خبرگزاری کار ایران

در گزارشی مطرح شد:

ادعای جدید وال استریت ژورنال درباره جزئیات پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توسط آمریکا

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی جدید مدعی شد واشنگتن پس از آنکه هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی خاک ایران را ترک کرد، ۴۰۰ میلیون دلار را از طریق هواپیمای سوئیسی به ایران ارسال کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وال استریت ژورنال، هواپیمای حاوی پول‌های نقد ایران زمانی ژنو را با ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد ترک کرد که پرواز زندانیان آمریکایی از تهران حرکت کرد.

روز گذشته جزییات جدیدی از ۴۰۰ میلیون دلار پول نقدی که همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به دست ایران رسید توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است.

وال استریت ژورنال مدعی شد اطلاعات جدید از طریق گزارش مقامات آمریکایی از این عملیات تصویرسازی شده است. مقامات آمریکایی تا زمانی که هواپیمای نیروی هوایی سوییس حامل زندانیان آزاد شده آمریکایی از ایران حرکت نکرده بود، اجازه کنترل پول‌ها را به ایران نداده بودند و به محض اینکه هواپیمای زندانیان حرکت کرد هواپیمای باری ایرانی اجازه یافت تا با پول‌های نقد را از فرودگاه ژنو در همان روز حرکت کند. 

وال استریت ژورنال در این مقاله ضمن تکرار اظهارات باراک اوباما و مقامات دولت آمریکا در خصوص اینکه این مبلغ پرداخته شده به ایران در ازای بدهی‌های آمریکا مربوط به قبل از انقلاب ایران بوده است و این پرداخت نیز از یک کانال مجزای دیپلماتیک نسبت به آنچه در مورد زندانیان پیگیری می‌شده، مورد بحث قرار گرفته است؛ نوشت با این حال هم زمانی این دو حادثه این سوال را در اذهان متبادر می‌کند که ارتباط آزادی زندانیان با پرداخت پول نقد به ایران چیست.

استفاده از یک هواپیمای باری ایرانی برای حمل پول های نقد یکی از رازهای پیرامون این ماجراست که قبلا توسط وال استزیت ژورنال گزارش شده بود. 

به نوشته این مجله آمریکایی ایران ایر مسئول هماهنگی این پرواز از تهران به ژنو بوده جایی که پول‌های نقد از فرانک سوییس و یورو و سایر ارزهای خارجی را سوار این هواپیمای باری کرده‌اند.

مقامات دولت اوباما پرداخت مابقی بدهی‌ها یعنی ۱.۳ میلیارد دلار باقیمانده را نیز تایید کرده‌اند. مقامات دولت آمریکا هنوز نحوه بارپرداخت مابقی بدهی‌ها را افشا نکرده‌اند. با این حال، قانونگزاران امریکایی در پی آن هستند تا مشخص کنند این پول‌ها نیز به صورت نقد پرداخت شده یا وزارت خزانه‌داری قادر بوده است این مبلغ را به صورت الکترونیک پرداخت کند.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۰۱۹۲۱