خیز با کاهش بهای نفت دچار بحران های عظیم شدند، افزود: کشورهای عرب خلیج فارس هر کدام میلیاردها دلار از حساب های ذخیره ارزی خود برداشت کردند تا بتوانند کشورشان را اداره کنند اما در ایران با مدیریت صحیح، ثبات اقتصادی بر هم نخورد و البته موضوع تاثیرگذارتر از سیاست های اقتصادی، امید و اعتماد مردم به مسئولین و دولت بود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: با اولویت بندی کارها و برنامه ریزی که دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام داده، در ماه های اخیر شاهد بهبود شاخص های اقتصادی کشور در بخش های مختلف هستیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: انتظار دولت از آموزش و پرورش در خصوص اقتصاد مقاومتی این است که بصورت ویژه به موضوع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بپردازند چرا که در بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر موضوع گفتنمان سازی و فراگیر شدن این سیاست ها تاکید شده است.

او افزود: یک کارگروه ملی نیز تحت عنوان گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و رییس سازمان صدا و سیما، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه چهره های فرهنگی دولت و خارج از دولت در این کارگروه حضور دارند تا برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کنند و البته نقش آموزش و پرورش در این زمینه مهم و تعیین کننده است.

جهانگیری از اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست هایی عالمانه و مدبرانه برای اداره کشور نام برد و افزود: این سیاست ها مورد اجماع همه صاحب نظران است و منجر به این خواهد شد که اقتصاد ایران در برابر تکانه های خارجی مقاوم شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه برای پیشرفت و توسعه کشور نیازمند انسجام و وحدت هستیم بر لزوم وحدت و یکپارچگی میان قوای سه گانه تاکید کرد و افزود: چتری به نام منافع و مصالح ملی وجود دارد و هر کس که بخواهد زیر این چتر فعالیت کند باید امکان و اجازه کار و تلاش برای او وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا تلاش کرد تا قانون گرایی را در کشور حاکم کند، گفت: کشور متحمل خسارت های فراوانی از قانون گریزی شده و رویکرد دولت یازدهم این است که فصل الخطاب باید قانون باشد و عملکرد دولت در سه سال اخیر نیز نشان داد که هیچ اقدامی خارج از قانون انجام نداده است.

جهانگیری ادامه داد: فساد سیستمی و سازمان یافته در کشور نیز نتیجه قانون گریزی است و دولت تدبیر و امید اهتمام جدی دارد که با فساد مقابله کند زیرا تا فساد سیستمی از کشور ریشه کن نشود، سرعت توسعه کشور کند خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به موضوع حقوق‌های نامتعارف اشاره و خاطرنشان کرد: دل ملت ایران از این موضوع به درد آمد البته این اتفاق در تعداد کمی از دستگاه ها رخ داد و من شخصاً برای این موضوع وقت گذاشتم و فهرست حقوق ۲۵۰۰ مدیر دولتی را بررسی کردم که البته تنها ۵۰ نفر از این افراد حقوق‌هایی غیرمتعارف دریافت کرده بودند که البته همین تعداد هم نباید اتفاق می افتاد.

او با اشاره به فعال شدن شورای حقوق و دستمزد اظهار داشت: این شورا برای حقوق و دستمزدها سقف تعیین کرده است البته تشکیل این شورا از سال ۸۶ به تصویب رسیده بود اما متاسفانه تا پیش از دولت تدبیر و امید فعالیتی نداشته است.

جهانگیری تصریح کرد: اطمینان می دهم با تصمیماتی که در دولت اتخاذ شده است شاهد تکرار این گونه اتفاقات تلخ در زمینه حقوق های غیرمتعارف نباشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته کشور به تدریج وارد فضای انتخابات می شود و برخی افراد تلاش می‌کنند در این فضا به تخریب دولت بپردازند اما باید توجه کنیم که فضای آموزش و پرورش کشور نباید به این مسائل آلوده شود چرا که به مسیر توسعه کشور آسیب وارد می کند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از ۱۴۰ عنوان کتاب درسی جدید نونگاشت پایه دهم رونمایی شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی از ۱۴۰ عنوان کتاب جدید التألیف، گفت: سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت از ۱۲.۲ درصد به ۱۴.۹ درصد افزایش داشته است و این به معنای توجه  ویژه دولت تدبیر و امید به آموزش و پرورش است.

کد خبر : ۳۹۸۵۵۰