خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در ترکیه:

مردم ترکیه نشان دادند کودتا جایگاهی ندارد/ پروازهای ایران و ترکیه هیچگاه متوقف نشده است

ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با نمایندگان بخش خصوصی ترکیه، دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در این ملاقات جمعی از اعضای شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه (DEIK) ، واعضاء شورای اتاق های بازرگانی و بورس‌های کالایی ترکیه (TOBB)، رییس اتحادیه پیمانکاران ترکیه و  رییس شورای بازرگانان ایران وترکیه و وابسته اقتصادی و تجاری سفارت حضور داشتند.

در این ملاقات سفیر ایران با اشاره به حمایت دولت و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت ترکیه در رابطه با کودتای نافرجام ۱۵ جولای گفت:  ما از همان دقایق اولیه در کنار ملت ودولت ترکیه بوده و معتقدیم در مقابله با کودتاگران، دولت و مردم ترکیه با انتخاب صحیح وشجاعانه از دموکراسی حمایت کردند.

طاهریان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی دکتر حسن روحانی با آقای رجب طیب اردوغان که به منظور اعلام حمایت از دولت قانونی ترکیه انجام پذیرفت ، افزود: مردم ترکیه نشان دادند که کودتا و روش‌های زورمدارانه در منطقه ما جایگاهی ندارد.

سفیرایران افزود : جمهوری اسلامی ایران بدنبال توسعه همکار های اقتصادی تجاری میان دو کشور به ویژه از طریق بخش خصوصی است و در این ارتباط از تجربیات سازنده بخش خصوصی ترکیه در این زمینه استفاده خواهیم کرد. برای این منظور از بخش خصوصی ترکیه دعوت می نماییم که با استفاده از فرصت مغتنم فراهم شده روابط خود را با  شرکای ایرانی خود توسعه دهند.

طاهریان با اشاره به مسائل فنی امور گردشگری میان دو کشور گفت : شرکت های گردشگری و تورگردانان ایرانی وترک باید در امر گردشگری به تعهدومسئولیت های خوددر قبال وقوع مسائل غیر مترقبه و خصوصا حفظ سلامت،آسایش و بیمه گردشگران عمل نمایند.

وی با اشاره به برقراری پروازهای منظم برنامه‌ای میان دو کشور  افزود: پروازهای منظم میان ایران و ترکیه هیچگاه متوقف نشده است.

در این ملاقات حلیم مته معاون شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه با اشاره به این که شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه دارای ۱۲۶ شورای مشترک با کشورهای مختلف است با اعلام آمادگی برای اعزام هیئت های تجاری به ایران خواستار افزایش همکاری های تجاری واقتصادی میان دو کشور شد.

وی گفت : در جریان کودتای نافرجام ، مردم ترکیه برای دفاع از دمکراسی، در برابر تانک وجنگنده واسلحه ایستادگی نموده و پیروز شدند.

معاون شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه افزود : برای ما بسیار مهم است که آقای ظریف وزیر خارجه کشور برادر و همسایه ما اولین وزیر خارجه ای بود که با مقامات ترک تماس گرفت و حمایت ایران از ملت و دولت ترکیه در مقابله با کودتا گران را اعلام نمود . ما ازاین بابت از ایشان  تقدیر وتشکر می نماییم.

حلیم مته تاکید کرد که در آینده نزدیک هیاتی بلند پایه از بخش خصوصی ترکیه به ایران سفر خواهند کرد و امید است با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ملاقات نمایند.

معاون شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه همکاری بخش های خصوصی کشورهای همسایه را مهم دانسته، اظهار داشت که ما همسایگان به هم نیاز داریم.

کد خبر : ۳۹۹۸۷۲