خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی:

اجرای برجام، شر مهمی را از ملت ایران دور کرد/ اقتصاد ما وابسته، ناکارآمد و ناتوان است

وزیرکشور تاکید کرد که اجرای برجام، شر مهمی را از ملت ایران دور کرد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در کارگروه استانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اردبیل اظهار کرد: رئیس جمهوری تلاش خود را روی اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده و با اجرای برجام، شر مهمی از ملت ایران دور شده و صدور نفت، به دست آمدن پول، رفع تهدیدها، آمدن سرمایه‌گذاران خارجی و خروج ایران از انزوا از ثمره های برجام است.

وی ادامه داد: می‌دانیم آمریکا سرعقل نیست و هرگز با ما از در دوستی در نیامده و براساس دلیل‌ها باید اقتصاد مقاومتی را برای تحکیم پایه‌ها و بدنه اقتصاد کشور اجرا کنیم. در اجرای اقتصاد مقاومتی، سه استان به عنوان آزمونه انتخاب شده و برداشته شدن موانع کار در آن استان‌ها را به دیگر استان‌ها تعمیم می‌دهیم.

رحمانی‌فضلی افزود: 166 مشکل از استان‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی جمع آوری شده و در نشست‌ها و کارگروه‌های مشترک با بانک‌ها برای حل آنها تلاش می‌شود و همچنین در دو مرحله جداگانه 52 و حدود 70 اختیار جدید از رئیس جمهوری برای استان ها اخذ شده است. در این راستا هر استان باید یک وزیر معین داشته باشد و روند آن در حال ابلاغ است و باید از این ظرفیت و فرصت برای تحقق اقتصادمقاومتی و تحکیم اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وزیر کشور گفت: با روش‌های فعلی تامین منابع‌مالی نمی‌شود کشور را اداره کرد و به آینده نفت به عنوان منبع قابل اتکا مطمئن نیستیم و به عنوان برادری امین می‌خواهم در استان‌های کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی رقابتی خیر و دارای ثواب ایجاد شود و همه دنبال جذب سرمایه و بازار تقاضا باشند.

رحمانی‌فضلی افزود: امنیت کاملی در کشور حکمفرماست و انتخابات را با موفقیت و سلامت پشت سر گذاشته‌ایم و الویت اصلی ما اقتصاد مقاومتی است و حرکت برای تحقق آن در استان اردبیل نیز شروع شده و باید با ورود مردم به حرکت ایجاد شده شتاب لازم داده شود. اقتصاد مقاومتی اولین مساله در کشور است و برای اجرا و تحقق آن باید به آن اعتقاد و باور داشته باشیم و لازمه حصول اعتقاد به آن، مشخص شدن ضرورت کار و تلاش در آن حوزه برای مدیران است.

وی بیان کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی ضرورت آور است اما تحقق آن از نظر علمی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی نیز ضرورت کار را نشان می‌دهد. از نظر علمی باید در اقتصاد کشور به یک مدل تابع باشیم و مقوله اقتصاد مقاومتی میان اهالی علم و دانش همواره مورد تایید بوده و همگان بر این مساله به عنوان راه نجات کشور مبتنی بر یافته‌های علمی اتفاق نظر دارند.

او گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز برای دستیابی به قدرت اقتصادی، مسیر تقویت توان داخلی و تولید ملی خود را طی کرده‌اند و برای تحقق اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی نیز باید بر توانمندی‌های داخلی توجه لازم اعمال بشود. از نظر تجربی نیز کشور با گذر از پنج برنامه توسعه در حال ورود به برنامه ششم است و از حیث امنیتی نیز کشوری در معرض تهدید هستیم و رخدادهایی که در کشورهای اطراف روی می دهد نیز گرانیگاه اصلی منطقه، یعنی ایران را نشانه رفته است.

رحمانی‌فضلی همچنین اظهار کرد: همواره باید آمادگی خود را حفظ کنیم و هرگونه ضعف در کشور می‌تواند هزینه‌های سنگینی درپی داشته باشد. توانمندی اقتصادی می‌تواند به عنوان یکی از پایه‌های اساسی در حفظ امنیت کشور موثر باشد. اقتصاد ما وابسته، ناکارآمد و ناتوان است و تعطیلی کارها به دنبال کاهش قیمت نفت از نشانه‌های آن ضعف و ناکارآمدی است و دنبال اتفاق‌های روی داده در بازار نفت، ارزش پولی بسیاری از کشورها تنزل پیدا کرد و ذخایر ارزی خودشان را هزینه کردند.

وی ادامه داد: از نظر اجتماعی نیز مردم هنگامی از مولفه های قدرت محسوب می‌شوند که رضایتمندی لازم از وضعیت را داشته باشند و تامین این رضایتمندی بر عهده حکومت است و اکنون بزرگترین نگرانی‌های مردم اشتغال، تورم و گرانی است و باید برای جلب رضایت و همراهی ملت، حداقل های زندگانی آنها با اقتصادمقاومتی تامین شود. از منظر سیاسی نیز همه صاحب نظران و مسوولان بر اجرای اقتصادمقاومتی وحدت نظر دارند و اگر برای تحقق آن عمل نکنیم در مقابل گذشتگان، شهدا و آیندگان شرمسار خواهیم بود.

رحمانی‌فضلی افزود: مقام معظم رهبری پنج ویژگی مهم نظیر مردم محور بودن، عدالت محوری، درون زایی و دانش بنیان بودن برای اقتصادمقاومتی قایل شده است و باید با تلاش همگان به مرحله عمل و نتیجه برسد. یکی از ضعف های ما دولتی بودن اقتصاد است و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مردمی بودن اقتصادمقاومتی باید مردم وارد صحنه شوند و هر اندازه که سرمایه دارند به اقتصاد کشور وارد کنند و تجربه دفاع مقدس بیانگر نقش مهم مردم در مدیریت امور و پشتیبانی از کارهاست.

وی بیان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید گفتمان‌سازی آن تقویت و به دغدغه عمومی تبدیل شود و در کنار تولید، به مدیریت مصرف نیز برای تبدیل شدن به ملکه ذهنی مردم توجه لازم اعمال شود.

وزیر کشور ادامه داد: با ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی باید جسارت ورود مردم به کارهای اقتصادی تقویت شود و همگان به دنبال خلق ثروت باشیم و مدیران نیز به عنوان متولی معیشت مردم، آموزش‌های لازم را ببینند و تجهیز منابع، بهره‌وری و خلق ثروت مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران باید به افراد خلاق و مبتکر میدان بدهند و انسان‌های موفق اقتصادی راه توفیق خود را به دیگران بیاموزند و در این راستا به جوانان، دانشگاهیان و مردم اعتماد داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: از 50 سال گذشته بلایی به کشور وارد شده که نبود توازن و نابرابری در توزیع امکانات از نتایج آن است و این روند نباید تشدید شود و با تشکیل ستاد اقتصادمقاومتی در شهرستان‌ها همگان باید دغدغه رفع نبود توازن و تعادل در توزیع امکانات را داشته باشیم. مقام معظم رهبری با قایل شدن ویژگی درون زایی به اقتصادمقاومتی، تصریح کرده اند که در این راستا باید ضمن توجه به ظرفیت ها، امکانات و نبوغ داخلی به سرمایه، فناوری و بازار خارجی نیز توجه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های فناوری معاصر تغییرات مستمر و سریع است و کسانی در بازارمی مانند که خدمات خوب، باقیمت پایین و دارای شکل مناسب عرضه کنند اما صنایعی در کشور ما هستند که امکان رقابت با رقبایشان را ندارند و باید تعطیل شوند و راه‌حل این مشکل، حرکت آن صنایع به موازات علم و دانش است و برای تحقق این امر کارهای خوبی در کشور صورت گرفته است. دولت برای اجرای کامل و تحقق اقتصاد مقاومتی در تلاش و کار است و رهبر معظم انقلاب نیز نظارت لازم را دارند و امید است با تلاش مسوولان اردبیل، این استان به لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالا به عنوان استان پیشرو و پیشگام اقتصادمقاومتی مطرح شود و پرچم اقتصاد مقاومتی را به اهتزاز درآورد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: باید باور کنیم در این مقطع تاریخی همچنان در ادامه جنگ هستیم و لازم است با تلاش همگانی، اسلام را به عنوان دین کارآمد در جهان به نمایش بگذاریم.

کد خبر : ۴۰۱۸۲۳