خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مصباح یزدی:

مقام معظم رهبری، نسخه بدل امام و موید به تاییدات الهی هستند

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از استادان برجسته حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، نسخه بدل امام(ره) و موید به تاییدات الهی هستند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با جمعی از مدیران ستادی ناجا، با اشاره به نعمت‌های فراوان خداوند متعال، گفت: نعمت‌های خداوند بر انسان‌ها به قدری است که حتی انسان نمی‌تواند آنها را بشمارد؛ اما باید توجه داشت که خداوند متعال در قرآن کریم با تأکید زیادی یک قاعده را بیان کرده است؛ شکر نعمت های الهی سبب بهره مندی بیشتر از نعمات الهی می شود، و کفران نعمت، عذاب الهی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کمتر نعمتی را می توان پیدا کرد که به اندازه پیروزی نظام اسلامی و برقراری نظام اسلامی ارزش داشته باشد. در واقع پس از وجود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، نعمتی به عظمت نعمت انقلاب اسلامی وجود ندارد، اما متأسفانه ما آن گونه که باید قدر نعمت را نمی‌دانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به برخی نشانه‌های نشناختن نعمت انقلاب اسلامی گفت: یکی از مواردی که نشان می دهد، هنوز قدر این نعمت عظیم را ندانسته‌ایم، نگاه یک جانبه به نیمه خالی لیوان است؛ انتقاد از عملکرد نامناسب مسئولان و کمبودها اشکال ندارد، اما ابتدا باید به برکت های انقلاب اسلامی توجه کرد و قدر آن را دانست، و سپس عیب ها را نیز برای برطرف شدن بازگو کرد و مورد توجه قرار داد؛ نه این که تنها به دنبال عیب جویی و بیان مشکلات بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که دین اختصاص به برخی افراد ندارد، بلکه برای همه است، ادامه داد: طبیعی است که هیچ کس نمی‌تواند در همه رشته های علوم دینی، در حد اعلی، تخصص پیدا کند؛ لذا یک حداقلی برای شناخت دین وجود دارد که همه باید آن را یاد بگیرند و البته هر کس به دنبال پیشرفت بیشتر است باید فهم بیشتری نیز پیدا کند؛ هر انسانی باید سعی کند تا هر روز بر شناخت خود از دین بیفزاید؛ از احکام فردی و سبک زندگی اسلامی گرفته تا احکام اجتماعی مانند شرکت در انتخابات و ملاک های انتخاب اصلح. 

وی با اشاره به نعمت عظیم انقلاب اسلامی افزود: خداوند متعال افرادی را به عنوان نعمت به ما داده است که تاریخ نشان داده در طول عمرشان، کمتر اشتباه کرده‌اند. نمونه آن، امام خمینی(ره) بود که وقتی حکومت نظامی اعلام شده بود و سیاسیون و حتی علما مخالف آمدن مردم به خیابان ها بودند، فرمودند که مردم به خیابان‌ها بریزند و دیدیم که نظر ایشان درست بوده است.

وی ضمن تجلیل از درایت و مدیریت رهبر معظم انقلاب، این سؤال را مطرح کرد که به راستی، در طول سال‌های رهبری و زعامت ایشان، چند نمونه را می توان با دلیل و منطق اثبات کرد که ایشان اشتباه کرده باشد؟ و ادامه داد: بحمدالله بعد از امام(ره)، خداوند نسخه بدل ایشان را بر جای ایشان نشاند و قطعا این امر از تأییدات الهی است؛ لذا علاوه بر وظیفه شرعی برای تبعیت از ولایت فقیه، تجربه هم نشان داده که نظرات ایشان، راهگشا و صحیح است و عمل به دستورات ایشان نویدبخش پیروزی و سعادت امت اسلامی است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که باید یک برنامه مطالعاتی ولو ۱۰ دقیقه در روز برای افزایش شناختمان نسبت به دین داشته باشیم، ادامه داد: در مسائل پیچیده تر که امر دشوارتر است و باید تصمیم جزیی تری اتخاذ شود نیز باید با کسانی که بهتر از ما می دانند و بصیرت بیشتری دارند، مشورت و بحث کنیم تا شناخت خود را بیشتر کنیم.

وی با نابه جا دانستن این توقع که هیچ اختلاف نظری بین افراد وجود نداشته باشد، ادامه داد: اختلافات دو دسته هستند؛ یکی اختلافاتی که ناشی از اشتباهاتی است که هر کسی ممکن است مرتکب شود، لذا اگر با چنین افرادی اختلاف نظر داشتیم، نباید آنها را متهم کنیم، بلکه باید سعی کنیم اشتباهات یکدیگر را با بحث، مشاوره و مذاکره تذکر دهیم، و از نظرات یکدیگر استفاده کنیم تا اختلافات کمتر شود.

وی با اشاره به این که باید اصل انقلاب، قانون اساسی و ولایت فقیه را چارچوب و معیار داوری قرار دهیم ادامه داد: نسبت به دیگران نیز تا خیانتشان ثابت نشده، نباید آنها را متهم کنیم؛ این که کسی را تنها به خاطر یک اشتباه، خائن بنامیم، امری ضرر بار است و فرد را به مقابله و جبهه گیری وا می دارد؛ در وهله اول باید از خدمات چنین افرادی قدردانی شود و اگر هم عیبی هست مؤدبانه، به قصد اصلاح و آن هم از راه صحیح و معقول که ایجاد دشمنی نکند، به وی تذکر داده شود. 

آیت الله مصباح ادامه داد: دسته دوم اختلافاتی است که از روی غرض و دشمنی و برای خیانت است، مانند منافقین که خیانتشان ثابت شده است، که درمورد این گروه باید سختگیر بود، زیرا ترور هزاران نفر از مردم بی گناه و افتادن در دامن صدام و آمریکا و بعد هم عربستان سعودی، ثابت کرده که آن ها خائن هستند. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم توسل به اولیای خدا به ویژه حضرت صاحب الامر (عج) گفت: حتی امام(ره) با آن عظمت و علم و فراست خدادادی اش، تمام اعتمادش به خدا بود و اهل توسل به اهل بیت(ع) بود، تا از الهامات و عنایات آنها بهره مند شود. 

دیدار جمعی از مدیران ستادی ناجا با آیت الله مصباح یزدی بیست و هشتم تیرماه سال جاری در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد که امروز منتشر شده است.

کد خبر : ۴۰۱۰۹۶