خبرگزاری کار ایران

توهین یک مجله آمریکایی به ناوگان هوایی ایران:

ایران قادر به استفاده از هواپیماهای خریداری شده نیست

این گزارش ضمن بیان نظرات موافقان و مخالفان توافق ایران با شرکت‌های هواپیمایی مدعی شد: مشخص نیست چرا ایران به این ۲۰۰ هواپیما نیاز دارد در حالی که ۴۰ هواپیما برای بازارش کافی است.

به گزارش ایلنا به نقل از مجله کامنتری، بعد از لابی‌های موفق توماس پیکرینگ(دیپلمات بازنشسته آمریکایی که در جریان توافق هسته‌ای و توافق ایران با بویینگ نقش لابی‌گر را بازی کرده اما در جلسه استماع مقابل کنگره آن را افشا نکرده است) ، جان کری و تیمش که به بندهای برجام در خصوص اعطای مجوز به ایران برای خرید هواپیماهای مسافربری از ایالات متحده علاقه‌مند هستند، بسیاری در وصف توافق ایران‌ایر برای خرید ۱۰۰ هواپیمای بویینگ به ارزش ۲۵ میلیارد دلار مطالبی را مطرح کردند.

موافقان توافق هسته‌ای می‌گویند ایران نیاز به احیای صنعت هواپیمایی کهنه‌اش دارد. مخالفان معتقدند ایران احتمالا درصدد استفاده از هواپیماهای جدید برای ارسال کمک‌های نظامی به هم‌پیمانانش در منطقه است.

این مجله مدعی شده گفته‌های مقامات ایرانی مبنی بر نگرانی برای ناوگان مسافربری این کشور آشکارا نادرست است.

این مجله در توضیح ادعای خود افزود: دلیل آن این است که با توجه به تقاضای ایران برای خرید ۱۰۰ ایرباس در کنار ۱۰۰ بویینگ در مجموع ۲۰۰ هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر خواهد داشت. این در حالی است که در حال حاضر تنها ۴۳ هواپیما در خطوط هوایی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این تعداد بیش از یک سوم آن هواپیماهای نسبتا کوچک با ۱۰۰ سرنشین است.

این گزارش با بیان اینکه اگر بویینگ و ایرباس هر دو موفق به اجرای توافق‌شان با ایران شوند ناوگان هوایی ایران بزرگتر از ژاپن ایرلاین، قطر ایرلاین و سنگاپور ایرلاین خواهد شد، مدعی شد: ایران ایر و هیچ‌کدام از ایرلاین‌های ایران قادر نیستند حتی از بخشی از این هواپیماها برای پروازهای داخلی استفاده کنند و آن را پر کنند. برای پروازهای خارجی نیز حتی اگر برخی مسئولان ایرانی جاذبه‌های ایران را در حد مکه نیز در نظر بگیرند باز باید گفت در حقیقت توریست‌ها حاضر نیستند تا زمانی که ایران امنیت لازم را برای آنها تامین نکرده به این کشور سفر کنند.

این گزارش در پایان ضمن تکرار ادعای خود در خصوص ناتوانی ناوگان هوایی ایران در استفاده از این هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان ادامه داد: حال سوال اینجاست که ایران چرا به این ۲۰۰ هواپیما نیاز دارد در حالی که ۴۰ هواپیما برای بازارش کافی است؟ 

 

کد خبر : ۴۰۰۹۵۰