خبرگزاری کار ایران

آخرین بررسی‌های پرونده ملوانان؛

ملوانان برای سرپوش بر تاخیر خود، وارد آیهای ایران شدند

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۵۳۴

به گزارش کمیته تحقیق ماجرای بازداشت ملوانان، این ملوان‌ها بعد از تأخیر به وجود آمده در سفرشان، بدون اطلاع رسانی به مافوق و برای میان‌ بر زدن، تغییر مسیر داده و وارد آب‌های ایران شده‌‌اند

به گزارش ایلنا به نقل از «نیوی تایمز»، فرماندهی واحد رزمی واکنش سریع نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد چهار افسر و دو سرباز ارتش دیگر آمریکا به اتهام قصور و کوتاهی در انجام وظیفه در جریان حادثه جزیره فارسی که به بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط نظامیان ایران منجر شد، محاکمه نظامی شده‌‌اند.

در گزارش کمیته تحقیق جزیره فارسی آمده است که از بین چهار ملوان، دو نفر به سرپیچی از دستور مافوق و قصور در انجام وظیفه متهم شدند.

طبق این گزارش، یکی از افسرها تبرئه شده و وضعیت افسر چهارم هنوز اعلام نشده است، دو سرباز نیروی دریایی هم نامه توبیخ دریافت کرده‌اند که به طور معمول نامه توبیخ به معنی انفصال از خدمت محسوب می‌شود.

کمیته تحقیق جزیره فارسی حاضر نشد نام هیچ‌یک از ملوان‌ هایی که محاکمه شدند را به دلایل حفظ حریم شخصی افراد افشا کند.

تحقیقات نیروی دریایی آمریکا در ماه ژوئن تکمیل شد و دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی ارتش آمریکا جهت‌یابی نامرغوب، کمبود هزینه و فقدان نظارت، را مسبب ایجاد مشکل و در نهایت منجر به بازداشت دو قایق گشت‌زنی نیروی دریایی آمریکا در آبهای قلمرو ایران خواند.

در گزارش کمیته تحقیق حادثه جزیره فارسی، عنوان شده است که این ملوان‌ها بعد از تأخیر به وجود آمده در سفرشان، بدون اطلاع رسانی به مافوق و برای میان‌ بر زدن، تغییر مسیر داده و وارد آب‌های ایران شده‌‌اند.

نیوی تایمز یادآور شد: در ماه ژانویه، نیروی دریایی، دو افسر پلیس را به دلیل «قصور در انجام وظیفه و سرپیچی از دستورها» و دو سرباز وظیفه را برای «سستی در انجام وظیفه» توبیخ کرد که هر چهار نفر نامه توبیخی دریافت کردند.

مهمترین یافته های این گزارش به شرح زیر است:

نیروهای آمریکایی به درستی برای مأموریت خود طرح‌ریزی نکرده‌اند و  عذرخواهی بعضی از آنها از ایران به دلیل ورود به آبهای این کشور، قوانین اسرای جنگی را نقض کرده‌است.

این تحقیقات نشان داد که ملوانان آمریکایی اطلاعات لازم را درباره مسیر خود از کویت به بحرین ارائه ندادند و در حالی که در مسیر اصلی آنها از ورود به آبهای منطقه‌ای ایران در حومه جزیره فارسی اجتناب می‌کرد، خدمه کشتی خیلی فوری از مسیر اصلی منحرف شدند تا تأخیر در شروع مأموریت خود را جبران کنند.

طبق این گزارش، علاوه بر عدم گزارش ملوانان آمریکایی زمانی که به طور غیرمنتظره خشکی را مشاهده کردند، آنها در خصوص نقص فنی‌شان نیز به گردانندگان عملیات در ساحل هیچ گزارشی ندادند.

مرکز عملیات‌های تاکتیکی، متهم به ردیابی غلط مسیر و واکنش ضعیف هنگامی که اتفاقات پشت سر هم در حال وقوع بود، شده است.

تحقیقات انجام گرفته رهبر قایق‌ها  (یک افسر جوان و یک سرباز خدمه ارشد ) همچنین افسر ساحلی در کویت را مقصر دانسته است.

پیش‌تر دو فرمانده واحد نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به دلیل این حادثه برکنار شده و چهار تن دیگر هم توبیخ شده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز