خبرگزاری کار ایران

کاردار اسبق ایران در لندن در گفت‌وگو با ایلنا:

بریتانیا برای حل بحران‌های خاورمیانه راهی جز همکاری با ایران ندارد

کاردار اسبق ایران در لندن تاکید کرد: نخست‌وزیر بریتانیا در شرایط کنونی می‌داند ایران در عرصه مناسبات بانکی و مالی با مشکلاتی روبه‌رو است و به همین خاطر در صحبت‌های خود از تلاش لندن برای تسهیل در این حوزه سخن می‌گوید و در این راستا باید امیدوار بود که گشایش‌های بیشتری صورت بگیرد.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به تماس تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا با رییس جمهور کشورمان گفت: لندن و تهران یک روابط بسیار قدیمی و دیرینه با یکدیگر دارند که این روابط از فراز و نشیب‌های بسیاری برخودار بوده است.

او در تشریح روابط ایران و بریتانیا اظهار داشت: در دوره‌ای بریتانیایی‌ها به کمک ایران آمدند تا پرتغالی‌ها را از خلیج فارس بیرون کنیم. از آن زمان روابط میان دو کشور با یکدیگر نزدیک بوده است به گونه‌ای که آنها از ایران به عنوان حدفاصل و دیواری میان روسیه و هند استفاده می‌کردند و یک نوع روابط یکجانبه با تهران برقرار کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در اواخر دوره قاجار، آنها رضاخان پهلوی را بر سرکار آوردند تا به نوعی او مهره دست‌نشانده آنها محسوب می‌شود ولی او در اوایل جنگ جهانی دوم از آنها عدول کرد و در کنار آلمان قرار گرفت که منجر به اشغال ایران توسط بریتانیا و روسیه شد و آنها پسر رضاخان را جایگزین وی کردند. در ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز آنها امریکایی‌ها را برای انجام کودتا بسیار تشویق کردند و به همراهی آنها دولت ملی مصدق را برکنار کردند که خاطره آن دخالت در ذهن ایرانیان باقی مانده است.

ساداتیان در تشریح روابط میان تهران و لندن در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روابط میان ایران و بریتانیا سه دهه گذشته بسیار پرشتاب و همراه با فراز و نشیب‌هایی بوده است. در مقاطعی روابط نسبتا خوبی میان تهران و لندن برقرار شد اما در دوره‌هایی هم دو کشور با یکدیگر قطع روابط داشتند که در آخرین بار، به بهانه حمله به سفارتخانه این کشور صورت گرفت.

او ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲، لندن به برقراری روابط با تهران متمایل شد و ما در این پیرو، مشاهده کردیم روابط میان ایران و بریتانیا برقرار شد که نهایتا در شهریور سال گذشته با حضور فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه این کشور در تهران، سفارتخانه‌های دو کشور به صورت رسمی بازگشایی شدند و هم‌اینک روابط در سطح کارداری برقرار است.

عضو پیشین نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به عملکرد بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای نقش منفی بازی نکرد و عملکرد خوبی داشت و سعی داشت مذاکرات به سرانجام برسد. امروز نیز با توجه به اقبال دنیا به ایران، بریتانیا علاقه‌مند است بازار سنتی خود را در ایران حفظ کرده و حتی آن را توسعه دهد.

ساداتیان با بیان اینکه ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا هم‌حزبی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا است، ابراز داشت: ترزا می در دولت کامرون، وزیر کشور بود و همسویی‌های بسیاری با کامرون داشت و بنابراین نباید انتظار تغییرات خاصی در نوع سیاست‌های بریتانیا در شرایط معمول داشت.

وی با اشاره به برجام بیان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک از ضمانت و حمایت شورای امنیت برخودار است چراکه این شورا قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که براساس آن، ۶ قطعنامه تحریمی ذیل فصل هفتم علیه ایران لغو شدند. براین اساس، همه کشورها از جمله امریکا و بریتانیا موظف به اجرای آن هستند.

کاردار اسبق کشورمان در لندن با اشاره به صحبت‌های «حسن روحانی» و «ترزا می» یادآور شد: نخست‌وزیر بریتانیا در شرایط کنونی می‌داند ایران در عرصه مناسبات بانکی و مالی با مشکلاتی روبه‌رو است و به همین خاطر در صحبت‌های خود از تلاش لندن برای تسهیل در این حوزه سخن می‌گوید و در این راستا باید امیدوار بود که گشایش‌های بیشتری صورت بگیرد.

ساداتیان با بیان اینکه بریتانیا متوجه رفتار معقولانه ایران در منطقه و نقش سازنده ایران در ایجاد ثبات و مبارزه با تروریسم است، عنوان کرد: لندن به دلیل مناسبات و وابستگی اقتصادی بسیاری که با ریاض دارد، در مناقشه میان ایران و عربستان سکوت کرده است، اما می‌داند برای حل بحران‌های خاورمیانه راهی جز همکاری با ایران ندارد.

کد خبر : ۳۹۹۳۱۷