خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اختلاف جزیی ایران و روسیه درباره سوریه/ حلب؛ محور رایزنی نماینده پوتین در تهران

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: نگاه ایران و روسیه درباره سوریه حدود 90 تا 95 درصد با یکدیگر منطبق است و فقط 5 تا 10 درصد تهران و مسکو با یکدیگر اختلافاتی دارند.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه گفت: تهران و مسکو درباره سوریه همکاری‌های گسترده‌ای دارند و این همکاری هم در سطح سیاسی و هم در سطح نظامی است. سفر میخاییل باگدانف به تهران نیز به منظور رایزنی درباره تحولات سوریه و افزایش هماهنگی‌ها است.

حلب؛ موضوع رایزنی باگدانف در تهران

وی با یادآوری وضعیت میدانی سوریه اظهار داشت: هم‌اینک آنچه در سوریه بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته، وضعیت حلب است. به عبارت دیگر، دولت سوریه و هم‌پیمانان او به دنبال یکسره‌سازی حلب و موفقیت محاصره به منظور شکست تروریست‌ها است ولی طرف مقابل، تمامی تلاش خود را به منظور شکست محاصره انجام می‌دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حضور هوایی روس‌ها و پایداری ارتش سوریه تا به امروز مانع از شکست محاصره شده است. بی‌تردید وضعیت حلب و نحوه همکاری‌ها در این باره یکی از موضوعات اصلی رایزنی در سفر باگدانف به تهران است.

تهران و مسکو ۹۵ درصد درباره سوریه هم‌نظرند

رویوران در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای روسیه و آمریکا درباره سوریه و احتمال معامله روس‌ها هم تصریح کرد: نگاه ایران و روسیه درباره سوریه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد با یکدیگر منطبق است و فقط ۵ تا ۱۰ درصد تهران و مسکو با یکدیگر اختلافاتی دارند. حال اینکه این اختلافات می‌تواند منجر به معامله روس‌ها با آمریکایی‌ها درباره سوریه شود من فکر می‌کنم این کار توسط روسیه بعید است.

او با تشریح اهمیت سوریه برای روسیه خاطرنشان کرد: هم‌اینک روس‌ها در سوریه دو پایگاه مهم لاذقیه و طرطوس را دارند که پایگاه‌های استراتژیک روس‌ها در مدیترانه است و بعید است که آنها بخواهند چنین پایگاه‌هایی را از دست بدهند. البته ممکن است در رایزنی‌های مسکو و واشنگتن بده بستان‌هایی صورت بگیرد ولی باید دانست که روس‌ها مالک تمام میدان سوریه نیستند و فقط بخشی از سرزمین سوریه را پوشش می‌دهند.

اصرار ایران درباره بشار اسد بیش از روس‌هاست

این استاد دانشگاه درباره اختلافات تهران و مسکو درباره سوریه هم ابراز داشت: ایران معتقد است که راه حل سوریه، راهکار سیاسی منتج از یک مذاکرات سیاسی میان دولت سوریه و جریان معارضه است. منظور از دولت سوریه، شخص بشار اسد است. اصرار ایران درباره بشار اسد به عنوان سمبل وحدت و مقاومت در سوریه بیش از تاکید روس‌ها در این باره است.

رویوران افزود: البته این اختلاف میان ایران و روسیه، جوهری نیست و می‌توان آن را یک تفاوت نگرش دانست.

تغییر سیاست‌های ترکیه درباره سوریه محدود خواهد بود

او درباره همکاری سه جانبه ایران و روسیه و ترکیه درباره سوریه هم بیان کرد: ایران و روسیه از قبل با یکدیگر همکاری داشته‌اند و آنچه نسبت به قبل متفاوت است، وضعیت ترکیه است که به دلیل کودتا در این کشور و تلاش اردوغان برای ایجاد تغییر است ولی سطح و اندازه همکاری‌ها بستگی به اردوغان دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترکیه درباره سوریه تعدیل‌هایی محدود خواهد داشت، عنوان کرد: حزب عدالت و توسعه یک حزب اخوانی است. اکثریت مخالفان دولت سوریه نیز گرایش‌هایی اخوانی دارند و کم و بیش با همدیگر در ارتباط هستند و به همین خاطر، به نظر نمی‌رسد که حزب عدالت و توسعه مواضعش را تغییر بسیاری دهد.

رویوران اضافه کرد: با این حال، به نظر می‌رسد که دولت ترکیه در برخی مسائل تغییراتی در سیاست‌هایش اعمال کند که این می‌تواند موجب همکاری و راه حل‌هایی جدید شود.

او درباره این تغییرات یادآور شد: نقش ترکیه در سوریه آن است که از خاک این کشور تروریست‌ها به سوریه به راحتی رفت و آمد دارند و سلاح به گروه‌های مسلح رسانده می‌شود. سخت‌گیری بیشتر ترکیه در این باره می‌تواند موجب ایجاد محدودیت برای گروه‌های تروریستی شده و زمینه برای موفقیت فراهم شود.

کد خبر : ۴۰۰۸۵۲