خبرگزاری کار ایران

درحاشیه سوال چنارانی از فرهادی اتفاق افتاد؛

از ناآشنایی نماینده تازه‌وارد با نحوه سوال از وزیر تا پادرمیانی دلواپسان برای نجات فرهادی +تصاویر

همزمان با برگزاری نشست علنی امروز مجلس که به طرح سوال نماینده نیشابور از وزیر علوم اختصاص داشت، صحن علنی با حواشی جالب توجهی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز مجلس که به طرح سوال هاجر چنارانی نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری مردم نیشابور از محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت و درنهایت منجر به قانع شدن این نماینده از توضیحات وزیر شد، درحالی نخستین سوال مجلس دهم از وزرای کابینه با چالشی اندک برای وزیر علوم انجام شد که طرح این سوال با حواشی بسیاری در مجلس همراه بود.

سوال از وزیر علوم در اوج بی‌نظمی

شاید نخستین اتفاق حاشیه‌ای نشست علنی امروز پارلمان، مربوط به نحوه مدیریت جلسه از سوی نایب‌رییس نخست مجلس شورای اسلامی بود.

5

پزشکیان که برای نخستین بار نشست علنی مربوط به طرح سوال یک نماینده از وزرای کابینه را مدیریت می‌کرد، در طول این جلسه با اظهارنظرهای جالب خود سعی در مدیریت جلسه داشت و این درحالی بود که نشست علنی امروز مجلس نسبت به جلسه‌های مشابه که معمولاً با نظمی نسبی برگزار می‌شود، بسیار بی‌نظم بود و بر این اساس، در زمان‌هایی که نماینده نیشابور به بیان نکات مدنظر خود می‌پرداخت، تعداد زیادی از نمایندگان با تجمع دور صندلی وزیر مانع از تمرکز او شدند که این مسئله با اعتراض‌های مکرر چنارانی روبرو شد و جالب این‌که باوجود این اعتراض‌های مکرر، تغییری در وضعیت صحن به وجود نیامد و تقریباً تمام مدتی که سوال از فرهادی در جریان بود، رفت و آمدهای مکرر نمایندگان و همهمه ناشی از صحبت‌های آنان نیز ادامه داشت.

از پزشکیان اصرار، از چنارانی انکار

با این حال، اوج بی‌نظمی حاکم بر صحن هنگامی بود که نماینده سوال‌کننده و وزیر پاسخگو توضیحات خود را به‌طور کامل ارائه کرده بودند و نوبت به نماینده نیشابور رسید که تکلیف این سوال را مشخص کند و بر این اساس، یا اعلام کند از توضیحات فرهادی قانع شده یا بر لزوم به رای‌گذاشتن وضعیت وزیر پافشاری کند تا در صورتی که اکثریت نمایندگان به فرهادی رای‌اعتماد ندهند، کارت زرد به او تعلق گیرد. 

1

با این حال، چنارانی که به نظر می‌رسید تاحدودی از توضیحات وزیر قانع شده است از به زبان آوردن این مسئله طفره می‌رفت و پس از آن‌که پزشکیان نزدیک به هشت تا ده بار از او سوال کرد که نظر خود را درخصوص به رای‌گذاشتن سوال از وزیر یا قانع شدن اعلام کند، همچنان از بیان قطعی نظر خود سرباز زد.

مجلس نماینده نیشابور را محاصره کرد!

براین اساس، هنگامی که پزشکیان متوجه شد چنارانی قصد ندارد به‌طور صریح و با بلی یا خیر نظر خود را درباره توضیحات وزیر بیان کند و در شرایطی که حدود ۵۰ نفر از نمایندگان با تجمع دور صندلی این نماینده نیشابور خواستار کوتاه آمدن او شده بودند، رییس جلسه اعلام کرد که نیاز به رای‌گیری نیست و با اعلام اسامی سخنرانان میان‌دستور، پرونده نخستین سوال مجلس دهم از یک وزیر دولت بسته شد.

4

ناآشنایی نماینده تازه‌وارد با نحوه سوال از وزیر

این درحالی بود که نحوه برخورد نامتعارف نماینده نیشابور و اصرار عجیبی که بجای پاسخ دادن به سوال رییس جلسه، بر گرفتن قول از وزیر داشت‌، این شک را ایجاد می‌کرد که باتوجه به این‌که این سوال، نخستین سوال او از یک وزیر در صحن علنی مجلس بود، شاید آن‌چنان که باید و شاید، با آیین‌نامه و نحوه طرح سوال از وزرا آشنایی کافی نداشته است!

پادرمیانی دلواپسان برای نجات فرهادی

از نکات حاشیه‌ای این طرح سوال از وزیر تعداد قابل‌توجه نمایندگانی بود که با حضور دور صندلی چنارانی خواستار ممانعت از رای‌گیری بودند که در این میان علاوه بر نمایندگان اصلاح‌طلب و حامیان دولت، حتی برخی نمایندگان اصولگرا و مخالفان دولت نیز حضور داشتند که از جمله می‌توان به محمدمهدی زاهدی، احمد امیرآبادی فرهانی، جواد ساداتی‌نژاد، قاسم احمدی‌لاشکی و کاظم دلخوش اشاره کرد و علاوه بر این نمایندگان، افرادی همچون محسن علیجانی‌زمانی، شهروز برزگر، علی بختیار، سیده فاطمه حسینی، حسن شهبازی، هادی قوامی، علی وقف‌چی، محمدعلی وکیلی، محمدرضا پورابراهیمی، حجت‌الاسلام حسن نوروزی و رمضانعلی سبحانی‌فر نیز با تجمع دور صندلی نماینده نیشابور سعی داشتند او را از درخواست برای انجام رای‌گیری منصرف کنند.

2

فرهادی را ول نکن!

این درحالی بود که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت و نایب‌رییس فراکسیون مستقلان مجلس دهم از مخالفان وزیر علوم بود و در زمانی که چنارانی همچنان نسبت به انصراف از رای‌گیری و پافشاری بر آن، دودل بود، خطاب به او با صدای بلند گفت: فرهادی را ول نکن!

3

پایان سوال نخست مجلس دهم از وزیر دولت یازدهم

به گزارش ایلنا، باوجود تمامی این حواشی، نخستین سوال نمایندگان مجلس دهم از وزرای کابینه بدون اتفاق خاصی برای کابینه به پایان رسید و در نهایت نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شد و از انجام رای‌گیری خودداری کرد.

عکس: سمیرا شریعتمداری

کد خبر : ۴۰۲۸۲۳