خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ایلنا:

برای استفاده از پایگاه هوایی همدان توافقی با روسیه امضا نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در مورد استفاده مسکو از پایگاه هوایی همدان توافق‌نامه‌ای با روسیه امضا نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در اولین نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه رسانه‌های روسی ادعا کردند تهران و مسکو برای استفاده از پایگاه همدان با یکدیگر توافقی را امضا کرده‌اند و آیا شما آن را تایید می‌کنید و اینکه ایران هم حق استفاده متقابل از پایگاه روسیه را دارد و اینکه استفاده روسیه از پایگاه همدان تا چه زمان ادامه خواهد داشت، گفت: ما توافقنامه‌ای با روسیه در این‌باره نداریم. تهران و مسکو در برخی زمینه‌ها دارای مناسبات و روابط راهبردی هستند. روابط دو کشور در سال‌های اخیر نیز توسعه بسیاری یافته است.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، مبارزه با داعش و آنچه منطقه را ناامن می‌کند اشتراک نظر دارند، خاطرنشان کرد: مساله مهم برای ایران نیز امنیت است. ما برای امنیت خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم. در این زمینه هم یک نوع تفاهماتی داشتیم تا مشترکا اقداماتی علیه آنچه موجب ناامنی می‌شود، داشته باشیم.

قاسمی اضافه کرد: یکی از تفاهم‌ها آن بود که روسیه با اطلاع و مجوز قبلی و به درخواست خودشان از فضا و تسهیلات ما استفاده کنند تا در منطقه ناامن سوریه با تروریسم برخورد نظامی شود.

وی با بیان اینکه حضور روسیه یک کار موقت و با هماهنگی مشخص بود، ابراز داشت: روسیه در ایران نه پایگاه دارد و نه مستقر شده است. یک کار موقت و با مجوز ایران بود که عجالتا پایان یافته است.

به گزارش ایلنا، پیش از این خبرگزاری راشا تودی روسیه با اشاره به بخش‌هایی از اظهارات حسین دهقان وزیر دفاع ایران نوشت: ایران به نیروی هوایی روسیه اجازه داده تا هر زمان که مسکو لازم می‌داند از پایگاه هوایی همدان استفاده کند.

این رسانه روسی مدعی شده است که مسکو و تهران توافق نامه‌های نظامی را با هم امضا کردند که بر آن اساس به روس‌ها اجازه می‌دهد در همدان مستقر شوند.

کد خبر : ۴۰۳۲۷۹