خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

فقط برخی افراد داخلی ادعا می‌کنند برجام عزتمندانه نیست

وزیر امور خارجه با اشاره برجام تاکید کرد: میان ایران و گروه 1+5ٰ، توافقی انجام شد که به جز برخی از افراد داخلی در دنیا هیچ فردی ادعا نکرد که در این توافقنامه ایران غیرعزتمندانه رفتار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در همایش فصلی مدیران و معاونان استانی بنیاد شهید با اشاره به جایگاه والای خانواده شهدا سال ۹۵ گفت: ما خود را وامدار خانواده شهدا و ایثارگران می‌دانیم؛ چرا که آنان عامل قدرت در کشور هستند.

سیاست‌ ایران عدم مداخله در امور سایر کشورهاست

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های اصلی منطقه است، گفت: امنیت منطقه برای نظام ما بسیار مهم است و سیاست‌ ایران عدم مداخله در امور سایر کشورهاست.

حضور مردم پای صندوق‌های رای، ابطال سحر تحریم‌ها بود

ظریف در ادامه و با اشاره به تحریم‌هایی که دشمنان برای کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: همانطور که رهبری نیز در گذشته اشاره کردند، حضور مردم پای صندوق‌های رای، ابطال سحر تحریم‌ها بود و مهم نبود که مردم به چه کسی رای دادند بلکه مهم حضور مردم بود.

وی با بیان اینکه آمریکا همواره در پی ایجاد تحریم علیه ایران بود، گفت: آنها یک بار در آغاز پرونده هسته‌ای در سال ۸۳ با انعقاد قطعنامه‌هایی در پی ایجاد تحریم بودند و به طور کلی سه بار با خیال اینکه ایجاد تحریم، آغاز پایان برای جمهوری اسلامی است، در پی تحریم‌های جدید بودند.

آمریکا در پی کمرنگ کردن و فراموشی عزت ایران بود

ظریف با بیان اینکه پس از سی و چند سال تلاش، آمریکا فکر می‌کرد به خواسته‌های خود رسیده است، گفت: حدود شش قطعنامه علیه ایران منعقد شد و آنها در پی فراموش کردن عزت ایران در قالب این قطعنامه‌ها بودند.

وی افزود: از قطعنامه ۱۶۹۶ تا ۱۹۲۹ که از بدترین قطعنامه‌ها بود، آمریکا در پی کمرنگ کردن و فراموشی عزت ایران بود که خوشبختانه به آن نرسید. به لطف خداوند حتی یک دقیقه از این قطعنامه‌ها علیه ایران اجرا نشد و خوشبختانه شاهد این هستیم که عزت ایران حفظ شده است.

به‌جز برخی افراد داخلی کسی ادعا نکرد برجام غیرعزتمندانه است

وزیر امور خارجه با اشاره به توافق انجام شده میان دو طرف گفت: در این شرایط توافقی انجام شد که به جز برخی از افراد داخلی در دنیا هیچ فردی ادعا نکرد که در این توافقنامه ایران غیرعزتمندانه رفتار کرده است.

ظریف تاکید کرد: در این مدت من ندیدم نویسنده یا تحلیل‌گری بنویسد که در این توافق اخیر ایران متضرر شده است.

وی با بیان اینکه اهداف این توافقنامه متعدد بود، گفت: این توافق حاصل سرعقل آمدن کسی نیست و این توافق را با وجود خواسته طرف مقابل انجام دادیم.

منطقه امروز با تحول راهبردی مواجه است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه منطقه امروز با تحول راهبردی مواجه است، گفت: با توجه به شرایط و وضعیت کنونی، باید بگوییم که شرایط ما در منطقه حساس است و بدخواهان ما از سه حوزه داخلی، بین المللی و منطقه‌ای احساس خطر راهبردی می کنند.

ظریف به هزینه کرد دشمنان در این عرصه اشاره و تصریح کرد: دشمنان نظام بیکار نخواهند نشست و برنامه‌ریزی و هزینه‌هایی را انجام می دهند به طوری که هزینه‌هایی که دولت عربستان پارسال برای دیپلماسی عمومی برای آمریکا صرف کرد، رقمی است که به مراتب از هزینه‌کرد ما بسیار زیاد است و ما پس از انقلاب تاکنون چنین هزینه‌ای را به این منظور نداشتیم.

رقابت‌های داخلی نباید باعث فراموشی اهداف بدخواهان شود

وزیر امور خارجه افزود: رقابت‌های داخلی نباید باعث شود که فراموش کنیم در چه ظرف زمانی حرکت می‌کنیم و بدخواهان ما در پی چه اهدافی هستند تا ناکامی تاریخی خود را جبران کنند در این زمینه، تاکید رهبری مبنی بر اینکه نباید فراموش شود کسی به شما لطف نکرده است از یاد ببریم.

ظریف گفت: قرار گرفتن در وضعیت و امنیت امروز به این علت است که به جز توان مردم به نیروی دیگری اتکا نکردیم البته باید به نوبه خودمان بیشتر هوشیار باشیم.

کد خبر : ۴۰۰۱۲۰