خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های تجلیل مرکز پژوهش‌ها از خبرنگاران؛

همگرایی برای ممانعت از فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران/ عکس یادگاری خواهر - برادری

یکی از خبرنگاران درمراسم تجلیل از خبرنگاران که به همت مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، با ارائه دو پیشنهاد به رییس این مرکز، نسبت به همگرایی و اتفاق‌نظر همه جناح‌های سیاسی کشور درمورد ممانعت از فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مراسم تجلیل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از خبرنگاران درحالی با سخنرانی کاظم جلالی برگزارشد که با یک حاشیه پررنگ‌تر از متن و چندین اتفاق حاشیه‌ای دیگر همراه بود.

براین اساس، هنگامی که پس از پایان سخنان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، نوبت به خبرنگاران حاضر در نشست رسید تا برخی از نکات مدنظر خود را بیان کنند، یکی از خبرنگاران پارلمانی با اشاره به بلاتکلیفی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، علی‌رغم وعده‌های مکرر دولت درخصوص بازگشایی این انجمن صنفی، به ارائه پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات خبرنگاران در این اوضاع نابسامان، پرداخت.

همگرایی جناح‌های سیاسی برای ممانعت از فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

خبرنگار روزنامه شرق در این مراسم با اشاره به بخشی از صحبت‌های رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص لزوم ایجاد تعامل برای حل مشکلات بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی، گفت: اگر درمورد برجام و پسابرجام و کنسرت و پساکنسرت و سایر مسائل در میان جناح‌های مختلف، همگرایی و وحدت‌نظر نداریم، درمورد این‌که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فعالیت خود را از سر گیرد، همگرایی و اتفاق‌نظر کامل داریم و همه جناح‌ها هرچه در توان داشتند، به‌کار بستند تا این انجمن هم تعطیل شود، هم باز نشود.

4

این خبرنگار گفت: ای‌کاش مرکز پژوهش‌ها، برخلاف قوانین دیگر که معمولاً جرم‌انگارانه و امنیتی نگاشته می‌شوند، پژوهشی در مورد نظام مطبوعاتی دیگر کشورهای جهان انجام دهد و مشخص شود که تخلف‌های مطبوعاتی و نحوه برخورد با این تخلف‌ها چگونه است که رسانه‌های خارجی سال‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و درصورتی که تخلفی مرتکب شوند، لزوماً تعطیل نمی‌شوند و در کنار این، پژوهشی دیگر با  درنظر گرفتن نگاه روزنامه‌نگاران، نه روزنامه‌دارها و مدیران‌مسئول، در مورد وضعیت کنونی مطبوعات کشور انجام شود. شاید سال آینده که اینجا جمع شدیم، بتوانیم بر پایه این پژوهش‌ها، به قانونی برای مدیریت مطبوعات برسیم.

2

جلالی در ادامه ضمن پذیرش این‌که انجام چنین پژوهش‌هایی می‌تواند راهگشای نوشتن قانونی مناسب برای مدیریت مطبوعات باشد، گفت: اقدام‌هایی در این رابطه در مرکز پژوهش‌ها انجام شده است ولی خواهش من این است که شما با ایجاد هماهنگی میان خود، از طریق معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌ها، پیگیر تشکیل کارگروهی مشترک برای انجام این پژوهش‌ها، باشید.

نتایج چهاردهه دموکراسی ایرانی

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تنها چهار دهه است که دموکراسی را تجربه می‌کنیم و باتوجه به این‌که پیش از پیروزی انقلاب، تجربه زیست در حکومت‌های توتالیتر و دیکتاتوری را نیز داریم، قطعاً استفاده از تجربه دیگر کشورها می‌تواند راهگشا باشد.

موانع دیدار جلالی و خبرنگاران: کهولت سن، دیسک کمر و میز ریاست

به گزارش ایلنا، پس از بیان این پیشنهاد، چند نفر دیگر از خبرنگاران نیز به بیان انتقادهایی از نحوه تعامل و ایجاد رابطه ازسوی کاظم جلالی با خبرنگاران و رسانه‌ها پرداختند که پاسخ رییس مرکز پژوهش‌ها به این انتقادها، صرفاً پذیرش توام با شوخی این انتقادها بود و جلالی بدین ترتیب، از طریق شوخی با مسائلی همچون کهولت سن، دیسک کمر و حتی حضور در جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس، عدم پاسخگویی خود به رسانه‌ها را توجیه کرد.

6

این درحالی است که دو نفر دیگر از خبرنگاران درباره عملکرد این نماینده مردم تهران در جریان انتخابات و پس از آن، در خصوص خروج از فراکسیون امید و تشکیل فراکسیون مستقل سوال‌هایی را مطرح کردند و درنهایت، جلالی وعده داد که به‌زودی در یک نشست خبری به تمامی شک و شبهه‌هایی که درخصوص عملکرد او در دو ماه نخست تشکیل مجلس دهم پاسخ می‌دهد.

حلقه وصل؛ بجای تقابل

جلالی در این رابطه گفت: کسی از جایی جدا نشده است و از ابتدای تشکیل لیست امید هم بحث در این مورد بود که کسانی از دوستان گرایش مستقل و اعتدالی دارند و می‌خواهند بجای افزایش چالش‌های کشور با برخورد جناحی، به‌دنبال حل مشکلات و مسائل اساسی و اصلی کشور باشند و بجای تقابل، حلقه وصل باشیم و کنارهم قرار گرفتن با هدف کارآمدی نظام، از ابتدای تشکیل لیست امید، هدف اصلی بود.

3

عضو لیست «امید» در انتخابات مجلس دهم با اشاره به تجربه موفق تشکل‌هایی با رویکرد مستقل و معتدل که با وجود کمیت اندک، تاثیرگذار بوده‌اند، اعلام کرد: فراکسیون مستقل قصد تقابل با هیچ گروه و جریانی ندارد و در مجلس نیز با مشی اعتدالی به‌دنبال ایجاد تعامل با دیگر جریان‌های داخلی مجلس است.

روشنگری جلالی درباره تلاش برای ایجاد تعامل با «امید»؛ بزودی در نشست خبری

او در پاسخ به سوالی مشابه نیز یادآور شد: در این مدت، افرادی که از نحوه تشکیل لیست امید هیچ اطلاعی نداشتند، در این مدت اظهارنظر کرده‌اند و واکنش من به این صحبت‌ها که بعضاً با اتهام‌هایی نیز همراه بود، سکوت بوده است اما بزودی در خصوص تمام این مسائل با ذکر جزئیات روشنگری خواهم کرد.

5

جلالی در پایان گفت: در جریان انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس، نشست‌های بسیاری برگزار کردیم و گام‌های تعاملی بسیاری برداشتیم که دوستان متاسفانه این اقدام‌ها را نادیده گرفتند و هنگامی که در آینده بسیار نزدیک، جزئیات اتفاق‌هایی که در این مدت افتاده را بیان کنم، مشخص می‌شود که چرا در فراکسیون امید شرکت نکردیم و در راستای تشکیل فراکسیون مستقل اقدام کردیم.

عکس یادگاری خواهر-برادری با جلالی

به گزارش ایلنا، مراسم تجلیل از خبرنگاران در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همچون مراسم‌های مشابه با عکس یادگاری پایان یافت و خوشبختانه این‌بار همچون مراسمی که چند روز پیش ازسوی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شده‌بود، این عکس یادگاری به‌صورت زنانه-مردانه گرفته نشد و به قول جلالی، همه درکنار هم، «خواهر-برادری» عکس گرفتند.

1

عکس‌: علی حدادی‌اصل

کد خبر : ۳۹۹۰۸۵