خبرگزاری کار ایران

تحلیل رسانه‌های جهان از تحولات سوریه؛

هم‌پیمانی ایران، روسیه و چین مقابل ائتلاف آمریکایی

رسانه‌های جهان تحولات اخیر سوریه با استقرار بمب‌افکن‌های روسی در پایگاه هوایی همدان و پیمان جدید چین با سوریه مبنی بر تامین کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های نظامی به دولت سوریه را به احتمال تغییر مسیر جنگ نیابتی کشورهای متحد دولت سوریه و ائتلاف آمریکایی مقابل آن گره زدند.

به گزارش ایلنا، برخی تحولات در هفته گذشته نشانگر افزایش فعالیت‌های متحدان سوریه یعنی ایران، روسیه و چین بوده است. این تحولات شامل توافق ایران و روسیه برای استفاده از سرزمین ایران به عنوان مبدأ حرکت توپولوف‌های بمب‌افکن استراتژیک  Tu-۲۲M و همچنین استفاده از حریم هوایی ایران و عراق برای بمب‌افکن و موشک‌های کروز روس جهت حمله به اهداف آنها در سوریه است.

این تحولات همچنین به تعهدهای اخیر چین برای تامین کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و همچنین حمایت‌های نظامی به نیروهای دولت سوریه برای برقراری نظم در منطقه برمی‌گردد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، بمب‌افکن‌های دوربرد Tupolev-۲۲M۳ و جنگنده‌های سوخو روز سه‌شنبه از پایگاه هوایی همدان حرکت کرده‌اند. اهداف در حلب، ادلب و استان دیرالزور بوده است.

لازم به ذکر است Tupolev-۲۲M۳ روسی که در عملیات‌های هوایی روسیه در سوریه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در جنوب روسیه مستقر شده‌اند. استفاده آنها از پایگاهی در همدان به آنها این امکان را می‌دهد که عملیات‌هایی کوتاه‌تر و منظم‌تر با ذخیره سوخت و زمان بیشتر را برنامه‌ریزی کند.

تقویت روابط ایران و روسیه در پی ارسال سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران به عنوان بخشی از قراراد ۸۰۰ میلیون دلاری بین دو کشور در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاده است.

علاوه بر این گزارش، رویترز نیز در گزارشی با عنوان «چین به‌دنبال روابط نظامی نزدیک‌تر با سوریه است» نوشت: بر اساس تحلیل‌های گوان یوفی رییس دفتر همکاری‌های بین‌المللی ارتش در کمیسیون ارتش مرکزی چین، چین و سوریه به طور سنتی با هم روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و ارتش چین به دنبال تقویت  مبادلات و همکاری‌ها با ارتش سوریه است. این دو کشور همچنین در مورد آموزش‌های نظامی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به توافق دست پیدا کردند.

رویترز همچنین به عملیات شبه‌نظامیان اویغور (مردم ساکن شمال غرب چین که در ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی -اویغورستان- به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند) در سوریه در کنار دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت غرب اشاره کرد و آن را به عنوان یکی از انگیزه‌های چین در درگیری‌های داخلی سوریه مطرح کرد.

این گروه مهاجر که با کمک دولت ترکیه و از مرز این کشور، وارد سوریه شده‌اند و به گروهک‌های تروریستی پیوسته‌اند و در حال اجرای آموزش نظامی به کودکانشان هستند؛ به‌نحوی که کاملا مشخص است برنامه‌ای بلندمدت برای سوریه در نظر گرفته شده است.

به گزارش «گلوبال ریسرچ» رسانه‌های غربی سعی می‌کنند این جنگ را جنگ داخلی معرفی کنند، اما در حقیقت این یک جنگ نیابتی بین سوریه و هم‌پیمانانش با ائتلاف چندملیتی به رهبری آمریکاست و اگر این ائتلاف پیروز شود، سناریوی لیبی در سال ۲۰۱۱ عینا تکرار خواهد شد و شبه‌نظامیان مورد حمایت غرب،  محلی برای برنامه‌ریزی به دست می‌آورند که به طور قابل توجهی به ایران و جنوب روسیه و غرب چین نزدیک است.

حضور گروه‌های نظامی بزرگ در سوریه که به خوبی تامین مالی می‌شوند، هم‌اکنون به تقویت شبکه پیرامونی در جنوبی آفریقا و آسیای مرکزی کمک می‌کند و اگر این ائتلاف مقابل اتحاد ایران - چین - روسیه شکست بخورد، گروه‌های شبه‌نظامی  مورد حمایت غرب در معرض انحلال قرار می‌گیرند.

مشارکت ایران و چین در درگیری‌های سوریه، فشار را بر ائتلاف آمریکایی بیشتر کرده و این جنگ نیابتی امکان دستیابی غرب به جاه‌طلبی‌هایش در منطقه را کاهش خواهد داد.

تمرکز رو به رشد نیروها درون و اطراف سوریه می‌تواند برای بسیاری از اعضای ائتلاف که با آمریکا در منطقه کار می‌کنند، خطراتی ایجاد کند؛ ضمن اینکه با استقرار روس‌ها در ایران، عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه نیز با ناتوانی بزرگی در مقابل ایران مواجه خواهند شد و اگر چین عمیق‌تر وارد درگیری‌ها شود، برای موقعیت متحدان آمریکا در منطقه که همین الان هم از هم پاشیده است، خطرناک خواهد بود.

کد خبر : ۴۰۲۴۱۶