خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار با برهم‌صالح؛

ایران مسائل عراق را با حساسیت دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۹۸۷۸۰

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که ایران مسائل عراق را با حساسیت دنبال می‌کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار «برهم صالح» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: عراق کشور ثروتمندی است و امیدوارم با برقراری ثبات و امنیت در این کشور، فرصت توسعه آن فراهم شود و به یکی از کانون‌های توسعه در منطقه تبدیل شود.

معاون‌اول رییس‌جمهور با یادآوری اینکه اتحادیه میهنی و اقلیم کردستان عراق در مبارزه با حزب بعث و تشکیل عراق جدید نقش ویژه‌ای ایفا کردند، افزود: آنها موفق شدند یک نظام سیاسی جدید مردمی در عراق ایجاد کنند و هر چقدر این حرکت مثبت استمرار داشته باشد موجب خرسندی دوستان منطقه‌ای عراق خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل داخلی اقلیم کردستان عراق و مناسبات میان اربیل و بغداد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این مسائل را با حساسیت دنبال می‌کند و امیدوارم گفتگوها میان اربیل و بغداد با درنظر گرفتن منافع و مصالح مردم عراق بتواند به سرانجام خوبی برای این کشور منجر شود و با حل و فصل اختلاف نظرها، تمام ظرفیت های موجود در اربیل و بغداد، صرف توسعه عراق شود. امیدوارم گفت‌وگوها میان اربیل و بغداد با درنظر گرفتن منافع و مصالح مردم عراق بتواند به سرانجام خوبی برای این کشور منجر شود و با حل و فصل اختلاف نظرها، تمام ظرفیت‌های موجود در اربیل و بغداد، صرف توسعه عراق شود.

جهانگیری با بیان اینکه ایران همواره در طول سال‌های گذشته کنار برادران عراقی و اقلیم کردستان عراق بوده، اظهار داشت: رویکرد اصولی ایران این است که روابط خوبی با عراق و اقلیم کردستان این کشور داشته باشد.

معاون‌اول رییس‌جمهور مناسبات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق را خوب ارزیابی کرد و گفت: مناسبات اقتصادی فی‌مابین از روند رو به رشد و مثبتی برخوردار است و امیدوارم موانع موجود فراروی ارتباطات تجاری برطرف شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت عراق و اقلیم کردستان عراق متعهد و پایبند است و امنیت عراق را امنیت خود می داند و متقابلا از برادران عراقی و کرد خود همین انتظار را دارد که به امنیت متقابل دو کشور پایبند باشند.

جهانگیری با بیان اینکه روابط اتحادیه‌میهنی عراق با ایران از سابقه‌ای طولانی برخوردار است، اظهار امیدواری کرد این اتحادیه با پشت سر گذاشتن مشکلات بتواند در روند توسعه عراق نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

معاون‌اول رییس‌جمهور با اشاره به حوادث و اتفاقات ناگوار منطقه و پیدایش گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر، گفت: باید از این اتفاقات درس بگیریم و امیدوارم کشورهای منطقه از جمله عراق بتوانند از شر تروریست‌ها نجات پیدا کنند و اطمینان دارم با تدابیر حکیمانه دوستان ما در عراق این هدف قابل دستیابی است. ایران نسبت به امنیت عراق و اقلیم کردستان عراق متعهد و پایبند است و امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و متقابلا از برادران عراقی و کرد خود همین انتظار را دارد که به امنیت متقابل دو کشور پایبند باشند

معاون اول رییس جمهور همچنین برای جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات با تاکید براینکه ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است، به تشریح آخرین تحولات و اوضاع عراق پرداخت و گفت: ارزیابی های ما این است که نبرد مردم عراق با داعش از روند خوبی برخوردار است و بستر های لازم برای آزادی کامل موصل در حال فراهم شدن است.

برهم صالح افزود: البته آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است دوران پس از آزادی موصل است چرا که مهمترین وظیفه و ماموریت ما این است که به دنبال ریشه کن کردن تروریسم باشیم و اجازه اشغال مجدد توسط تروریست ها را ندهیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه به زودی شاهد آزادی رقه در سوریه نیز باشیم، گفت:‌ آنچه برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است این است که نباید اجازه دهیم تروریسم بتواند مجدداً در منطقه ریشه بدواند و دست به توطئه و خونریزی در منطقه بزند.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق همچنین با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می کند، خاطرنشان کرد: ما جمهوری اسلامی ایران را هم پیمان استراتژیک خود می دانیم.

وی نقش کردها را نیز در مبارزه با تروریسم پراهمیت خواند و افزود: پیشمرگه های کرد، نیروهای نظامی عراق و بسیج مردمی این کشور هم نقش بسیار پراهمیتی در نبرد علیه تروریسم داشته اند و در این میان حمایت های جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها بسیار حائز اهمیت بوده است و تهران در پیشبرد مقابله با تروریسم همواره پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به حضور گروه تروریستی داعش در عراق طی سال های گذشته و جنگ و خونریزی علیه مردم این کشور افزود: ما باید خون های ریخته شده و هزینه های صورت گرفته در مقابله با گروه تروریستی داعش را ارج بنهیم و در همین راستا باید تلاش کنیم تا مجدداً هیچ گروه تروریستی با هر نام و اسمی نتواند در منطقه ایجاد شود. جمهوری اسلامی ایران، کردها و شیعیان عراق از منافع مشترکی برخوردار هستند که باید برای حفظ این منافع همواره در کنار یکدیگر باشند.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق وضعیت جسمانی جلال طالبانی را وضعیتی باثبات دانست و با اشاره به اینکه طالبانی هم اکنون در حال سپری کردن مراحل درمانی است گفت: اگر امروز در عراق و اقلیم کردستان مشکلات متعددی وجود دارد به دلیل عدم حضور جلال طالبانی در عراق است.

وی افزود: جلال طالبانی درس هایی به ما داده است و اهمیت ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را برایمان تشریح کرده است و علاوه بر روابط همسایگی و برخورداری از دین و فرهنگ مشترک، عراق در همه مسائل و بحران ها ایران را حامی و پشتیبان خود دیده است.

برهم صالح همچنین با اشاره به سخن معاون اول رییس جمهور کشورمان مبنی بر ضرورت پایبندی متقابل ایران و عراق نسبت به امنیت دو کشور، تصریح کرد: عراق و ایران دارای امنیت مشترک هستند و ما نسبت به امنیت ایران متعهد هستیم.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق در ادامه با تاکید بر ضرورت گفتگو برای دستیابی به تفاهم خاطرنشان کرد: زور، سلاح و نیروی نظامی نمی تواند تامین کننده امنیت باشد و آنچه می تواند تفاهم را برقرار سازد، گفتگوهای سازنده است.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی در عراق قابل تداوم نیست و بحران های موجود نباید ادامه پیدا کند و آنچه در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار است این است که گفتگوها برای حل مشکلات باید در بغداد و نه در هیچ پایتخت دیگری انجام شود. تصمیم گیریها باید در چارچوب عناصر حکومت عراق انجام شود و جوهره و اساس گفت‌وگوها باید مبتنی بر مبارزه جدی با تروریسم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز