خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

تأمین مسکن نیازمندان، هدف اولیه انقلاب بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولت به زیربناها بپردازد، مردم در قالب بخش خصوصی برای رونق اقتصادی وارد می‌شوند و بجای دریافت یارانه که به نوعی کرامت انسان را مخدوش می‌نماید، براساس دسترنج خویش زندگی می‌کنند که در آن صورت هرکس کار بیشتری بکند، درآمد بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار مدیران، مسئولین و کارشناسان سازمان بیمه سلامت ایران، با تبریک میلاد ثامن‌الحجج(ع)، وجود مبارک زیارتگاه آن امام همام در مشهدالرضا را لطف جاودان خداوندی به مردم ایران دانست و گفت: بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بارانداز روحی مردم ایران و شیعیان عالم است و باید از این امتیاز خداوندی در جهت گسترش مهر و مودّت دینی و ملی استفاده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار که به مناسبت سالروز تأسیس بیمه سلامت ایران(۲۲ مرداد) برگزار شد، با اشاره به روایت مشهور «نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان»، سلامتی و امنیت را دو نعمت مهم خداوندی توصیف کرد و با بیان گوشه‌هایی از جنایاتی که این روزها تروریست‌ها علیه مردم عراق، سوریه، یمن، افغانستان، لیبی، بحرین، پاکستان و دیگر کشورهای مسلمان انجام می‌دهند، گفت: در این شرایط امنیت ایران، مثال‌زدنی و تلاش برای حفظ آن را از ضرورت‌های اجتماعی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ارائه تحلیلی، از سیر تدریجی مسایل بهداشتی و درمانی در زندگی انسان‌ها، گفت: در دوران معاصر، بعضی از تهدید‌کنندگان سلامتی مردم، مثل ریزگردها، هم حاصل جنگ‌های بشر در سال‌های گذشته است و هم یک بلیّه‌ بی‌مرز است که درمان و پیشگیری آن نیاز به عزمی جهانی دارد.

وی با بیان این جمله که «بعضی از انسان‌ها، طبیعت محیط زیست را به هم می‌زنند»، به بیماری‌های نوظهور حاصل از تغییر اقلیم پرداخت و گفت: روزگاری بشریت از مالاریا می‌ترسید و پس از مهار آن، مسایل مربوط به ابولا و اخیراً زیکا مطرح شده که تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌هاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش بعدی سخنان خویش به بیمه و ضرورت‌های گسترش آن در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و گفت: دنیا از بیمه به عنوان یک صنعت، به شکل گسترده استفاده می‌نماید، اما آنچه که در ایران باید به آن توجه شود، علاوه بر مسایل اقتصادی، مسایل انسانی و اسلامی است که دستگیری از نیازمندان تأکید دین مبین اسلام است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان مصرّحات قانون اساسی در جهت گسترش رفاه اجتماعی، به بیان ابعاد مختلف بیمه و تأمین اجتماعی در امور مسکن، تحصیل، شغل و سرانجام بهداشت و درمان پرداخت و گفت: برخی از کشورهای پیشرفته تجربیات موفقی در این زمینه دارند که می‌توان با اصلاحاتی از همان شیوه‌ها برای گسترش بیمه و ابعاد مختلف آن استفاده کرد.

وی به طر‌ح‌های مختلف مربوط به تأمین مسکن برای نیازمندان در جمهوری اسلامی اشاره کرد و با یادآوری ضرورت تأمین مسکن افراد کم‌درآمد، گفت: اگر طرح‌هایی جامع براساس نیازسنجی‌های واقعی و به دور از اقدامات شعاری و اجرای عقلانی دنبال می‌شد، یکی از اهداف انقلاب اسلامی در آغاز برآورده می‌شد که تأمین مسکن برای نیازمندان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اهداف انقلاب اسلامی در خصوص تأمین شغل، برای همگان، به خصوص جوانان، به موانع سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دو سال اول پس از پیروزی انقلاب و سپس هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: پس از پایان جنگ، یکی از اهداف بزرگ انقلاب، تأمین شغل برای مردم در قالب برنامه‌ی جامع ۵ ساله اول بود که در دولت سازندگی گام‌های مؤثری برداشته شد به گونه‌ای که نرخ بیکاری از ۱۵ درصد به ۹ درصد رسید که اگر همان روند ادامه داشت، امروز مشکلی به عنوان بیکاری در کشور نداشتیم.

وی با تأکید بر این جمله که «توسعه نیروی انسانی با آموزش است»، به نتایج مثبت تحصیل رایگان اشاره کرد و گفت: ملت بی‌سواد در همه مراحل تاریخ عقب‌افتاده خواهد بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: در دوران سازندگی به تحصیل همگانی توجه ویژه‌ای شد، به گونه‌ای که در مناطق دور افتاده، محروم و روستایی، مدارس شبانه‌روزی تأسیس کردیم تا حتی دو سه دانش‌آموز یک روستا هم با سرویس‌های رفت‌وآمد و بیتوته شبانه در خوابگاه‌ها  درس بخوانند.

وی با اشاره به لایحه فقرزدایی در دولت سازندگی، گفت: طرحی با تأمین منابع مالی تهیه و برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود که اگر تصویب و اجرا می‌شد، دیگر هیچ‌کس در ایران به خاطر ضرورت‌های اولیه زندگی خود و فرزندان، دچار مشکل نمی‌شد که البته این طرح به دلایلی اجرا نشد و بعدها از مجلس پس گرفته شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «همان طرح با اصلاحاتی براساس شرایط زمانی قابل اجراست»، گفت: برخورداری از تأمین اجتماعی جامع، حق ایرانیان است، مخصوصاً که تمام منابع و معادن غنی در سرزمین ایران وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «بیمه بیکاری» را راهکاری برای جلوگیری از عواقب منفی این معضل دانست و با تشریح قوانین مربوط به بیکاری و اشتغال، در کشورهای پیشرفته، گفت: اگر دولت به زیربناها بپردازد، مردم در قالب بخش خصوصی برای رونق اقتصادی وارد می‌شوند و بجای دریافت یارانه که به نوعی کرامت انسان را مخدوش می‌نماید، براساس دسترنج خویش زندگی می‌کنند که در آن صورت هرکس کار بیشتری بکند، درآمد بیشتری خواهد داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به شرایط فعلی ایران، مخصوصاً پس از تحریم پرداخت و گفت: راه درست استفاده از منابع غنی و سرمایه‌های ملی، بکارگیری نیروی انسانی کارآمد است که الحمدلله ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به خاطر گسترش فضاهای دانشگاهی و علمی در این زمینه بسیار غنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری مباحث مربوط به سیاست‌های کلی بیمه سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: سیاست‌های نسبتاً جامعی تدوین، تصویب و توسط مقام معظم رهبری تأیید و ابلاغ شد که اگر در مراحل مختلف اجرا، گرفتار انحرافات و سوء برداشت‌ها نشود، می‌توان امیدوار بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی معایب و محاسن سیاست‌های کلی سلامت در مرحله اجرا را وظیفه کمیسیون نظارت مجمع و همچنین همکاری مناسب  مدیران، مسئولان و کارشناسان سازمان بیمه سلامت در مراحل مختلف دانست و گفت: این سیاست‌ها در هر مرحله‌ای که نیاز به تفسیر دارد، باید براساس نیازها تفسیر شود و اگر نیاز به اصلاح هم داشته باشد، بگویید و بنویسد تا از طریق قانونی که روندی مشخص دارد، پیگیری شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «رهبری مطالبه‌گر اجرای سیاست‌های کلی در همه زمینه‌ها، مخصوصاً برای اقتصاد مقاومتی و بیمه سلامت هستند»، گفت: اهمیت بیمه سلامت علاوه بر آسودگی خیال و امنیت روانی جامعه، رضایت بیماران و خانواده‌های آنان است، تا هنگام بیماری، فکری به جز درمان بیمار خویش نداشته باشند.

در آغاز این دیدار، محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با یادآوری طرح جامع بیمه در دولت سازندگی، خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: جامعه ایرانی جناب‌عالی را یکی از نمادهای رفاه اجتماعی نظامند می‌داند، چون رویکرد رفاه اجتماعی از آموزه‌های جناب‌عالی در خطبه‌های نماز جمعه بود.

همچنین علی حسن‌زاده، رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران، به بیان نظرات، برنامه‌ها و دستاوردهای این سازمان در دوره‌ی نوین آن و همچنین برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای گسترش کمی و کیفی بیمه در کشور پرداخت.

کد خبر : ۴۰۰۶۷۱