خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

وضعیت فروش نفت به شرایط قبل از تحریم برگشته است

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: در حوزه‌های مختلف برجام اجرای موفقی داشتیم اما در حوزه آمریکا ضعف‌هایی وجود دارد که با فشار ما و شرکای اروپایی انتظار داریم تعهدات آنها صرفا بر روی کاغد نماند و در حوزه عمل بیشتر کار کنند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف با اشاره به حضورش در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخ به سوال برخی نمایندگان گفت: هشت سوال از سوی نمایندگان مطرح شد، فرصتی بود که هم پاسخ به سوالات داده و هم  توضیحاتی فراتر از سوالات گفته شود، امیدواریم فضای مثبتی که بین وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی هست ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: طرح سوال از سوی نمایندگان یکی از حقوق‌شان است و فارغ از اینکه از  برخی پاسخ‌ها قانع شدند و از برخی دیگر نه، فرصتی خواهد بود که در صحن علنی مجدد دیگاه خود را اعلام کنیم، از نظر بنده همه سوالات سازنده بود و امیدواریم ادامه داشته باشد.

موضوع سوالات مطرح شده

وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه از همه مباحث سوال طرح شد، گفت: در خصوص وضعیت آب در استان شرقی کشور، اجرای برجام،  اقداماتی که توسط کشورهای همجوار صورت گرفته، پیگیری شهدای منا، اقدامات منافقین در فرانسه، دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و غیره سوال پرسیده شد.

ارائه  پاسخ مکتوب به برخی سوالات

ظریف اظهار داشت: برای پاسخ به برخی سوالات باید گزارشی مکتوب ارائه کنیم و در برخی موارد که نمایندگان قانع نشدند منتظریم که به صحن علنی برویم اما نمایندگان اکثر پاسخ‌ها را قانع کننده دانستند.

وی در ادامه به روند اجرای برجام و رضایت وزارت امور خارجه اشاره کرد و اظهار داشت: روند اجرای برجام در خیلی از حوزه‌ها موفقیت‌آمیز بوده چرا که حاصل مقاومت مردم ایران بود، ما در حوزه محدودیت هسته‌ای که علیه ایران اعمال شده بود و ابعاد به اصطلاح نظامی فعالیت هسته‌ای ارزیابی مثبتی از برجام داریم.

آمریکا را برای اجرای تعهداتش تحت فشار قرار می‌دهیم

وزیر امورخارجه با تاکید کرد: در بحث رفع تحریم صادرات نفت نیز باید بگویم که وضعیت فروش نفت به واسته زحمت کارکنان صنعت نفت به شرایط قبل از تحریم  برگشته است. همچنین امکان بازگرداندن پول های کشور فراهم شده است. اما در حوزه اجرای برجام از سوی آمریکا ضعف‌هایی داریم که با فشار از سوی ما و شرکای اروپایی انتظار داریم آمریکا فعال‌تر شود و تعهدات‌شان صرفا بر روی کاغذ نماند  و در حوزه عمل بیشتر کار کنند.

 

کد خبر : ۴۰۱۴۴۸